Odkryto rodzinę genów raka wątroby
03.03.2008
Interdyscyplinarna drużyna naukowców ze Stony Brook University Medical Center zidentyfikowała rodzinę genów powiązanych z rozwojem raka wątroby. Wadie F. Bahou, profesor medycyny i genetyki, wraz z kolegami odkrył na mysim modelu, że utrata jednego specyficznego genu (Iqgap2) z tej rodziny powoduje raka wątrobowo- komórkowego (HCC), który stanowi 5% ze wszystkich nowotworów. Ponadto odkryli oni, że kiedy inny gen z tej rodziny jest włączony, występuje bardziej agresywna forma tej choroby. Dr. Bahou twierdzi, że odkrycie odnoszące się do tych dwóch genów ukazuje, że oba z nich mogłyby służyć jako podstawa dla rozwoju techniki wczesnego diagnozowania i leczenia HCC. Choroba ta dotyczy ponad 80% przypadków raka wątroby u ludzi, który powoduje od 500 tys. do miliona zgonów rocznie na całym świecie. Leczenie zaawansowanej postaci HCC jest przeważnie nieefektywne. “To ekscytujące odkrycie na polu badań nowotworowych, kiedy to jest olbrzymia potrzeba celowanej terapii w leczeniu raka wątroby. Wyniki naszych badań udowadniają ważność genów, mających predyspozycję do wytworzenia nowotworu HCC. Dr Bahou wyjaśnia, że określenie daty pierwszych prób leczenia raka wątroby jest trudne bez odpowiednich zwierzęcych modeli tej choroby. Twierdzi, że model wygenerowany przez drużynę Stony Brook jest najbliższy ludzkiej odmianie choroby ze względu na: -mikroskopowe podobieństwo do ludzkiego HCC -nie wymaga interwencji z innych źródeł, takich jak chemicznie indukowane modele nowotworów -jest ograniczony tylko do HCC Drużyna naukowców odkryła, że Iqgap1 oraz Iqgap2 mają funkcjonalnie różne role w hepatokomórkowej karcenogenezie. Kiedy usunięto gen Iqgap2 u myszy rozwinął się HCC, co udowadnia że ten gen jest fundamentalny w ochronnej roli przeciwko rozwojowi nowotworu wątroby. Kiedy mysz zachowała przy funkcjonowaniu gen Iqgap1 u zwierząt rozwinęła się bardziej zaawansowana forma choroby. Kolejne eksperymenty ukazały, że inaktywacja Iqgap1 w mysiej wątrobie ogranicza agresywność HCC wywołaną przez niedobór Iqgap2. Naukowcy obecnie pracują nad pokrewną analizą przypadku ludzkiego nowotworu wątroby.

Źródło: www.sciencedaily.com, Adapted from materials provided by Stony Brook University Medical Center., These findings are reported in the March issue of Molec