Selen nie ma wpływu na raka prostaty
06.02.2007
Wysoka zawartość selenu przed diagnozą nie jest związana z ryzykiem raka prostaty, według artykułu opublikowanego w the American Journal of Clinical Nutrition. Jednakże wysoki poziom pierwiastka może w niektórych grupach ludzi mieć działanie ochronne.

"Selen mógł być uważany za cząsteczkę chroniącą przed zachorowaniem na raka prostaty, ponieważ aktywuje niektóre enzymy posiadające właściwości antyoksydacyjne."-mówi dr Ulrike Peters z Fred Hutchinson Cancer Research Centre z Seattle.

Naukowcy prowadzili badania kliniczne zatytułowane "Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian Cancer Screening Trial", szukając powiązania pomiędzy selenem a rakiem prostaty, efektem innych antyoksydantów i paleniem tytoniu.

W badaniu uczestniczyły 724 chore osoby oraz 879 osób zdrowych. Wypełniali oni kwestionariusz zawierający pytania o wiek, pochodzenie etniczne, wykształcenie, palenie tytoniu, historie przebytych chorób, przyjmowanych leków itd. Badanie trwało 8 lat.

Naukowcy nie znaleźli relacji między poziomem selenu w organizmie a ryzykiem zachorowania na raka prostaty. Jednakże wysoki poziom pierwiastka był odwrotnie proporcjonalny do ryzyka nowotworu prostaty u ludzi, u których zanotowano wysoki poziom witaminy E oraz tych przyjmujących multiwitaminy.

American Journal of Clinical Nutrition 2007; 85:209-217