Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Czy można spowolnić starzenie się skóry poprzez dietę? Wywiad z dietetyk klinicznym mgr Jolantą Czepułkowską-Morad
Czy można spowolnić starzenie się skóry poprzez dietę? Wywiad z dietetyk klinicznym mgr Jol

Właściwa dieta to jeden z najważniejszych warunków zdrowego stylu życia. Dostarczając organizmowi odpowiednich składników odżywczych każdego dnia, sprawiamy, że starzenie się skóry zostaje opóźnione. O wpływie diety na ten proces oraz możliwościach spowolnienia go opowie dietetyk kliniczny mgr Jolanta Czepułkowska-Morad, absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, na kierunku dietetyka, a także studiów podyplomowych z zakresu psychodietetyki Uniwersytetu SWPS. Na co dzień pracuje w gabinecie dietetycznym Przyjemność jedzenia oraz Centrum Medycznym ZANMED, gdzie prowadzi pacjentów z chorobami dietozależnymi.

Fot. Archiwum prywatne

Jakie składniki należy włączyć do swojej diety, by zatrzymać starzenie się skóry? 

Przede wszystkim w codziennej diecie nie powinno zabraknąć związków antyoksydacyjnych neutralizujących działanie wolnych rodników, które w dużej mierze przyczyniają się do procesów starzenia się skóry. Do najsilniejszych antyoksydantów możemy zaliczyć witaminy C i E oraz beta-karoten. Często są one nazywane również witaminami młodości, ponieważ nie tylko hamują proces starzenia się skóry, ale biorą także udział w odnowie komórkowej. Właściwości antyoksydacyjne mają też związki polifenolowe. W celu dostarczenia odpowiedniej dawki przeciwutleniaczy każdego dnia należy spożywać różnorodne warzywa i owoce. Kolejne istotne składniki diety wpływające na wygląd skóry to cynk i krzem. Cynk jest obecny we wszystkich komórkach naszego organizmu. Bierze udział w regeneracji skóry oraz poprawia jej koloryt. Krzem zaś uczestniczy w syntezie kolagenu, czyli nadaje skórze jędrność i elastyczność. W celu zahamowania procesów starzenia się skóry w diecie należy uwzględnić również źródła NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych). Znajdziemy je m.in. w olejach roślinnych, rybach, orzechach czy pestkach dyni. Te składniki poprawią nawilżenie skóry.

Jakie pokarmy przyczyniają się do szybszego starzenia się skóry?

Dieta obfitująca w tłuszcz, sól i cukier niewątpliwie powoduje szybsze starzenie się skóry. Szacuje się, że 40-50% objawów, takich jak zmarszczki czy utrata jędrności skóry, wywołane jest przez nadmierny udział cukrów prostych w diecie. Należy zrezygnować również ze spożywania żywności typu fast food, będącej źródłem kwasów tłuszczowych trans oraz soli, która przyczynia się do gromadzenia wody w organizmie. Wysokie spożycie tych składników wywołuje także szereg reakcji zapalnych w organizmie.

W jaki sposób nieodpowiednia dieta wpływa na starzenie się skóry?

Kondycja naszej skóry w dużej mierze jest odzwierciedleniem sposobu żywienia. Niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie wywołuje niedobór cennych witamin, składników mineralnych oraz wspomnianych wcześniej antyoksydantów. Każdy z tych składników ma określone funkcje, a organizm pozbawiony tych ważnych substancji dużo szybciej ulega procesom starzenia się, np. nie jest w stanie efektywnie neutralizować działania wolnych rodników, które powodują uszkodzenia komórek organizmu. Dochodzi wówczas do zmniejszonej produkcji fibroblastów potrzebnych do syntezy kolagenu i elastyny. W związku z tym skóra traci jędrność i elastyczność. Obserwuje się również słabszą aktywność melanocytów, co prowadzi do gorszej ochrony skóry przed działaniem promieni UV. Jeśli do tego dodamy duży udział cukru w diecie, wówczas przyczynimy się do tzw. procesu glikacji białek odpowiedzialnego za tworzenie się zmarszczek.

Czy ograniczenie spożywania kalorii przez długi okres oddziałuje na naszą skórę?

Pamiętajmy, że restrykcje kaloryczne wprowadzone w niewłaściwy sposób mogą wiązać się z niedostateczną podażą składników odżywczych, a ich brak w diecie z pewnością niekorzystnie wpłynie na stan naszej skóry. W związku z tym nie należy wprowadzać takich restrykcji bez odpowiedniej wiedzy żywieniowej. Biorąc pod uwagę sam aspekt ograniczenia spożycia kalorii, powołam się na program badawczy CALERIE przeprowadzony przez Amerykański Narodowy Instytut ds. Starzenia się. Oceniano w nim właśnie wpływ ograniczenia spożycia kalorii o 25% na procesy starzenia się u kobiet i mężczyzn o prawidłowej masie ciała w przedziale wiekowym 25-45 lat. Wstępne wyniki sugerują, że ograniczenie energii może wydłużyć życie i opóźnić lub spowolnić postęp wielu różnych schorzeń i stanów przewlekłych związanych z wiekiem.

Oprócz jedzenia ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości płynów do organizmu. Czy któraś z herbat wpływa na proces starzenia się skóry?

Zdecydowanie prawidłowe nawodnienie organizmu ma kluczowe znaczenie dla zachowania dobrej kondycji skóry. W przypadku herbat musimy wziąć pod uwagę dwa aspekty. Herbata zawiera taninę, która utrudnia „przenikanie” składników odżywczych do wnętrza komórek, co może wpłynąć niekorzystnie na stan skóry. Z drugiej strony jest źródłem polifenoli – związków wykazujących silną aktywność przeciwrodnikową, a ta właściwość z kolei wpływa korzystnie na kondycję skóry. Szczególnie istotne są flawonoidy zawarte w zielonej herbacie. Działają przeciwzapalnie, zmniejszają negatywne skutki promieniowania UV, a także zapobiegają obrzękom.

Zamiłowanie do słodyczy może przyczynić się do szybszego zauważenia oznak starzenia się naszej cery. Jaki związek ze starzeniem się skóry ma proces glikacji?

Nadmierny udział cukru w diecie nasila proces glikacji. Jest to nieenzymatyczna reakcja chemiczna, w której cząsteczki cukru łączą się z grupami aminowymi białek. Powstają wówczas tzw. produkty zaawansowanej glikacji białek, w skrócie AGE. Te związki mają szereg negatywnych skutków zdrowotnych. Przyczyniają się również do szybszego starzenia się skóry. Szczególnie wrażliwe na ich działanie są kolagen i elastyna, czyli białka nadające odpowiednią strukturę oraz elastyczność skórze. Uszkodzenie tych białek sprawia, że skóra traci jędrność, staje się wiotka i pomarszczona. Dodatkowo w organizmie nasila się stres oksydacyjny, w którego wyniku powstają wolne rodniki, o których wcześniej wspominałam. Wysokie spożycie cukru skutkuje również nasilonymi reakcjami zapalnymi skóry.

KOMENTARZE
news

<Listopad 2022>

pnwtśrczptsbnd
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
30
1
2
VI Wigilia PTSF
2022-12-02 do 2022-12-04
5. Forum Nowoczesnej Diabetologii
2022-12-02 do 2022-12-03
3
4
Newsletter