Komórki macierzyste samego pacjenta lepsze od komórek dawcy
29.11.2012

Ponad rok trwały badania niemieckich naukowców z Institute of Cardiovascular Regeneration Center of Molecular Medicine na Uniwersytecie Frankfurdzkim, porównujące działanie komórek macierzystych pochodzących od zdrowego dawcy i tych, których donorem był sam biorca. Eksperymenty ukierunkowane były na sprawdzenie, które z tych dwóch wariantów komórek charakteryzują się lepszą jakością przeszczepu i odbudowy tkanki pacjenta po przebytym zawale lub udarze.

Przeczytaj rownież:

Komórki macierzyste trzustki wreszcie odnalezione?

Komórki macierzyste lekiem na męską bezpłodność?

Do eksperymentu zakwalifikowano 30 chorych po przebytym zawale serca. Podzielono ich na dwie grupy. Pacjentom podawano zastrzyki domięśniowe z komórek mezenchymalnych lub pobranych ze szpiku kostnego. W początkowych etapach badań, zarówno dla chorych z zaaplikowanymi komórkami dawcy jak i tych, u których serce wyposażone zostało w endogenne komórki macierzyste, uszkodzenie zostało zmniejszone o 33%. W pierwszych miesiącach po zabiegu dla grupy osób z wszczepionymi komórkami macierzystymi pochodzącymi od biorcy odnotowano prawie dwa razy większe usprawnienie funkcji serca, niż w drugiej grupie chorych. Po około roku u osób z grupy lepiej rokującej, doszło jednak do poważnych zaburzeń i niepożądanych efektów. Co ciekawe, okazało się, że komórki macierzyste pochodzące spoza organizmu pacjenta, mimo prawdopodobnego ryzyka odrzucenia przez układ immunologiczny, są lepiej funkcjonującymi i wystarczająco dostosowanymi do normalnej pracy serca.

Wyniki eksperymentu, wskazały także dodatkowe zalety komórek macierzystych pobranych od dawcy: sposobność do wczesnego przygotowania oraz łatwiejsze manipulowanie nimi w czasie zabiegów. Dlatego naukowcy zalecają ich stosowanie w przypadku tak poważnych schorzeń jak choroby serca.

Izabela Kołodziejczyk