Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Milton Essex chce zebrać 1 mln euro na urządzenie do diagnostyki alergii
Milton Essex chce zebrać 1 mln euro na urządzenie do diagnostyki alergii

Milton Essex, spółka specjalizująca się w tworzeniu urządzeń i oprogramowania do cyfrowej diagnostyki medycznej, w ramach oferty publicznej chce pozyskać do 1 mln euro. Zebrane środki zostaną przeznaczone na finalizację prac związanych z pierwszym urządzeniem do diagnozy alergii, jego rejestrację, badania kliniczne i program pilotażowy. Zapisy na akcje rozpoczną się 19 marca br. Spółka chce zadebiutować na NewConnect w II kw. 2020 r.

 

 

Globalny problem

Jak podaje Milton Essex, mamy do czynienia z pewnego rodzaju pandemią alergii na świecie. W samej Europie mamy obecnie ok. 150 mln zdiagnozowanych alergików i drugie tyle pacjentów czekających na diagnozę. Do 2050 r. ponad 50 proc. Europejczyków będzie miało alergię. 70 mln Europejczyków choruje obecnie na astmę alergiczną. Na świecie rocznie pojawia się od 0,5 do 2,5 p.p. nowych przypadków alergii. Diagnozowanie alergii niesie ze sobą wiele wyzwań. Wśród nich jest długi czas oczekiwania na diagnozę i utrudniony dostęp do specjalistów. W Polsce na 100 tys. mieszkańców mamy zaledwie 3,14 alergologów. Tymczasem 1 lekarz może zbadać nie więcej niż 1250 pacjentów rocznie. Dlatego Milton Essex opracował system diagnostyczny SkinSense, służący diagnozowaniu alergii. Urządzenie może być wykorzystane zarówno przez specjalistów alergologów w codziennej praktyce, jak i przez lekarzy innych specjalizacji, którzy spotykają się z alergiami w swojej praktyce medycznej. Jak podkreśla firma, system SkinSense jest w 100 proc. zgodny ze wszystkim dostępnymi na rynku zestawami do wykonywania skórnych testów alergicznych renomowanych światowych producentów.

 

Sztuczna inteligencja w diagnostyce

Siłą SkinSense ma być wykorzystanie sztucznej inteligencji w diagnostyce. Obecnie firma finalizuje prace nad rynkową wersją głowicy skanującej i oprogramowania diagnostycznego wspomaganego dedykowanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Za pomocą urządzenia badane będzie to, co dzieje się pod skórą. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, bezwzględny obraz sytuacji daje występująca reakcja hipertermiczna, która pozwala stwierdzić, czy pacjent ma alergię, czy nie. Prof. Jacek Stępień, kierownik naukowy projektu, podkreśla, że wgląd pod skórę pacjenta to jedna z metod, przed którą są bardzo szerokie perspektywy diagnostyczne. Obrazowanie multispektralne czy hiperspektralne pokazuje patofizjologiczny efekt reakcji alergicznej, która odbywa się podnaskórkowo.

W realizację przedsięwzięcia zaangażowany jest multidyscyplinarny zespół specjalistów z Wojskowego Instytutu Medycznego, Wojskowej Akademii Technicznej i Politechniki Warszawskiej. Jak podkreśla Radosław Solan, wiceprezes Milton Essex, ta multidyscyplinarność jest niezwykle ważna. – Z jednej strony mamy do czynienia z autoelektroniką cyfrową, która jest kluczowa zwłaszcza na początku tego projektu, gdy pozyskujemy dane, z drugiej strony ważna jest sztuczna inteligencja, która te dane analizuje. Równie ważny jest aspekt medyczny, gdzie wspierani przez lekarzy jesteśmy w stanie dotrzeć do właściwych pacjentów i właściwie podejść do analizy z puntu widzenia medycznego.

 

Automatyzacja procesów

Jak podkreśla wiceprezes Milton Essex, w diagnostyce alergii niezbędna jest automatyzacja. Pozwala ona, by do czynności diagnostycznych mogli przystąpić nie tylko lekarze specjaliści, ale też personel medyczny i lekarze innych specjalizacji. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie liczby punktów diagnostycznych. To z kolei umożliwia skrócenie czasu oczekiwania na wizytę i szybszego ukierunkowania leczenia.

Premiera komercyjnej wersji SkinSense ma mieć miejsce na targach Medica Düsseldorf pod koniec 2021 r. Zanim jednak urządzenie zostanie zaprezentowane, planowana jest realizacja programu pilotażowego, w którym weźmie udział 500 pacjentów z 4 ośrodków medycznych w Europie. Milton Essex podkreśla, że jest beneficjentem dotacji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, z programu „Ścieżka dla Mazowsza” o wartości 10,1 mln zł. Dotychczas na badania wykorzystała ponad 3,5 mln zł. Środki z emisji do 2 750 tys. nowych akcji serii L zostaną przeznaczone głównie na finalizację prac związanych z pierwszym urządzeniem do diagnozy alergii, jego rejestrację, badania kliniczne i program pilotażowy urządzenia. Kolejna emisja akcji będzie miała najprawdopodobniej miejsce pod koniec 2021 r.

Źródła

Milton Essex

KOMENTARZE
Newsletter