Jak opracować skuteczny kosmetyk?
Istnieje kilka kluczowych czynników determinujących skuteczność działania kosmetyku. Przede wszystkim musi być on odpowiednio dobrany do potrzeb skóry, jej wieku (nie zawsze wiek metrykalny jest tożsamy z wiekiem skóry), kondycji, warunków środowiskowych, w jakich przebywa dana osoba oraz trybu życia. Niezbędna w związku z tym jest diagnostyka parametrów skóry, takich jak: pH, elastyczność, poziom nawilżenia, natłuszczenia, przeznaskórkowej utraty wody (TEWL, ang. transepidermal water loss), skłonności do powstawania plam i przebarwień oraz głębokości i grubości zmarszczek. Kolejnym czynnikiem decydującym o skuteczności kosmetyku jest odpowiednio wysokie stężenie składników aktywnych oraz takie dopasowanie ich z bazą kosmetyku, aby zapewnić możliwie największe uwalnianie substancji czynnej z podłoża.
Aby stworzyć skuteczny kosmetyk niezbędna jest współpraca kosmetologa z technologiem zajmującym się recepturą kosmetyku.
Czym różni się kosmetyk spersonalizowany od konwencjonalnego?
To, co wyróżnia kosmetyki spersonalizowane to ich produkcja w małych ilościach, przez co możliwe jest stworzenie niezliczonej liczby połączeń składników aktywnych, kompozycji zapachowych, emolientów, przeciwutleniaczy, witamin, eksfoliantów. Ponadto każdy klient traktowany jest indywidualnie. Dobór pielęgnacji jest uzasadniony kompleksową diagnostyką aparaturową skóry oraz szczegółowym wywiadem uwzględniającym dotychczasową pielęgnację, tryb życia, warunki środowiskowe, w jakich przebywa klient, przebyte choroby, alergie i inne. Wnikliwy wywiad z klientem pozwoli wyeliminować z receptury substancje uczulające daną osobę, komadogenne, pochodzenia syntetycznego, takie jak parafiny, silikony, niektóre oleje, czy glikol propylenowy, a także sztuczne barwniki, parabeny, czy substancje zapachowe. Dzięki temu można zastosować odpowiednio dobraną bazę kosmetyku do rodzaju cery oraz duże stężenie substancji aktywnych, ponieważ mamy pewność, że skóra danej osoby potrzebuje konkretnie takich ich proporcji i nie będzie to testowanie „na ślepo”.
Kluczowym elementem recepturowania jest wybór składników aktywnych. Laboratoria badawcze na całym świecie stale pozyskują, lub opracowują metodami biotechnologicznymi coraz nowsze surowce aktywne, których działanie potwierdzone jest w testach in vitro oraz in vivo. Producenci surowców aktywnych udostępniają zatem ogromne portfolio, z którego może czerpać kosmetologia. Jednak skuteczność danego surowca warunkuje nie sama jego obecność w recepturze kremu, ale jego odpowiednio wysokie stężenie. Aby mieć pewność, że surowiec zadziała należy zastosować takie jego stężenie, na którym producent przeprowadził badania in vitro oraz in vivo. Niestety zastosowanie takich stężeń w kosmetykach na skalę masową wiąże się z ogromnymi kosztami. Dlatego nie należy się spodziewać, że deklarowany na opakowaniu komercyjnego kosmetyku składnik aktywny został w nim użyty w odpowiednio wysokim stężeniu, które gwarantuje jego skuteczność. W dostępnym na opakowaniu kosmetyku składzie INCI substancje aktywne znajdują się na końcu listy, co świadczy o ich niewielkich stężeniach, często osiągających wartości setnych procenta.Ideą kosmetyku spersonalizowanego jest zastosowanie odpowiednio wysokich stężenień składników aktywnych, których skuteczność została potwierdzona badaniami.
Do kogo kierowany jest kosmetyk spersonalizowany?
Kosmetyk spersonalizowany przeznaczony jest dla osób wymagających oraz świadomych tego, że kluczem do uzyskania oczekiwanych efektów działania kosmetyku jest jego odpowiedni dobór w zależności od osobniczych dolegliwości skórnych. Większa świadomość potrzeb rodzi konkretne oczekiwania wobec kosmetyku i często brak satysfakcji z użytkowania kosmetyków drogeryjnych, a nawet dermokosmetyków. Potencjalne klientki to osoby wymagające, ale jednocześnie znające możliwości naprawcze kosmetyku- żaden kosmetyk nie będzie w stanie zlikwidować głębokich zmarszczek, które powstają na poziomie skóry właściwej.
Kosmetyki spersonalizowane mają ogromną szansę zrewolucjonizować rynek kosmetyczny. Są odpowiedzią na szereg indywidualnych potrzeb, którym nie sprosta produkcja masowa. Jest to jednocześnie duże wyzwanie dla technologów oraz wrota do ujednolicenia współpracy z kosmetologami.
KOMENTARZE