Nervoplastica

Guy Ben-Ary to światowej sławy naukowiec i artysta, który w twórczym przekazie łączy nauki o życiu i osiągnięcia techniki. Jego prace to połączenie żywych komórek z różnego rodzaju nowoczesnymi urządzeniami, które mają skłonić widza do refleksji na temat funkcjonowania życia i zachęcić do pogłębienia wiedzy z zakresu biotechnologii. Wystawę trzech dzieł można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku do 14 czerwca 2015 r.

Guy Ben-Ary jest jednym z pracowników SymbioticA – laboratorium artystycznego Uniwersytetu Australii Zachodniej, zajmującego się badaniami z dziedziny nauk przyrodniczych oraz ich nauczaniem i praktycznym zastosowaniem. Jego prace, wpisujące się w nurt cybernetyki, biorobotyki i kulturowego wyrazu biotechnologii, prezentowane były na prestiżowych wystawach na całym świecie, a także znajdują się w stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Najsławniejszym dziełem Ben-Ary’ego jest Silent Barrage – wielkoskalowa przestrzenna instalacja obrazująca reakcje sieci neuronowej na obecność widzów. Instalacja składa się ze słupów, między którymi widzowie mogą się dowolnie przechadzać. Ustawienie słupów odzwierciedla organizację żywych komórek neuronowych w naczyniu hodowlanym. Kamera umieszczona nad instalacją przekazuje sygnał o rozmieszczeniu i ruchach osób, zaś przetworzony sygnał stymuluje wspomnianą hodowlę komórek nerwowych. Reakcje komórek w odpowiedzi na natłok bodźców, takie jak tworzenie połączeń między neuronami, przetwarzane są na sygnał zwrotny i przekazywane do minirobotów, które w czasie rzeczywistym rysują na słupach „wspomnienia” o przechodniach.

Silent Barrage pokazuje nie tylko pewną zdolność wyizolowanych komórek mózgu do podejmowania czegoś w rodzaju „decyzji” czy nadawaniu „znaczenia” ruchom widzów, ale także nakłania do refleksji na temat funkcjonowania mózgu w stanie zdrowym bądź w stanie epilepsji. Na gdańskiej wystawie praca przytoczona jest w formie dokumentalnej.

Bezpośrednio w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia zobaczyć można trzy prace:

• In-Potentia – stworzona wspólnie z Kerstin Hudson, Mark’iem Lawson’en i Stuart’em Hodgetts’em rzeźba wykorzystująca „mózg” (neurony na macierzy elektrodowej) wyhodowany z komórek napletka na drodze indukowanych pluripotentnych komórek macierzystych (iPSC). Dzieło skłania do ironicznej refleksji na temat stwierdzenia Kartezjusza „Myślę, więc jestem”.
  • The Living Screen – stworzona wspólnie z Tanyą Visocevic i Bruce’m Murphy’m instalacja, w której żyjące komórki pochodzące z różnych tkanek zostają wkomponowane w strukturę aparatu kinematograficznego, spełniając tam funkcję ekranu. Obraz wyświetlany jest przy pomocy Bio-Projectora o średnicy 20-25 µm.
  • Snowflake – stworzona wspólnie z Boryaną Rossa i Oleg’iem Mavromatti sieć neuronowa zbudowana z komórek myszy. Komórki stymulowane są obrazem płatka śniegu w celu wykształcenia w nich „pamięci” czy też „snu” o tym płatku. W swoim pierwotnym założeniu praca dotykała tematyki krioprezerwacji i zamrożenia mózgu. Stymulowane obrazem struktury przechowywano w -80 °C w celu badania potencjału odtworzenia wspomnień po kilku latach zamrożenia. Niestety, na skutek awarii aparatury chłodzącej komórki umarły po 10 latach przechowywania. Obecnie praca podnosi zagadnienie manipulacji oraz tworzenia fałszywych wspomnień.

Wystawa Nervoplastica trwająca w dniach 31 maja – 14 czerwca 2015 odbywa się we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Międzyuczelnianym Wydziałem Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego w ramach projektu „Art+Science Meeting 2015”.

- Wystawa kierowana jest do szerokiej publiczności i przeznaczona zarówno dla osób niezwiązanych z nauką, jak i samych naukowców. - opowiada dr Anna Kawiak, koordynator wystawy z ramienia Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed – Z jednej strony ma wartość edukacyjną, bo w ciekawy sposób ukazuje możliwości nowoczesnej nauki. Z drugiej strony pozwala na refleksje dotyczące zagadnień etycznych związanych z możliwościami biotechnologii. Każde z przedstawionych dzieł pozostawia pole do indywidualnej interpretacji.

Opis prac można znaleźć na stronie: http://guybenary.com/