Pierwsze badanie kliniczne DKMS udoskonala leczenie chorych na białaczki

4 lutego 2023 r. obchodzony był Światowy Dzień Walki z Rakiem. Jego celem jest przypominanie o profilaktyce, wczesnym wykryciu i leczeniu nowotworów. To też ważna okazja, by ogłosić zakończenie pierwszego badania klinicznego, wspieranego i zorganizowanego przez DKMS w Niemczech, które może odmienić sposób leczenia chorych na AML (ostrą białaczkę szpikową). Pacjenci, którzy nie uzyskali remisji choroby i pilnie potrzebują przeszczepienia krwiotwórczych komórek macierzystych, mogą otrzymać je znacznie szybciej. Dzięki temu z kolei mogą liczyć na krótszy pobyt w szpitalu i mniej skutków ubocznych po długotrwałej i wysokodawkowej chemioterapii.

Fot. Prof. Johannes Schetelig, źródło: DKMS

Do takich wniosków doszli badacze ze Szpitala Uniwersyteckiego im. Carla Gustava Carusa w Dreźnie, Narodowego Centrum Chorób Nowotworowych w Dreźnie (NCT/UCC) i Szpitala Uniwersyteckiego w Münster. W obejmującym całe Niemcy randomizowanym badaniu kontrolowanym o nazwie ASAP uczestniczyło 18 klinik i 281 pacjentów. Celem badania było jak najszybsze doprowadzenie pacjentów z AML do transplantacji krwiotwórczych komórek macierzystych bez konieczności uzyskania całkowitej remisji przed allogenicznym przeszczepieniem krwiotwórczych komórek macierzystych. Próba doprowadzenia do całkowitej remisji przed transplantacją uważana jest za standard postępowania. Według prof. Johannesa Scheteliga, który kieruje Ośrodkiem Badań Klinicznych DKMS oraz Ośrodkiem Transplantacji Komórek, zaskakującym odkryciem badania klinicznego było to, że pacjenci, którzy nie uzyskali pełnej remisji po leczeniu indukcyjnym lub z nawrotami białaczki, mogli być kierowani od razu na transplantację komórek macierzystych. Nie odnieśli oni istotnie większej korzyści z kolejnych linii chemioterapii podawanych w celu osiągnięcia całkowitej remisji przed przeszczepieniem. Takie postępowanie dawało porównywalne wyniki leczenia, przy mniejszej liczbie efektów ubocznych i krótszym pobycie w szpitalu.

Korzyści dla chorych na całym świecie

Wdrożenie wyników do praktyk klinicznych może w przyszłości przynieść korzyści licznym pacjentom na całym świecie. Chorzy, którzy pilnie potrzebują przeszczepienia krwiotwórczych komórek macierzystych, mogliby je otrzymać znacznie szybciej – bez stresującej fazy chemioterapii ratunkowej i długiego pobytu w szpitalu. Nawet w przypadku intensywnej chemioterapii docelową, całkowitą remisję można osiągnąć tylko u ok. 50% pacjentów. W przypadku niepowodzenia wstępnego leczenia większość chorych otrzymywała do tej pory drugą intensywną terapię lekami przeciwbiałaczkowymi, wiążącą się z uciążliwymi skutkami ubocznymi. Szybka transplantacja mogłaby umożliwić większej liczbie pacjentów dostęp do tej potencjalnie ratującej życie terapii. Wyniki badania ASAP pokazują, że chorzy na AML będą mieli w przyszłości takie same szanse na wyleczenie, bez konieczności dłuższej niż to konieczne hospitalizacji, a koszty terapii będą znacznie niższe.