Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Spirulina dla zdrowia i urody
Spirulina dla zdrowia i urody
Spirulina to substancja pochodząca ze sproszkowanych sinic. Charakteryzuje się wysoką zawartością białka, makro- i mikroelementów, a także witamin, antyoksydantów czy kwasów omega-3 i -6. Z tego powodu używana jest w produkcji suplementów diety, a także w kosmetologii do tworzenia kosmetyków.

Co to takiego?

Spirulina należy do rodzaju sinic z rzędu Oscillatoriales (np. Arthrospira platensis).  Ten rodzaj niebiesko-zielonych alg jest bogaty w białko (do 70% suchej masy), witaminy, minerały, antyoksydanty i karotenoidy pomagające chronić komórki przed uszkodzeniem. Zawiera składniki odżywcze, m.in.  witaminy kompleksu B, beta-karoten, witamina E, mangan, cynk, miedź, żelazo, selen i kwas gamma linolenowy. Ze względu na swoje właściwości, często jest stosowana w dietetyce czy jako składnik suplementów diety (przyswajalność 85-95%). Używana jest też w kosmetologii do tworzenia kosmetyków oraz jako pokarm dla rybek akwariowych.

Dlaczego jest używana?

Spirulina po raz pierwszy została opisana w XVI w. Hiszpańscy odkrywcy zetknęli się z dość specyficznymi algami. Aztekowie wyławiali je z mułu jeziora Texcoco w Meksyku. Spożywane były one w formie suszonej, w postaci chipsów czy proszku podobnego do mąki.  Wzmianki o spirulinie odnajdujemy również w Afryce, gdzie zanotowano jej stosowanie przez tybulców mieszkających w obszarze Sahary.

Spirulina ma wiele składników odżywczych, pozytywnie wpływających na organizm: białko, enzymy, tłuszcze, bioflawonoidy, kwasy tłuszczowe czy barwniki. Przypisuje się jej wiele dobroczynnych właściwości.  Zawarte w niej składniki wpływają m.in. na usuwanie toksyn z organizmu, przemianę materii oraz procesy trawienne. Obecność antyoksydantów umożliwia wzmocnienie systemu immunologicznego w walce z infekcjami oraz chorobami przewlekłymi. Pomaga również obniżyć poziom cukru, LDL oraz triglicerydów we krwi.

Właściwości spiruliny dla organizmu

Spirulina charakteryzuje się przede wszystkim wysoką zawartością białka oraz mikro- i makroelementów: witamina B1, B2, B3, cynk, żelazo, magnez, potas oraz mangan. W skład wchodzi również mała ilość kwasów tłuszczowych: omega-3, omega-6 oraz innych składników pozytywnie wpływających na zdrowie organizmu, wśród których możemy wyróżnić:

  • Właściwości antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne: zawartość m.in. fikocyjaniny (nadająca charakterystyczny niebiesko-zielony kolor) zmniejsza ilość wolnych rodników oraz produkcję cząsteczek prozapalnych.
  • Przemiany lipidowe: zmniejszenie ilości LDL oraz triglicerydów, a także zwiększenie stężenia HDL. Spirulina wpływa również na hamowanie peroksydacji kwasów tłuszczowych.
  • Właściwości przeciwnowotworowe: badania na modelu zwierzęcym wykazały zmniejszenie wzrostu oraz dalszego rozwoju nowotworu jamy ustnej.
  • Obniżenie ciśnienia tętniczego krwi: możliwy poprzez wzrost produkcji tlenku azotu, cząsteczki sygnalizacyjnej szlaku odpowiedzialnego za relaksację oraz rozkurcz mięśni gładkich naczyń krwionośnych.

Bezpieczeństwo stosowania

Przyjmowanie spiruliny nawet w dużych ilościach jest bezpiecznie. Nie jest jednak pozbawione możliwości pojawienia się działań niepożądanych czy interakcji z innymi produktami leczniczymi. Z tego powodu zażywanie spiruliny jako suplementu diety powinno być konsultowane z lekarzem. Spirulina stanowi sproszkowaną formę alg – mogą one być zanieczyszczone metalami ciężkimi czy innymi niebezpiecznymi substancjami znajdującymi się w wodzie. Zawsze należy sprawdzać źródło produkcji danego preparatu i nie wybierać podejrzanych okazji oferowanych przez Internet. W przypadku kobiet ciężarnych oraz karmiących piersią, zastosowanie spiruliny powinno zostać skonsultowane z lekarzem. Suplementacja spiruliną zabroniona jest w przypadku fenyloketonurii, z powodu zaburzenia metabolizmu jednego z aminokwasów – fenyloalaniny, a także chorób immunologicznych: stwardnienie rozsiane, toczeń czy reumatoidalne zapalenie stawów. Aktywacja układu odpornościowego przez substancje zawarte w spirulinie w tym przypadku jest niekorzystna dla pacjentów z chorobami autoimmunologicznymi. W literaturze naukowej  nie ma wzmianki o interakcjach z konwencjonalnymi produktami leczniczymi. Jednakże naukowcy opisali możliwość wpływu spiruliny na aktywność leków hamujących układ immunologiczny, m.in. cyklosporyna, metotreksat, adalimumab, etanercept, infliksimab czy mykofenolan. 

Źródła

         1. Spirulina. Review of Natural Products. Facts & Comparisons [database online]. St. Louis, MO:                  Wolters Kluwer Health Inc; March 2012.

2. P. D. Karkos, S. C. Leong, C. D. Karkos, N. Sivaji, and D. A. Assimakopoulos, “Spirulina in          Clinical Practice: Evidence-Based Human Applications” Evidence-Based Complementary and    Alternative Medicine, vol. 2011, Article ID 531053, 4 pages, 2011. doi:10.1093/ecam/nen058

3.http://www.drugs.com/npc/spirulina.html

4.http://authoritynutrition.com/10-proven-benefits-of-spirulina/

5.http://wellnessmama.com/4738/spirulina-herb-profile/

6.https://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/spirulina

KOMENTARZE
Newsletter