Rosyjska sauna
Sauna na ogół kojarzy nam się z Finlandią, starożytnym Rzymem, rytuałem hamman, tymczasem nasi wschodni sąsiedzi wieki temu opracowali własny rytuał kąpieli parowej, będący połączeniem sauny suchej i mokrej, określany mianem ruskiej bani. Bania jest drewnianym pomieszczeniem, pośrodku którego stoi piec podgrzewający kamienie, a w nim misa z wodą. Wrzucanie rozgrzanych kamieni do wody lub polewanie ich generuje parę wodną, dodatkowo mistrz ceremonii zanurza w misie brzozowe gałązki i nimi rozpyla wodę po pomieszczeniu. Gałązki wydzielają specyficzny, eteryczny zapach.
Masaż miodem i Zdrawica
Miód zastosowany w kosmetykach ma za zadanie nawilżać, wygładzać, regenerować suchą i zmęczoną skórę. Masaż miodem, zwany masażem rosyjskim, będzie zapewniał skórze aksamitną gładkość, relaksował, znosił napięcie mięśni, poprawiał nastrój. W czasach przedchrześcijańskich toast wznoszony pitnym miodem określano terminem „Zdrawica”. Określenie to powiązane jest również ze starosłowiańskimi metodami lecznictwa. Dziś rytuały pielęgnacyjne oferowane pod tą nazwą przez nieliczne ośrodki Spa łączą w sobie m.in. pobyt w łaźni parowej, masaż miodem i napary lub inhalacje z ziół.
Moc ziół i kolorów
Syberia – kraina geograficzna ulokowana pomiędzy Uralem, Oceanem Arktycznym, stepami Kazachstanu i Mongolii – to miejsce bytowania unikalnych roślin, również roślin leczniczych. Rosyjskie kosmetyki bazują na ekstraktach z ziół i kwiatów i podobnie jak w całej Europie również tutaj kosmetyki naturalne są z roku na rok coraz bardziej popularne. Z jednej strony natura, z drugiej kolorowy make-up – Rosjanki wyróżniają się intensywnym, nasyconym kolorami makijażem, stosują kolorowe cienie, róże, czerwone pomadki, lubią długie, czarne i podkręcone rzęsy.
Rosyjski rynek kosmetyczny
Rodzime firmy kosmetyczne stanowią w Rosji około 30% rynku, reszta tortu przypada międzynarodowym koncernom, które eksportują swoje wyroby bądź posiadają w Rosji filie fabryk. W 2015 roku wartość eksportu polskich kosmetyków i chemii gospodarczej do Rosji wynosiła ponad 1,5 mln zł. Rosjanie kupują nasze kosmetyki kolorowe i pielęgnacyjne, produkty do golenia, kosmetyki do włosów. Główny kanał dystrybucji kosmetyków stanowią drogerie. W kategorii perfum dystrybutorami o najszerszym zasięgu na rosyjskim rynku są sieci: Rive Gauche, Yves Rocher, L’Etoile oraz Ile de Beaute. Niestety charakterystycznym elementem rosyjskiego rynku kosmetycznego są liczne falsyfikaty, stąd producenci luksusowych kosmetyków zmuszeni są do stosowania specjalnych systemów zabezpieczających. Do najbardziej znanych w Polsce marek rosyjskich kosmetyków należą: Receptury Babuszki Agafii, Natura Siberica, FITOkosmetik, Baikal Herbals czy Planeta Organica.
KOMENTARZE