Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Neuronauka w kosmetologii

Neuronauka to dziedzina opierająca się na badaniu układu nerwowego, który stanowi sieć nerwów rozprzestrzenionych w całym organizmie człowieka, a centrum tej sieci jest mózg. To najbardziej złożony organ człowieka, który od lat budzi największą ciekawość, będąc zarazem największą tajemnicą. Neuronauka łączy elementy psychologii, biologii, chemii, fizyki, informatyki. Ta dziedzina nauki znana była już w czasach starożytnych, kiedy to Egipcjanie i Grecy starali się zrozumieć funkcjonowanie ludzkiej psychiki. Co zatem wspólnego ma neuronauka z funkcjonowaniem skóry oraz całą dziedziną kosmetologii?

 

Związek psychiki z kondycją skóry

Łatwo zrozumieć, że jeśli skóra stanowi przedłużenie ośrodkowego układu nerwowego, niektóre objawy skórne mogą wynikać bezpośrednio z tego, co dzieje się w psychice. Jak wykazały badania, układ nerwowy ma ścisły wpływ na występowanie m.in. problemu nadmiernie suchej skóry, łojotokowego zapalenia skóry, trądziku różowatego. Skóra jest odpowiedzią na to, co dzieje się w naszej psychice, szczególnie jeśli ma to związek z występowaniem lęku, stresu i innych negatywnych emocji. Zazwyczaj są to krótkotrwałe reakcje, takie jak zaczerwienie skóry, jednak przy długotrwałym narażeniu przechodzą w różne dermatozy. Skóra stanowi pomost między mózgiem a światem zewnętrznym. Jest źródłem neuropeptydów i neuroprzekaźników, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie mózgu. Biorą one udział w reakcjach zapalnych, odpowiadają za odczuwanie bólu, wygląd, samopoczucie i regulację funkcji bariery skórnej. Jak się okazało, komórki skóry są w stanie produkować i wydzielać neuroprzekaźniki. Produkty do pielęgnacji skóry, które działają na te cząsteczki, mogą modulować te procesy, potencjalnie zmniejszając stan zapalny i poprawiając ogólną kondycję skóry.

Reakcje neurologiczne, jakie mogą wywoływać kosmetyki

Można zatem powiedzieć, że neurokosmetyki działają poprzez wywoływanie reakcji neurologicznej. Reakcją taką może być zwyczajne uczucie zimna, ciepła, ukłucia, mrowienia itp. Jednym ze składników o tego typu działaniu jest mentol, który od lat stosowany jest w szamponach przeciwłupieżowych, gdzie ma za zadanie wyeliminować uczucie swędzenia. Innym od lat znanym składnikiem jest kapsaicyna – substancja pozyskiwana z papryczek chili o działaniu rozgrzewającym. Kapsaicyna stosowana była jako lek łagodzący ból spowodowany półpaścem. Dziś w kosmetykach używana jest przede wszystkim w produktach antycellulitowych. Inną substancją tego typu jest acetyloheksapeptyd-8, powszechnie znany jako argirelina, działający poprzez hamowanie uwalniania neuroprzekaźników, które powodują skurcze mięśni, zmniejszając w ten sposób widoczność zmarszczek. GABA – składnik preparatów przeciwstarzeniowych – działa na skórę poprzez relaksację mięśni twarzy, co błyskawicznie daje efekt spłycenia zmarszczek i poprawy owalu twarzy. Ponadto naprawia uszkodzenia komórkowe oraz  wspiera syntezę kolagenu. Neurokosmetyki projektowane są tak, aby poprzez zmysły docierać do psychiki. Dlatego tak ważne są zapachy i tekstury. Badanie efektywności tego zabiegu opiera się na technikach obrazowania mózgu, dzięki czemu można wykazać, iż niektóre bodźce i zapachy wpływają na część mózgu związaną z odczuwaniem przyjemności, co poprawia nastrój i samopoczucie.  

Przyszłość neurokosmetyków

Globalny rynek neurokosmetyków został wyceniony na 1,8 mld dol. w 2023 r. i przewiduje się, że do 2034 r. osiągnie wartość 4,1 mld dol. Rosnący popyt jest napędzany przez trend kosmetyków przeciwstarzeniowych i zwiększoną świadomość nurtu clean beauty. Testowanych jest wiele substancji o potencjalnym działaniu neurokosmetycznym. Są one poddawane badaniom in vitro. Substancje czynne kosmetyków muszą przenikać przez barierę skórną, aby wywołać zamierzony efekt. Neurokosmetyki stanowią połączenie neuronauki i kosmetologii. Oferują obiecujące możliwości poprawy zarówno kondycji skóry, jak i dobrego samopoczucia dzięki ukierunkowanym, naukowo popartym formułom. W miarę rozwoju badań potencjał nowych i innowacyjnych produktów neurokosmetycznych prawdopodobnie wzrośnie, a trwające już analizy będą koncentrować się na odkrywaniu nowych neuroaktywnych składników i zrozumieniu ich mechanizmów.

Źródła

[1] NEUROCOSMETICS: A REVIEW TO THE SKIN-BRAIN CONNECTION, Anuja.V.Pathade, Deven.S.Aspalani Dr.Kolpe Institute Of Pharmacy, Kolpewadi, Kopargaon, Maharashtra, India, 2022 IJNRD | Volume 7, Issue 11 November 2022 | ISSN: 2456-4184 | IJNRD.ORG

[2] Dermatology Times, Volume 45, Issue 4 | April 2024.

[3] https://www.pblmagazine.co.uk/news/neurocosmetics-how-your-skincare-is-communicating-with-your-brain

Fot. https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/abstrakcyjny-technologia-badania-cyfrowy-17483868/

KOMENTARZE
Newsletter