Nadzieja dla chorych na Alzheimera
Naukowcy prowadzą badania nad zastosowaniem komórek macierzystych w chorobie Alzheimera (AD). Daje to nadzieję nieuleczalnie chorym pacjentom. AD powoduje zanik tkanki nerwowej, co objawia się zmianami zwyrodnieniowymi w mózgu.

W konsekwencji choroby następuje niekontrolowana utrata neuronów zwłaszcza w hipokampie, płacie czołowym i ciele migdałowatym. Istnieje podejrzenie, że za patologiczne zmiany w mózgu podczas choroby Alzheimera odpowiedzialny jest β-amyloid i jego złogi. To nieprawidłowa forma przestrzenna tego białka, która powinna występować w postaci α-struktury. Formy beta odkładają się w formie tak zwanych złogów amyloidowych powodując utratę neuronów i zmniejszenie liczby połączeń synaptycznych. Ponadto mogą wbudowywać się w połączenia synaptyczne, co prowadzi do zaburzenia przekaźnictwa poprzez zmniejszenie ilości wydzielanych neuroprzekaźników.

Zmiany następujące w mózgu są nieodwracalne. Progresja choroby prowadzi w konsekwencji do utraty pamięci, zdolności uczenia się oraz trzeźwego postrzegania i osądzania sytuacji. Mogą pojawić się trudności ze zrozumieniem, problemy w komunikacji i znaczne obniżenie zdolności do radzenia sobie z czynnościami życia codziennego.

Szacuje się, że na całym świecie, może być około 30 milionów osób, które cierpią na AD. Chorują  głównie ludzie starsi, powyżej 65. roku życia i liczba zachorowań wzrasta  z wiekiem. Jednak istnieją przypadki, w których choroba pojawia się wcześniej, nawet około 30. roku życia. Istnieje podejrzenie, że osoby chorujące w tak młodym wieku mają rodzinną postać choroby Alzheimera (FAD).

Dlaczego Alzheimer jest tak niebezpieczny? Ponieważ nie ma dotychczas skutecznego leczenia. Do tej pory nikt nie odkrył leku na AD, ani nawet takiego, który ograniczyłby jego postęp. Obecne leczenie farmakologiczne skupia się tylko na łagodzeniu objawów utraty pamięci.

Nadzieja jednak pojawia się wśród naukowców, którzy starają się zbadać zastosowanie komórek macierzystych w terapiach choroby Alzheimera.

Profesor Ewa Sykova (Academy of Sciences of the Czech Republic) podkreśla, że do dziś nie znamy biomarkerów, które by nam umożliwiły wczesną lub nawet późną diagnozę choroby. Naukowcy i lekarze mają pewność, że pacjent chorował na Alzheimera dopiero podczas autopsji. Używanie komórek macierzystych stwarza szansę, że nie tylko będzie można odwrócić postęp choroby, ale też nawet jej zapobiec.

Pamiętajmy, że mimo największych wysiłków nie możemy siebie uchronić przed tą chorobą neurodegeneracyjną. By zmniejszyć szanse wystąpienia Alzheimera, lekarze zalecają aktywność fizyczną, właściwą dietę (z niską zawartością cholesterolu) i co najważniejsze  – aktywność  umysłową. Rozwiązywanie krzyżówek, sudoku, gry logiczne, szachy lub po prostu czytanie książek pobudzają nasz mózg, przez co tworzą się nowe połączenia synaptyczne.