Nieśmiertelność, skóra i teoria telomerowa – co je łączy? Rozmowa z Justyną Żerańską.
Najbardziej widoczną oznaką starzenia się są oczywiście zmarszczki na skórze. Żeby im zapobiegać naukowcy i technolodzy prześcigają się w wymyślaniu nowych rozwiązań, opracowywaniu innowacyjnych cząsteczek, które będą zapobiegały postępującym procesom starzenia albo jego widocznym oznakom. Laboratorium Kosmetyczne Dr Ireny Eris zaproponowało również swoje rozwiązanie.

Czym jest skóra, jakie są jej podstawowe funkcje i właściwości?

Justyna Żerańska, Specjalista do spraw Informacji Technologiczno-Naukowej: Skóra jest jednym z największych narządów organizmu i jest dla nas niezwykle ważna. Stanowi barierę, która chroni nasz organizm przed czynnikami zewnętrznymi. Zapewnia regulację temperatury, odpowiednie nawilżenie i zapobiega przedostawaniu się dużej ilości wody na zewnątrz, tzw. transepidermalnej utracie wody. Ponadto umożliwia nam odbieranie wszelkich bodźców. To dzięki skórze odczuwamy ból, ciepło i zimno.

Na czym polega proces starzenia się skóry?

W jaki sposób możemy zapobiegać starzeniu się skóry?

Żeby móc zapobiegać procesowi starzenia, trzeba najpierw bardzo dokładnie go poznać. Dzisiejsza kosmetologia, poprzez identyfikację czynników odpowiedzialnych za starzenie oferuje  skuteczne produkty do przeciwdziałania jego skutkom. Naukowcy starają się albo zahamować albo nie doprowadzać do indukowania reakcji starzeniowych, dlatego w dzisiejszej kosmetologii stosuje się szereg substancji aktywnych, które skórę zabezpieczają. Do najważniejszych należą filtry ochrony przeciwsłonecznej, ponieważ promieniowanie ultrafioletowe w głównej mierze przyczynia się do procesów starzenia i je indukuje. Drugim bardzo ważnym trendem w pielęgnacji przeciwstarzeniowej są składniki znoszące szkodliwy wpływ wolnych rodników, tzw. antyoksydanty. Należą do nich witaminy oraz różnego rodzaju ekstrakty roślinne. Nowym trendem jest stosowanie peptydów do walki ze starzeniem się skóry.

Jak działa linia Telomeric?

Jedną z teorii starzenia się organizmu jest teoria telomerowa. Nasz materiał genetyczny (DNA  ̶  przyp. red.) upakowany jest ściśle w struktury nazywane chromosomami. W momencie kiedy komórki dzielą się dochodzi do ich namnożenia, a następnie podziału. Podczas podziału następuje proces ich naturalnego skracania, zatem gdyby nie posiadały jakiejkolwiek ochrony, skróceniu mogłyby ulegać geny pełniące konkretne funkcje w organizmie i wtedy w komórkach powstawałyby nieprawidłowości. Na końcach chromosomów znajdują się specjalne struktury chroniące materiał genetyczny, tak zwane telomery. Dzięki nim chromosomy są chronione i proces podziału zachodzi prawidłowo. Telomery to „czapeczki”, które zabezpieczają końce chromosomów i zamiast nich, podczas podziałów komórki, ulegają powolnemu skracaniu. Dzięki temu komórka może się podzielić około 50 razy, po czym przechodzi w stan tzw. senescencji, czyli uśpienia. Następnie kierowana jest na drogę apoptozy, czyli programowej śmierci komórki. Telomery mają określoną długość, która skraca się przy każdym podziale, dlatego są inaczej nazywane zegarem molekularnym komórki.

Cała linia jest odpowiedzią na teorię telomerową starzenia. Ma za zadanie odżywić skórę i sprawić, że będzie ona starzeć się wolniej, poprawi się jej ogólna kondycja, elastyczność i jędrność oraz ma oddziaływać na przebarwienia, które na skórze się pojawiają. Dzięki zawartości witaminy C skóra ulega rozjaśnieniu i niweluje powstające zmiany barwnikowe. Linia Telomeric jest kompleksową opieką nad skórą starzejącą się, z oznakami, które są charakterystyczne dla osoby w wieku powyżej 60-tego roku życia.

W jaki sposób na telomery wpływają składniki aktywne GGA i bajkalina?

GGA (geranylgeranone  ̶ przyp. red.) jest surowcem wykorzystanym przez nas w linii Telomeric i sprawia, że degradacja postępująca w miarę podziałów zachodzi wolniej. Przedłuża to żywotność komórek i ich zdolności do podziału. W badaniach in vitro wykazano, że GGA przedłuża życie komórkom o 3 miesiące, czyli o około  30% w stosunku do próby kontrolnej. Dzięki temu komórka intensywniej i dłużej się dzieli. Innymi słowy – opóźniamy proces starzenia się tych komórek.

Bajkalina, wpływa na ekspresję genu teomerazy – enzymu odpowiedzialnego za odbudowę telomerów. Wzmagając ekspresję telomerazy przyczyniamy się do ich odbudowywania.

Co oznacza stabilizacja telomerów dla komórek?

Stabilizacja telomerów oznacza, że komórki mogą żyć dłużej – dzielić się większą ilość razy. W hodowlach in vitro mówimy o cyklach komórkowych – w momencie kiedy ustabilizujemy telomery, możemy mieć zwiększoną ilość tych cykli.

Czy wpływając na aktywność telomerazy i stabilizacji telomerów możemy mówić o nieśmiertelności komórek?

Nie, surowce kosmetyczne mają za zadanie ochronić telomery przed zbyt szybkim ich skracaniem, czyli ochronić je czasowo przed degradacją. Jest to przedłużanie żywotności komórek, a nie ich unieśmiertelnianie.

Co daje kobiecie stosowanie linii Telomeric?

Przede wszystkim spowolnienie zachodzących procesów starzenia się skóry i redukcję zmarszczek, co udowodniliśmy w badaniach in vivo. Z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu wykazaliśmy, że ta linia produktów spłyca istniejące zmarszczki. Ponadto produkty odżywiają skórę, sprawiają, że ona jest bardziej elastyczna, jędrna, rozjaśniona i odpowiednio nawilżona. Produkty te zapewniają kompleksową opiekę nad skórą. Dodatkowo, krem pod oczy redukuje opuchnięcia i worki pod oczami.

Czy w przyszłości planują Państwo badać aktywność telomerazy?

Na dzień dzisiejszy skupialiśmy się na działaniu surowców chroniących telomery. W przyszłości, jest to dla nas temat do rozwoju.

Dziękuję bardzo za rozmowę i poświęcony czas.