Otwarto laboratorium badawczo-innowacyjne Grace Performance Chemicals
08.08.2007
Amerykański koncern chemiczny Grace Performance Chemicals otworzył w Poznaniu drugie na świecie laboratorium badawczo-innowacyjne.
"Nasza inwestycja nie potrzebuje waszych rąk do pracy, my chcemy wykorzystać waszą wiedzę." - powiedział prezes amerykańskiej firmy Fred Festa.

Amerykanie otworzyli w Poznaniu swoje drugie na świecie laboratorium innowacyjno - badawcze po laboratorium w Cambridge koło Bostonu (USA). Poznański ośrodek zatrudnia dziewięć osób; głównie naukowców i doktorantów wydziałów chemii z miejscowej politechniki i uniwersytetu. Docelowo prace w laboratorium może znaleźć ponad stu naukowców.

Poznańskie centrum jest pierwszym przedsięwzięciem amerykańskiej firmy w Polsce, w dziedzinie badań materiałowych i chemicznych dla branży budowlanej.

"Mamy tu możliwości prowadzenia badań nad komponentami chemicznymi do materiałów budowlanych i izolacyjnych. Posiadamy nowoczesne chromatografy: cieczowy i żelowy oraz gniotownik do mieszania lepkich żywic" - powiedział szef laboratorium Piotr Krzyżanowski.

Poznań został wybrany przez amerykanów z uwagi na dostęp do wysoko wykwalifikowanych kadr, pochodzących z wiodących w kraju wydziałów chemicznych Politechniki Poznańskiej i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz potencjał miasta w zakresie transferu nowych technologii do przemysłu.

Grace Performance Chemicals to jedna z dwóch części amerykańskiego koncernu chemicznego W.R. Grace & Co., który jest drugim, najdłużej i nieprzerwanie działającym przedsiębiorstwem tej branży w Stanach Zjednoczonych. Firma notowana jest na giełdzie amerykańskiej w Nowym Yorku. W ubiegłym roku sprzedała produkty za 2,8 miliarda dolarów z czego ponad miliard w Europie Środkowej i Wschodniej. W 40 krajach świata amerykanie zatrudniają 6,5 tys. osób.

Na polskim rynku firma działa od 1992 roku. KPR