Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Trendy żywieniowe – przegląd naukowy
Trendy żywieniowe – przegląd naukowy
Czy wiesz, jakie są potencjalne korzyści dla zdrowia serca płynące z popularnych produktów spożywczych określanych mianem "zdrowych"? Badacze skupili się na kilku powszechnych artykułach, a także ich kontrowersyjnych aspektach. Szczególną uwagę poświęcili: mleku, cukrowi, roślinom strączkowym, kawie, herbacie oraz alkoholu.

 

 

Obecne zalecenia żywieniowe wskazują, że dieta odpowiednia dla zdrowia naszego serca to ta bogata w owoce, warzywa, pełne ziarna i orzechy. Nie jest to zapewne dla nikogo niespodzianką, ponieważ zalecenia te są zgodne z normami WHO. Istnieje jednak wiele rodzajów żywności wprowadzających ludzi w konfuzję, a są nimi m.in. nabiał, cukier, alkohol i kawa.

Podczas gdy mleko o niskiej zawartości tłuszczu może znacznie obniżyć ciśnienie krwi, w kilku badaniach wykazano jednak związek między spożyciem mleka a zwiększonym poziomem cholesterolu LDL (niekorzystnego), złamaniami kości i śmiertelnością wynikającą z wielu przyczyn. Nie ma co prawda wyraźnego konsensusu między ekspertami, jeśli chodzi o spożycie mleka, jednak po wielu metaanalizach naukowcy ustalili, że produkt ten powinien być spożywany z większą ostrożnością, ponieważ badacze nie są w stanie jednoznacznie wskazać korzyści bądź szkód płynących z jego konsumpcji. Wiadomym jest jednak, że mleko stanowi bogate źródło tłuszczów nasyconych oraz soli, przez co powinno być znacznie ograniczone, a nawet należałoby wyeliminować je ze swojej diety. Może jednak nasze serce byłoby szczęśliwsze, gdybyśmy zrobili ukłon w stronę diety roślinnej?

Zużycie cukrów, czyli np. białego oraz syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy wiąże się ze zwiększonym ryzykiem choroby niedokrwiennej serca, udarem mózgu i miażdżycy. Naukowcy stanowczo zalecają, aby w jak największym stopniu wyeliminować cukier z diety, w tym szczególnie przetworzoną żywność oraz kolorowe napoje słodzone, takie jak: soki owocowe, napoje dla sportowców, oranżady, lemoniady, wody smakowe (mogą zawierać nawet 14 łyżeczek cukru w jednej butelce!), a także inne płyny popularnych na całym świecie marek. Oczywiście uczeni mają tu na myśli produkty ogólnodostępne w sklepach. Jeśli sami w domu przygotujemy sok bez dodatku jakiegokolwiek słodzika – nasze serce będzie nam bardzo wdzięczne.

Wykazano też, że rośliny strączkowe, obejmujące fasolę, ciecierzycę, soczewicę, groch i soję skutecznie wpływają na zmniejszenie skutków choroby wieńcowej serca oraz stabilizują poziom glukozy we krwi, złego cholesterolu, ciśnienia krwi, a także wagi. Dodatkowo strączki są przystępne cenowo i stanowią bogate źródło białka. Powinniśmy zatem wprowadzać więcej roślin strączkowych i dań fasolowych do naszej diety, takich jak hummus, by wspomóc zdrowie naszego serca.

Co z kawą? Ogólnie rzecz biorąc codzienne spożywanie kawy, o ile nie przekroczymy zalecanych dawek, wiąże się z obniżonym ryzykiem zgonu z przyczyn ogólnych i sercowo-naczyniowych. Nie odnotowano też związku między piciem kawy i jej wpływem na nadciśnienie tętnicze. Jeśli chodzi o tak lubianą przez nas herbatę, zarówno spożycie czarnej, jak i zielonej herbaty bez dodatku cukrów, słodzików bądź mleka czy śmietanki jest bezpieczne dla naszego zdrowia, a nawet wiąże się z poprawą funkcjonowania układu krążenia.

Związek między spożyciem alkoholu a chorobą sercowo-naczyniową jest dość skomplikowany, ponieważ, co zaskakujące, niskie bądź umiarkowane spożycie trunków wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem ogólnej choroby sercowo-naczyniowej. Jednak ze względu na ryzyko uzależnienia, niektórych chorób nowotworowych oraz chorób wątroby, naukowcy nie zalecają spożywania alkoholu jako "leku" na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Obecne dowody wskazują, że spożycie roślin strączkowych, kawy i herbaty bez dodatku cukrów, a także alkoholu w niewielkich dawkach dobrze wpływa na zdrowie naszego serca. Werdykt dotyczący mleczarstwa jako części zdrowej diety jest nadal kontrowersyjny. Jeśli spożywamy mleko, należy unikać tego bogatego w tłuszcz i wybierać odpowiedniki niskotłuszczowe. Nie ma idealnego, jednego schematu pasującego do wszystkich dietetycznych sposobów zapobiegania chorobom serca. Ważne, aby dietetycy byli na bieżąco z trendami obecnymi w żywności i aktualnymi badaniami naukowymi, by móc zapewnić swoim pacjentom sensowne i efektywne porady żywieniowe.

Źródła

Andrew M. Freeman, Pamela B. Morris, Karen Aspry, Neil F. Gordon, Neal D. Barnard, Caldwell B. Esselstyn, Emilio Ros, Stephen Devries, James O’Keefe, Michael Miller, Dean Ornish, Kim A. Williams, Travis Batts, Robert J. Ostfeld, Sheldon Litwin, Monica Aggarwal, Andrea Werner, Kathleen Allen, Beth White, Penny Kris-Etherton. A Clinician’s Guide for Trending Cardiovascular Nutrition Controversies. Journal of the American College of Cardiology, 2018; 72 (5): 553

KOMENTARZE
Newsletter