Przegląd jest wynikiem przyjętej w ramach Zielonego Ładu [Green Deal] Strategii Chemicznej na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju [Chemicals Strategy for Sustainability], zmierzającej do usprawnienia przepisów w zakresie chemikaliów, zastąpienia i ograniczenia stosowania substancji potencjalnie niebezpiecznych oraz stopniowego wycofywania najbardziej szkodliwych chemikaliów z zastosowań innych niż istotne. Zgodnie ze strategią, zakaz stosowania najbardziej szkodliwych chemikaliów powinien dotyczyć produktów konsumenckich, w tym takich jak: kosmetyki, detergenty, produkty pielęgnacyjne dla dzieci.
PSPKD, uczestnicząc w konsultacjach, podkreśliło, że popiera działania podejmowane w ramach Strategii Chemikaliów na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju, a bezpieczeństwo i ochrona zdrowia konsumentów, na straży której od lat skutecznie stoi obowiązujące w Unii Europejskiej rozporządzenie kosmetyczne, są dla branży kosmetycznej kwestią najważniejszą. Rozporządzenie stało się także złotym standardem w zakresie bezpieczeństwa i punktem odniesienia dla legislacji w różnych częściach świata. Stowarzyszenie dostrzega możliwość dostosowania proponowanych przez Komisję Europejską mechanizmów w ramach funkcjonujących przepisów sektorowych, niemniej należy dołożyć wszelkich starań, aby nowe rozwiązania wspierały innowacyjność sektora kosmetycznego i jego konkurencyjność. W naszej ocenie jest to możliwe poprzez solidne, oparte na nauce, przewidywalne oraz efektywne dla konsumentów, przemysłu oraz władz prawo sektorowe.
Poddane pod konsultacje propozycje zmian w rozporządzeniu dotyczyły:
* możliwości zmiany lub rozszerzenia funkcjonujących w ramach art. 15 przepisów dotyczących substancji CMR na inne klasy zagrożeń, przeglądu procesu i kryteriów w zakresie wyłączeń w celu dostosowania ich do koncepcji kluczowego zastosowania oraz wprowadzenia przepisów uwzględniających efekt łącznego działania substancji chemicznych;
* możliwości poprawy skuteczności, wydajności i spójności oceny bezpieczeństwa przeprowadzanej dla substancji chemicznej w myśl podejścia: jedna ocena dla jednej substancji oraz możliwość alokacji prac SCCS do ECHA;
* dostosowania definicji nanomateriału do definicji przewidzianej w zaleceniu Komisji 2011/696/UE z dnia 18 października 2011 r.;
* wykorzystania środków cyfrowych w ramach komunikacji z konsumentem.
PSPKD w stanowisku przekazanym KE odniosło się do następujących kwestii:
* koncepcji ogólnego podejścia do zarządzania ryzykiem;
* koncepcji kluczowego zastosowania/essential use;
* koncepcji jednej oceny dla jednej substancji/one substance – one assessment, w tym roli Komitetu SCCS w ocenie bezpieczeństwa składników stosowanych w produktach kosmetycznych;
* spójnej z innymi obszarami definicji nanomateriału;
* zmiany sposobu podawania informacji na etykietach – opcje będą obejmować etykietowanie na opakowaniach i etykietowanie cyfrowe lub uproszczenie niektórych informacji.
Uzyskane podczas konsultacji opinie posłużą do przygotowania propozycji konkretnych rozwiązań, które – zgodnie z planami – mają zostać przedstawione przez Komisję Europejską jeszcze w roku 2021. Projekt nowego rozporządzenia Komisja zamierza przyjąć w IV kwartale 2022 r. Stanowisko PSPKD zostało przekazane do Komisji Europejskiej, Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii. PSPKD monitoruje kolejne etapy procesu rewizji. O planowanych zmianach będziemy Państwa informowali.
PSPKD
KOMENTARZE