Laboratorium Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia. Centrum rozwoju biotechnologii na Pomorzu
Laboratorium Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego jest miejscem stworzonym dla młodych przedsiębiorców działających w branży biotechnologicznej. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznemu sprzętowi jest w stanie realizować szerokie spektrum badań i usług.

Nieważne czy realizujesz jakiś projekt od dłuższego czasu czy dopiero startujesz ze swoim biotechnologicznym pomysłem. Laboratorium PPNT Gdynia powstało po to, aby wspierać rozwój firm i prace badawczo-wdrożeniowe na każdym etapie. Napotkałeś na przeszkodę, której nie możesz pokonać i potrzebujesz wsparcia? Dzięki merytorycznemu przygotowaniu zespół Laboratorium jest w stanie opracować metody i rozwiązać nietypowe problemy badawcze. Chcesz zlecić specjalistyczne analizy? A może szukasz miejsca na prowadzenie własnych badań lub sprzętu, na którym będziesz mógł je wykonać? Nie rozglądaj się dłużej. Zapraszamy do Laboratorium Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni.

Liczy się miejsce

Laboratorium PPNT jest integralną częścią Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia, który swoją działalnością wspiera młody, innowacyjny biznes. Głównym zadaniem Parku jest zapewnienie firmom dogodnych warunków do realizacji projektów opartych o wysokozaawansowane technologie, głównie w dziedzinach: biotechnologii, ochrony środowiska, informatyki, automatyki, robotyki i designu. Laboratorium biotechnologiczne jest uzupełnieniem i odpowiedzią na potrzeby działających w Parku młodych przedsiębiorców (Laboratorium Analiz Chemicznych Spark-Lab, Biovico, TCI, Phage Consultants i innych). Ale z usług tego miejsca mogą korzystać i korzystają również firmy zewnętrzne – wśród nich np. firma Adamed. Laboratorium PPNT pod względem infrastruktury oferuje wszystko to, co potrzebne do prowadzenia projektów badawczo-wdrożeniowych w obszarach life science: kompleksowo wyposażoną  przestrzeń laboratoryjną wraz z zapleczem socjalnym i biurowym. Istnieje możliwość łatwej adaptacji powierzchni do konkretnych potrzeb w zakresie badań biotechnologicznych. Do jej wynajmu zapraszane są firmy z sektora life science rozpoczynające działalność lub będące w początkowej fazie rozwoju.

Postaw na profesjonalizm

Co wyróżnia Laboratorium PPNT? W jednym miejscu znajdziecie tam pełen zestaw niezbędnej aparatury, a jego pracownicy w każdym momencie służą radą i pomocą w realizacji śmiałych pomysłów. To właśnie klucz do zrozumienia istoty działalności Laboratorium – kompetentny i doświadczony zespół pomaga realizować projekty nietypowe, trudne. Rozwiązuje „problemy nie do rozwiązania”. Wszyscy zainteresowani mogą uzyskać pomoc w doborze lub opracowaniu najlepszej metody badawczej. Wykwalifikowanym pracownikom Laboratorium zaufali m.in. Instytut Oceanografii UG, Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG-GUMed, Politechnika Gdańska, GUMed i długa lista firm i przedsiębiorców.

Całe projekty i pojedyncze badania

Laboratorium wychodzi także naprzeciw firmom, przedsiębiorcom oraz naukowcom, którzy z różnych względów wolą zlecić wykonanie specjalistycznych badań i analiz. Specjalizuje się w badaniach z zakresu biotechnologii, biomedycyny, chemii, farmakologii i kosmetologii. Wdrożony system ISO 9001:2009 daje gwarancję rzetelności prowadzonych prac. Wykonywane przez zespół Laboratorium PPNT analizy są zgodne z normami polskimi i międzynarodowymi. Ważnym obszarem działalności jest prowadzenie prac rozwojowych, służących optymalizacji metod analitycznych za pomocą technik chromatograficznych oraz LC-MS. Laboratorium posiada doświadczenie w kierunku oceny bezpieczeństwa mikrobiologicznego i jakości kosmetyków oraz wody. Prowadzone są także badania oparte na technikach biologii molekularnej, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji nadprodukcji białek rekombinowanych, oczyszczaniem białek na złożach chromatograficznych oraz proteomiki i analiz DNA. Osobnym działem jest pracownia badań in vitro roślin. Wykorzystując różne techniki analityczne, tj. chromatografię cieczową z detekcją UV/Vis i spektrometrię mas z dużą dokładnością (LC-MS/MS), wykonuje się pomiary mas cząsteczkowych oraz identyfikację peptydów, białek oligonukleotydów i innych ważnych związków biologicznych. Sporo uwagi poświęca się również optymalizacji i transferowi metod analitycznych.

Edukacja i współpraca

Powierzchnia laboratoryjna, badania i analizy wraz z ofertą fachowej pomocy merytorycznej to tylko część usług świadczonych przez gdyńskie Laboratorium. Jest to również idealne miejsce do organizowania szkoleń praktycznych, warsztatów czy pokazów. Ponadto Laboratorium bierze udział w różnego rodzaju projektach. Jednym z nich jest InnovaBio Pomorze, którego celem jest zbudowanie nowej jakości kształcenia młodzieży. Projekt realizowany jest dzięki współpracy Laboratorium PPNT ze szkołami ponadgimnazjalnymi i uczelniami wyższymi oraz przedsiębiorcami. Ideą InnovaBio Pomorze jest praktyczna edukacja studentów i uczniów poprzez ich zaangażowanie w prace badawczo-rozwojowe (młodzież rozwiązuje realne, ambitne zadania zlecone przez firmy sektora life science). Służy rozbudzeniu zainteresowania poznawaniem i przyswajaniem wiedzy. Projekt cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród studentów ze względu na możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych i zdobywania doświadczenia w ścisłej współpracy z firmami biotechnologicznymi. W tym momencie Laboratorium PPNT Gdynia przygotowuje się do III edycji programu InnovaBio Pomorze.

– Zależy nam, aby projekt jak najszybciej wystartował. Staramy się zainteresować nim jak największe grono firm, ponieważ to one stanowią najważniejsze jego ogniwo. Czekamy na ciekawe projekty przedsiębiorców działających w branży biotechnologicznej. Zachęcamy do przedstawiania nam zadań i problemów, które będziemy mogli wspólnie z uczniami i studentami przy aktywnym wsparciu kadry naukowej rozwiązać – mówi dr Jolanta Grzenkowicz-Wydra, kierownik Laboratorium Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia.