Struktura kryształu umożliwi projektowanie leków na astmę
18.07.2007
Uczeni ze Szwcji sprostali rozwiązaniu i objaśnieniu krystalicznej struktury ludzkiego białka błonowego - syntazy LTC4, która odgrywa kluczową rolę w rozwoju astmy.
Naukowcy wierzą, że ich praca umożliwi zaprojektowanie nowych i lepszych leków na schorzenia związane z zapaleniem układu oddechowego.

Ataki astmy są wywołane przez ostrą reakcję zapalną w drogach oddechowych. Reakcja ta w dużej mierze jest wynikiem aktywności syntazy LTC4. Z tego powodu leki na astmę często uderzają w to białko. Jednak istnieje duże zapotrzebowanie na alternatywne farmaceutyki, poniewaz nie wszyscy pacjenci reagują na dotychczas istniejące terapie.

Naukowcy z Zakładu Biochemii Medycznej i Biofizyki (Karolinska Institute), przy pomocy dwóch sieci Uni Europejskiej "EICOSANOX" i "EMep", otrzymali trójwymiarową strukturę syntazy LTC4 w rozdzielczości 2.0 A (1 A = 1 Angström = 10-10 m = 0,000 000 000 1 m). Ze struktury jasno wynika, że białko ma trzy identyczne podjednostki, z których każda składa się z czterech struktur spiralnych. Udało sie również zidentyfikować dokładną pozycję i określić charakterystykę miejsc aktywnych, do których mogą się wiązać cząsteczki aktywujące lub blokujące. Z ta wiedzą możliwe stanie się dokładne projektowanie nowych cząstek, które będą w stanie precyzyjnie zablokować syntazę LTC4.

Źródło:news.biocompare.com