Trójwymiarowa hodowla komórek macierzystych – szansa nie tylko dla cukrzyków
03.12.2012

Specjaliści z duńskiego The Danish Stem Cell Center (DanStem) na Uniwersytecie Kopenhaskim odkryli bardzo istotne fakty na temat rozwoju komórek macierzystych różnicujących się w komórki produkujące insulinę. W dłuższej perspektywie nowa wiedza może poprawić leczenie cukrzycy na drodze terapii komórkowej. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Cell Report.

Arganowe komórki macierzyste - nowość od Bielendy

Komórki macierzyste samego pacjenta lepsze od komórek dawcy

Komórki macierzyste sposobem na autyzm?

Komórki macierzyste są odpowiedzialne za wzrost tkanki oraz jej naprawę po uszkodzeniu. Zatem odkrycie, że komórki te lepiej rosną i różnicują się w trójwymiarowym środowisku, jest ważne dla przyszłego leczenia choroby na drodze terapii komórkowej.

Jak wyjaśnia profesor Anne Grapin-Botton z DanStem “Można zauważyć, że jakość komórek hodowanych w środowisku dwuwymiarowym nie jest wystarczająco dobra. Poprzez umieszczenie komórek w środowisku 3D oraz zapewnienie odpowiedniej wzrostowej pożywki hodowlanej otrzymujemy lepsze rezultaty”.

Międzynarodowy zespół badaczy wyraża nadzieję, że wiedza na temat trójwymiarowego wzrostu komórek może mieć znaczący wkład w rozwój terapii komórkowej stosowanej w leczeniu cukrzycy. Na dłuższą metę wiedza ta może być wykorzystana dla rozwoju leczenia komórkami macierzystymi chorób przewlekłych organów wewnętrznych, takich jak wątroba czy płuca. Tak jak komórki trzustki, komórki tych organów także są namnażane i różnicowane w środowisku 3D.

Zespół badawczy odkrył w jaki sposób trójwymiarowa organizacja tkanki we wczesnych stadiach embrionalnych wpływa na rozwój komórek macierzystych w bardziej wyspecjalizowane komórki.

Można zaobserwować, że trzustka wygląda jak piękne drzewo z gałęziami. Komórki macierzyste wzdłuż gałęzi potrzebują takiej struktury aby być zdolne do tworzenia komórek mających zdolność wytwarzania insuliny w zarodku. Nasze badania sugerują, że w laboratorium komórki beta mogą rozwijać się lepiej z komórek macierzystych hodowanych w środowisku 3D niż te hodowane na szalce Petriego” tłumaczy profesor Grapin-Botton. „Próby opracowania funkcjonalnych komórek beta w 2-D niestety najczęściej powodowały powstanie słabo funkcjonujących komórek. Nasze wyniki z rozwijania komórek w 3-D przyniosły obiecujące wyniki, a zatem są ważnym krokiem na drodze do opracowania terapii komórek do leczenia cukrzycy.

Badania są wspierane przez Novo Nordisk Foundation, Swiss National Research Foundation, oraz National Institute of Health (NIH) w USA.

Anna Byczkowska