Nowy gen kontrolujący rozwój zarodkowy u krów
30.10.2007
Bezpłodność i inne problemy związane z reprodukcją sa największym utrapieniem w przemyśle mleczarkim. Zespół naukowców z Michigan State University dowodzony przez George Smith'a- dokonał odkrycia u mlecznych krów -nowego unikalnego dla oocytów genu: JY-1, który jest niezbędny dla rozwoju embrionalnego. Naukowcy próbują zrozumieć, jaką rolę w bezpłodności krów odgrywa "jakość" komórki jajowej, a także znaleźć nowe rozwiązania tego problemu. Z pewnością wyniki będą miały wpływ także na badania u ludzi.Nowy gen udowadnia zasadniczš rolę komórki jajowej w rozwoju zarodkowym a w konsekwencji może prowadzić do nowych rozwiązań problemu bezpłodności nie tylko w obrębie jednego gatunku. Zgodnie z badaniami Smith'a, krowy są lepszym modelem do tej tematyki badawczej u ludzi niż standardowy model myszy. Podobnie jak u kobiet- w odróżnieniu od myszy, u których w zapłodnieniu uczestniczy wiele komórek jajowych- u krów w procesie zapłodnienia bierze udział jedna komórka jajowa. Zespół badawczy poznał miejsce lokalizacji genu JY-1. Podobny gen jest zlokalizowany w odpowiadajšcym mu ludzkim chromosomie, ale wydaje się być on niefunkcjonalny, co nie zmienia faktu, że u człowieka na pewno znajdujš się inne geny tudzież gen pełnišcy takš samš funkcję jak JY-1:"Wiemy, że ten gen jest niezbędny do rozwoju krowich zarodków, dlatego sensowna jest hipoteza, że u ludzi występuje analogiczny gen o podobnej funkcji"- twierdzi Smith. Kolejnym krokiem naukowców będzie określnie jak gen jest regulowany i jak jego produkty wypływają na płodność.

www.eurekalert.org