Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Pairwise wprowadza pierwsze produkty modyfikowane metodą CRISPR do amerykańskich restauracji
Pairwise wprowadza pierwsze produkty modyfikowane metodą CRISPR do amerykańskich restauracj

Pierwsze warzywa modyfikowane genetycznie firmy Pairwise pod marką Conscious Greens 16 maja br. zostały oficjalnie wprowadzone na rynek gastronomiczny. Jest to pierwszy produkt spożywczy w Stanach Zjednoczonych opracowany przy użyciu technologii CRISPR.

 

 

 

Mieszanka Conscious Greens Purple Power Baby Greens składa się z fioletowej i zielonej gorczycy. Firma twierdzi, że usunęła gorycz i sprawiła, że zielenina smakuje bardziej jak sałata. Jest ona sprzedawana pod wspólną marką z ofertą Peak Fresh Produce firmy Performance Food Group i jest dostępna w wybranych restauracjach i punktach sprzedaży w sieci PFG. Chociaż uprawy towarowe poddane edycji genów metodą CRISPR są powszechne w Stanach Zjednoczonych, większość wcześniejszych modyfikacji została wprowadzona w celu poprawy plonów lub zwiększenia odporności upraw na szkodniki. Pairwise wykorzystuje CRISPR, aby uczynić owoce i warzywa zdrowszymi i bardziej pożądanymi przez konsumentów.

Od momentu założenia w 2017 r. celem Pairwise było wykorzystanie technologii do uczynienia owoców i warzyw czymś, co chciałoby jeść więcej konsumentów. Firma używa technologii CRISPR, która wprowadza modyfikacje do istniejącego genomu rośliny w celu wprowadzenia różnych zmian w owocach i warzywach. Start-up pracuje także nad wiśniami i jeżynami bez pestek i sałatami, które mają być smaczniejsze i bardziej pożywne. – Korzystając z CRISPR, byliśmy w stanie ulepszyć nowe rodzaje pożywnych warzyw, aby uczynić je bardziej pożądanymi dla konsumentów i zrobiliśmy to w 1/4 czasu tradycyjnych metod hodowlanych – wskazuje w oświadczeniu Haven Baker, współzałożyciel i dyrektor biznesowy Pairwise. Tylko 1 na 10 dorosłych osób w Stanach Zjednoczonych spożywa warzywa w ilości zalecanej przez wytyczne żywieniowe dla Amerykanów, zgodnie ze statystykami z 2019 r., opracowanymi przez Amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom. Niewiele więcej – zaledwie 12,3% – spożywa zalecaną ilość owoców.

Marka Conscious Greens zadebiutowała w marcu 2022 r., kiedy to firma Pairwise zaserwowała uczestnikom konferencji Future Food-Tech w San Francisco sałatki ze słodszą i świeższą zieleniną. Po raz pierwszy warzywa te będą dostępne dla ogółu społeczeństwa. Pairwise twierdzi, że jego proces nie dodaje nowych genów do roślin, jak tradycyjna modyfikacja genetyczna, która była stosowana w przypadku innych upraw towarowych. Zamiast tego CRISPR działa z tym, co już znajduje się w roślinie. – Jeśli mamy osiągnąć cel podwojenia konsumpcji świeżych owoców i warzyw, oferowanie konsumentom szerokiej gamy świeżych produktów jest koniecznością. Pokazuje to również, w jaki sposób innowacyjna technologia może przynieść rezultaty w naszym zmieniającym się klimacie – uważa Vonnie Estes, wiceprezes ds. innowacji w International Fresh Produce Association.

Mimo to, biorąc pod uwagę sprzeciw konsumentów wobec żywności modyfikowanej genetycznie, powszechnie określanej jako GMO, niektórzy mogą wahać się przed wypróbowaniem nowej zieleniny. Naukowcy twierdzą, że genetycznie zmodyfikowane uprawy są tak samo zdrowe, jak ich tradycyjne odpowiedniki, ale konsumenci nie są pewni tego, jak zostały stworzone i jakie zagrożenia mogą stanowić. Wraz z rozpoczęciem działalności w branży gastronomicznej jednak niektóre z barier wejścia na rynek Conscious Greens mogą zostać zmniejszone. Dla przykładu jabłko Arctic firmy Okanagan Specialty Fruits, które zostało zmodyfikowane genetycznie, aby owoce nie brązowiały po pokrojeniu, zostało wprowadzone na rynek w 2018 r. Jabłka te stały się popularne w gastronomii, a także w programach K-12.

Obecnie Pairwise planuje wprowadzić Conscious Greens i inne produkty pod marką Conscious Foods do kanału spożywczego. Wprowadzenie do sprzedaży detalicznej planowane jest jeszcze w tym roku. Jeśli chodzi o inne produkty, nad którymi pracuje Pairwise, strona internetowa firmy informuje, że jeżyny bez pestek powinny pojawić się w sklepach spożywczych w ciągu najbliższych kilku lat. Czereśnie bez pestek mogą być dostępne dopiero pod koniec dekady, jak twierdzi firma, ponieważ musi być to poprzedzone wyhodowaniem nowej odmiany drzew czereśniowych.

Tymczasem w Japonii pod koniec 2021 r. wprowadzono na rynek pomidory poddane edycji genów. Zostały one wyprodukowane przez firmę Sanatech Seed, która wykorzystała metodę CRISPR do zwiększenia w nich ilości kwasu γ-aminomasłowego (GABA) – suplementu, który według naukowców może obniżyć ciśnienie krwi i ma działanie uspokajające. Innym pożywieniem edytowanym genetycznie i dopuszczonym do sprzedaży na rynku japońskim są ryby – czerwone leszcze Madai i rozdymki tygrysie 22 – seiki fugu, które zostały zmodyfikowane w celu uzyskania większej masy ciała.

Źródła

1. https://www.fooddive.com/news/crispr-pairwise-conscious-greens-gmo-foodservice/650326/

2. https://www.businesswire.com/news/home/20230516005522/en/Pairwise-Introduces-Conscious%E2%84%A2-Greens-Into-U.S.-Restaurants

Fot. https://unsplash.com/photos/i14VzlCp-Eo

KOMENTARZE
Newsletter