Odkryto nowy czynnik przeciwzapalny
30.08.2007
Naukowcy odkryli, że lipid, który chroni serce przed stanem zapalnym i jednocześnie odpowiada za reakcje alergiczne skóry, powoduje również zmniejszenie stanu zapalnego nerek. Lipid, o którym mowa to sfingozylfosforylocholina (SCP). Okazało się, że oprócz znanych do tej pory właściwości powoduje on wzrost produkcji moczu w nerkach i nietypową akumulację soli w moczu. Niestety nie wiadomo jaki jest dokładny mechanizm działania SPC w nerkach. Andrea Huwiler i współpracownicy zbadali szereg białek aktywowanych w nerkach prze SPC. Wyniki badań pokazały, że białkami podlegającymi inicjacji pod wpływem SPC są białka odpowiedzialne za zmniejszanie stanu zapalnego. Jednak konieczne jest poznanie zdecydowanie większej ilości szczegółów aby móc w pełni zrozumieć jakie są interakcje tych białek oraz SPC z innymi białkami przeciwzapalnymi tj. np. czynnik transformujący wzrost beta (TGF beta - transforming growth factor). Jeżeli uda się w pełni poznać mechanizm działania, SPC może okazać się bardzo użytecznym lekiem w chronicznym zapaleniu oraz w zwłóknienu nerek.

www.medicalnewstoday.com