Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
„Niebieski diament” kością niezgody?
Magdalena Szkup, 11.12.2013 , Tagi: sildenafil, viagra, pfizer
„Niebieski diament” kością niezgody?
Niebieska tabletka o kształcie diamentu bardzo mocno kojarzy się z sztandarowym produktem Pfizera. Mimo wygaśnięcia patentu w wielu krajach Pfizer uważa że wykreował wygląd tabletki i to w tej postaci jest ona popularna. Lek posiada rozbudowaną witrynę internetową – w całości poświęconą tylko Viagrze. Mimo wysokiej ceny, wielu pacjentów nie decyduje się na tańsze generyki. Sam Pfizer jest bardzo dumny ze swojego produktu, jest świadomy zysku jaki mu przynosi – tak bardzo, że skopiowana tabletka stała się kością niezgody między nim a koreańskim producentem leków – Hanmi Pharmaceuticals. Sildenafil produkcji Koreańczyków zdobył prawie połowę tamtejszego rynku.

Według The Korea Times , Pfizer w zeszłym roku złożył sprawę Koreańskiej firmie Hanmi o naruszenie znaku towarowego. Producent leków z Korei wyjaśnił, że mógł wybrać inny projekt wyglądu tabletki, ale wybrał niemal identyczny – przypominający niebieski diament z zaokrąglonymi krawędziami. Opakowanie leku wyglądało jednak inaczej niż Pfizer’a, sąd uznał że roszczenia są bezzasadne. Pozew został przeniesiony do sadu wyższej instancji. 
Koreański producent twierdzi, że oskarżenia firmy Pfizer spowodowane są nastrojami w wyniku wygaśnięcia patentu, spadku udziału Viagry w rynku leków stosowanych w zaburzeniach erekcji (generyk ma teraz 45 % rynku, w porównaniu do 40% udziału Viagry). Patent na Viagrę wygasł w Korei w maju 2012r. – wówczas na rynek trafiło ponad 50 generykow.

Viagra jest nadal znaczącą pozycją w portfolio Pfizera – w zeszłym roku wygenerowała przychód około 2 miliardów dolarów. Pfizer rozszerzył patent w USA do 2020r. – połowa sprzedaży to jednak rynki międzynarodowe, gdzie patenty wygasają bądź wygasły. Tegoroczna utrata patentu w Europie daje i będzie dawała o sobie znać. Producent leków zauważył skutki konkurencji generycznej w ostatnim kwartale. Poinformowano, że Europejskie  odpowiedniki Viagry wygenerowały 11% strat dla marki, pozostawiając jej łączną sprzedaż na poziomie 460 milionów dolarów za kwartał.

Źródła

www.koreatimes.co.kr

KOMENTARZE
news

<Styczeń 2020>

pnwtśrczptsbnd
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
29
31
1
2
Newsletter