Niewątpliwie dział badawczo-rozwojowy jest najbardziej poszkodowany ze względu na brak konferencji, szkoleń, spotkań branżowych, targów. Dotychczas wiele inspiracji czerpać można było z wydarzeń takich jak np. targi CosmeticBusiness, HPCI. Bezpośrednie spotkania z dostawcami surowców dawały więcej możliwości, jeśli chodzi o poprawę relacji biznesowych. Ponadto, takie spotkania umożliwiały szybką dawkę wiedzy na temat nowości w świecie surowców kosmetycznych oraz aktualnych trendów. Ogrom informacji można było także uzyskać dzięki uczestnictwu w konferencjach takich jak PCI Days, Kongres Świata Przemysłu Kosmetycznego i inne.
Część konferencji nie jest zupełnie odwołana, a raczej przeorganizowana na formę on-line. Targi zwykle są odwoływane, choć przed nami np. 41. Kongres i Targi LNE – edycja hybrydowa, o czym więcej przeczytacie tutaj. Forma on-line tego typu wydarzeń jest dobrą alternatywą, jednak jest kilka minusów. Brak możliwości osobistego kontaktu i rozmowy z prelegentem uniemożliwia rozwianie różnego rodzaju wątpliwości. W przypadku targów, które są zupełnie odwołane, technolodzy nie mogą podejść bezpośrednio do dostawcy, porozmawiać o kwestiach, które są ważne dla firmy, ocenić konsystencję, zapach, wygląd próbek, jakie wystawca posiada ze sobą. Nie ma interakcji między dostawcą a potencjalnym klientem, która pozwala na szybkie odnalezienie surowca, jakiego na ten moment technolog poszukuje, przy uwzględnieniu wymagań technicznych, ekonomicznych, logistycznych i marketingowych, co nie jest łatwym zadaniem.
W dobie pandemii odbywają się też szkolenia on-line, gdzie chociażby nasz portal zaczął w tym roku prężnie działać. Oczywiście dobrze, że takie wydarzenia są także organizowane, ponieważ odbiorcy potrzebują nowej dawki wiedzy, a prelegenci mają okazję dzielić się tą wiedzą. W tym przypadku dużym problemem jest możliwość zadawania dodatkowych pytań, które nurtują uczestników. Oczywiście są widoczne czaty w trakcie szkolenia, na których można zadawać pytania. Nie zawsze jednak odpowiedź jest satysfakcjonująca lub też nie zawsze jest oczekiwaną odpowiedzią. W takiej formie szkolenia bardzo trudno jest wykonać jakiekolwiek warsztaty czy ćwiczenia, a tematyka często tego wymaga. Jak widać, pandemia przyniosła wiele problemów ze skutecznym i szybkim pozyskiwaniem wiedzy. Jakie są alternatywy?
Organizacja szkoleń on-line jest jedną z alternatyw dla wydarzeń branżowych w formie fizycznej. Konferencje trudno jest zorganizować w formie on-line, jednak jest to możliwe, do czego również my przekonaliśmy się w tym roku przy okazji konferencji Beauty Innovations. Podczas takich wydarzeń bardzo wymagające jest też przeprowadzenie jakiejkolwiek debaty kończącej lub dyskusji. Pozyskiwanie wiedzy przez osoby z branży może odbywać się drogą bezpośrednią (mailową, telefoniczną) z poszczególnymi jednostkami, jednak jeśli nie wiemy, z kim dokładnie się skontaktować w danej sprawie, tracimy czas na poszukiwanie, a taką bazę kontaktów pomagają tworzyć wydarzenia branżowe. Z pewnością usprawniona została komunikacja z dostawcami surowców, pośrednikami, działaczami związków grup zawodowych, safety assessorami, pracownikami laboratoriów zewnętrznych i podwykonawcami. Na tej sytuacji mogły też wiele skorzystać firmy consultingowe. Niemniej jednak okres pandemii jest problematyczny dla osób rozwijających się i pracujących twórczo, ponieważ trudniej jest zdobywać szybko i efektywnie wiedzę.
KOMENTARZE