Zastosowanie mikroorganizmów w technologii
Anna Barańska, 29.12.2018 , Tagi: bio skora, mikroorganizmy
Zastosowanie mikroorganizmów w technologii
O tym, że bakterie i grzyby to najbardziej wszędobylskie organizmy nie trzeba nikogo przekonywać. Oprócz swoich negatywnych cech posiadają wiele pozytywnych właściwości, które możemy w racjonalny sposób wykorzystać w technologii, o czym przeczytacie poniżej.

Ubrania niczym druga skóra

Naukowcy z MIT stworzyli „bio-skórę” reagującą na ciepło i pot ciała. Ubrania te są,„wysycone” kulturami bakteryjnymi Bacillus subtilis var. natto (stosowanymi także w kuchni podczas przyrządzania japońskiej potrawy natto). Pod wpływem zwiększenia temperatury ciała, a zarazem zwiększenia wydzielania potu, tkanina reaguje za pomocą klapek w kombinezonie w odpowiedzi na zmianę wilgotności. Spowodowane jest to pęcznieniem bakterii. Zastosowana technika umożliwia efektywne odprowadzanie nadmiaru ciepła i potu z organizmu i jest idealna dla sportowców. Tutaj znajdziecie film ukazujący proces tworzenia „bio-skóry”.

Samonaprawiający się beton

Z kolei bakterie Bacillus megaterium w niedługim czasie mogą pomóc w samonaprawie betonu. Pęknięte budynki czy ulice będą już przeszłością. Laseczki tego szczepu wraz z pożywką składającą się m.in. z drożdzy, mocznika i różnych minerałów dodane do betonu podczas mieszania składników pomogą w jego naprawie. Po jego scaleniu bakterie mogą tworzyć kryształy kalcytu, powodując uszczelnienie betonu i zatuszować ewentualne pęknięcia. Być może zostanie stworzona zaprawa działająca na podobnej zasadzie, dzięki czemu stare, pękające budynki zostaną naprawione...

Naturalne lub zmodyfikowane mikroorganizmy w rzemiośle

Jak wiadomo, bakterie E.coli są przyczyną wielu chorób, ale także posiadają szerokie zastosowanie w biotechnologii. Colorifix  wykorzystuje bakterie do barwienia tkanin, dzięki czemu można zmniejszyć zużycie wody nawet do 10 razy. W tym procesie bakterie są  utrwalane bezpośrednio na tkaninie, a następnie osadzane na materiale poprzez ich lizę. Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego tworzą barwniki drelichowe, wykorzystując do tego genetycznie zmodyfikowane bakterie E.coli do produkcji indikanów, które w następnych etapach przekształcą się enzymatycznie w indygo. Plusem tej technologii jest brak stosowania ostrych chemicznych środków redukujących do rozpuszczania barwnika indygo, który zastąpiono enzymem. Jeszcze kilka poprawek optymalizacji w odzyskiwaniu indykanu i będziemy mieli innowacyjne barwniki.