Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Let's beat up the food waste – Warsaw Foodhaton 2019

Kiedy grupa kreatywnych, mądrych i pełnych apetytu na sukces młodych ludzi staje w obliczu poważnego wyzwania, jedno jest pewne – nadejdzie burza. Na szczęście będzie to burza mózgów, której efektem będą świetne pomysły.

– Prezentacje, które 28 listopada podczas Foodhatonu w Warszawie przedstawią cztery zespoły studentów, są wynikiem ich owocnej, ciężkiej pracy – podsumowuje Dyrektor Działu Zarządzania Innowacjami Grupy Maspex, Marta Kutyna-Bakalarska. – Pomimo wielu obowiązków, studenci umieli wygospodarować czas, a właściwie zainwestować swój czas we własny rozwój. Uczestnicy z Polski, Słowacji i Turcji wzięli udział w 5-miesięcznym programie EIT Food RIS Solutions, podczas którego otrzymali wsparcie mentorów, a także możliwość uczestnictwa w webinarach na temat prawa własności intelektualnej, przygotowania biznes planu oraz dobrych praktyk wystąpień publicznych.

– Projekt EIT Food RIS Solutions skierowaliśmy do ambitnych studentów z Europy – mówi Agnieszka Czura, Project Manager z Działu Zarządzania Innowacjami w Grupie Maspex. – Zainspirowani słowami "Nigdy nie mów ludziom, jak coś zrobić, niech zaskoczą cię pomysłowością" wraz z siedmioma partnerami z konsorcjum EIT Food zdefiniowaliśmy wyzwania i poprosiliśmy studentów, aby na nie odpowiedzieli, przedstawiając nam swoje pomysły i rozwiązania. W pierwszym etapie interdyscyplinarne zespoły przesyłały do nas filmiki krótko prezentujące ich pomysły, a specjalnie powołane w tym celu jury dokonało ich oceny. Pięć drużyn zostało wybranych do kolejnego etapu, czyli mentoringu prowadzonego przez polskich ekspertów z firmy Maspex, Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk z Olsztyna, a także Instytutu Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca Uniwersytetu Warszawskiego. Ponadto w mentoring zaangażowali się również naukowcy z Uniwersytetu z Turynu oraz specjaliści z AIA – The Italian Breeders’ Association. Współpraca z mentorami była prawdziwym katalizatorem w rozwijaniu pomysłów każdego z zespołów.

– Przed nami ostatni etap programu EIT Food RIS Solutions, czyli Foodhaton – dodaje Bartłomiej Mielniczuk, Manager ds. Innowacji z Działu Zarządzania Innowacjami. – Kluczowym punktem programu tego dwudniowego wydarzenia będzie część, podczas której wysłuchamy prezentacji wszystkich czterech zespołów. Warto zaznaczyć, że na najlepszy zespół czeka nagroda w wysokości 2000 euro, z kolei zespół, który zajmie drugie miejsce otrzyma 1000 euro.

Program EIT Food RIS Solutions został opracowany i sfinansowany dzięki środkom EIT Food. EIT Food (European Institute of Innovation & Technology Food) to europejska wspólnota wiedzy i innowacji działająca w obszarze żywności, która powstała w 2016 roku jako międzynarodowe konsorcjum. Ma na celu uczynienie Europy światowym liderem w obszarze innowacji na rzecz bezpieczeństwa i zrównoważonej produkcji żywności. Odbywa się to poprzez działania najlepszych instytucji szkolnictwa wyższego, ośrodków badawczych i przedsiębiorstw, które jako wspólnota dążą do rozwiązywania największych wyzwań w sektorze. Konsorcjum EIT Food skupia ponad 50 partnerów z 13 krajów Europy. Działania na rzecz wspólnoty wspierają lokalne centra kolokacji CLC (Co-Location Centres). W organizację Foodhatonu największy wkład miało CLC North-East, którego siedziba mieści się w Warszawie.

– Warsaw Foodhaton 2019 w Przestrzeń from Facebook to doskonała okazja do poznania innych osób działających na styku nowych technologii, innowacji i ruchu zero waste – do udziału zachęca RIS Communication Manager, Aleksandra Niżyńska. – Podczas wydarzenia uczestnicy projektu z różnych krajów Europy przejdą intensywne warsztaty z ekspertami w zakresie dziedzin takich jak: digital marketing oraz creative team building. Wszyscy zainteresowani będę mogli 28 listopada wziąć udział w otwartej części Foodhatonu, podczas którego dowiedzą się więcej o programach EIT Food, zainspirują historiami założycieli start-upów w obszarze niemarnowania żywności – Foodsi oraz Venturis. Będą mogli kibicować uczestnikom programu RIS Food Solutions, a także obejrzeć otwierający oczy film dokumentalny „Zjedz to!” – opowieść o marnowaniu żywności, który zainspiruje do dalszej dyskusji z ekspertami m.in. Aretą Szpurą („Jak uratować świat”), Jagną Niedzielską („Jagny Niedzielskiej Kuchnia bez Resztek”) i Anną Przetakiewicz (Federacja Polskich Banków Żywności). Podczas wydarzenia na uczestników czekać będą też: kącik foto, pyszne jedzenie, a wszelkie niewykorzystane produkty zostaną przekazane na akcję charytatywną Misja Pomocy. Nowe Pokolenie – przekazującą niewykorzystane jedzenie osobom w potrzebie.

Patronami wydarzenia są Gazeta Wyborcza i CoJestGrane24.pl.

KOMENTARZE
Newsletter