Komórki EPC- nadzieja dla osób dotkniętych stopą cukrzycową
12.03.2011

Wyniki wielu badań wskazują, że liczba i funkcja komórek EPC jest za­burzona w hiperlipidemii, nadciśnieniu, cukrzycy, otyłości czy w reumatoidalnym zapaleniu sta­wów .

Przeszczepianie endotelialnych komórek progenitorowych( komórki EPC) pochodzących z krwi pępowinowej do środowiska rany modeli myszy dotkniętych cukrzycą,  powoduje znaczne przyśpieszenie zamykania się brzegów rany .

Wyniki tych badań , przeprowadzonych przez Koreańskich naukowców, zostały opublikowane w bieżącym numerze The Cell Transplantation.

Osoby , które są dotknięte cukrzycą , ze względu na zaburzenia mikrokrążenia oraz glikozylację białek i zaburzenia syntezy kolagenu  , borykają się z licznymi problemami związanymi z gojeniem się  ran. Brzegi ran nie zrastają się , powstają owrzodzenia a środowisko rany ulega licznym zakażeniom.

W świetle przeprowadzonych badań okazuje się , że przeszczepianie komórek EPC do środowiska rany sprzyja procesom re epitelizacji , rewaskularyzacji oraz odnowy tkanek. Stymulacja wyżej wymienionych procesów daje duże szanse na zagojenie rany u osób , które dotknięte są cukrzycą.

Naukowcy stwierdzili, że po przeszczepieniu komórek EPC do środowiska rany , znacząco wzrasta synteza cytokin oraz czynników wzrostowych. Wywiera to pozytwny wpływ na przyspieszenie procesu gojenia.

Źródło: Medical News Today