Co decyduje o infekcyjności białek prionowych?
26.02.2010
Priony to niekonwencjonalne czynniki zakaźne, które sa odpowiedzialne za wywołanie u ludzi śmiertelnych chorób neurologicznych takich jak choroba Creutzfeldt-Jakob'a, gąbczaste zapalenie mózgu ("choroba wściekłych krów" oraz scrapie.
Dotychczas zaproponowano wiele hipotez by wyjaśnić jak pod względem chemicznym zbudowane są zakaźne priony oraz jaki jest mechanizm ich tworzenia się w neuronach zakażonego organizmu. Jednak żaden z zaproponowanych dowodów nie został wyjaśniony do końca.

Najbardziej kontrowersyjna propozycja traktuje priony jedynie jako białko, a dokładniej jako źle uformowane białko , będące produktem genu natywnego dla chorego (białko Prp). Jakkolwiek, trzydzieści lat badań zasugerowało dodatkowe, niebiałkowe czynniki, które mogą być niezbędne do produkcji zakaźnych prionów, być może dzięki oddziaływaniom fizycznym. W bieżącym numerze Science Wang i wsp wykazali, że kofaktory są niezbędne do produkcji rekombinantowych białek prionowych w warunkach in vitro. Więcej