Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Jak wprowadzić kosmetyk na rynek? Krótki przegląd krok po kroku
Jak wprowadzić kosmetyk na rynek? Krótki przegląd krok po kroku

Wprowadzanie produktów kosmetycznych do obrotu na rynku Unii Europejskiej (w tym w Polsce) reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1223/2009/WE z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych. Jasno przedstawia wymagania, które należy spełnić, i kroki, które należy podjąć, aby móc wprowadzić kosmeyk na rynek. Dotyczą one  przede wszystkim  składu, oznakowania, procesu wytwarzania, dokumentacji oraz zapewnienia bezpieczeństwa produktów kosmetycznych. Jak wprowadzić produkt na rynek i jakie formalności trzeba w tym celu spełnić? Oto krótki przegląd krok po kroku.

Definicja kosmetyku

Pierwszym krokiem jest zapoznanie się z definicją kosmetyku. Dlaczego? Otóż może okazać się, że nasz produkt wcale nie jest kosmetykiem! Na rynku jest bardzo dużo produktów z pogranicza, które ciężko jednoznacznie zaklasyfikować.

„Produkt kosmetyczny” oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała.

Aby produkt był zaklasyfikowany jako kosmetyk musi spełniać wszystkie elementy tej definicji. Zatem klasyfikując produkt, należy wziąć pod uwagę trzy punkty: formę, miejsce aplikacji i funkcję.

Skład produktu kosmetycznego

Każdy kosmetyk przed wprowadzeniem na rynek musi mieć odpowiednio sporządzoną recepturę. Co to oznacza? Należy upewnić się, że żaden składnik nie znajduje się na liście zakazanych, a wszystkie pozostałe składniki stosowane są zgodnie z określonymi zasadami.

W rozporządzeniu kosmetycznym znajdziemy wykaz poszczególnych substancji zakazanych lub dopuszczonych do stosowania:
Załącznik II wykaz substancji zakazanych w produktach kosmetycznych
Załącznik III wykaz substancji, które mogą być zawarte w produktach kosmetycznych wyłącznie z wyłącznie z zastrzeżeniem określonych ograniczeń
Załącznik IV wykaz barwników dopuszczonych w produktach
Załącznik V wykaz substancji konserwujących dozwolonych w produktach kosmetycznych
Załącznik VI wykaz substancji promieniochronnych dozwolonych w produktach kosmetycznych dozwolonych w produktach kosmetycznych

Produkt kosmetyczny nie może również zawierać substancji sklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne i działające szkodliwie na rozrodczość (CMR).

Pamiętaj! W legislacji kosmetycznej dużo się dzieje, co jakiś czas mówi się o wycofaniu poszczególnych substancji. Ostatnimi czasy na tapecie jest mikroplastik, który już teraz powoli jest wycofywany z produktów kosmetycznych. Dlatego projektując recepturę, warto być na bieżąco, aby mieć pewność, że kosmetyk, który wprowadzimy do obrotu, będzie bezpieczny i za chwilę nie będzie wycofywany z półek.

Etykieta produktu kosmetycznego

Stworzenie etykiety produktu kosmetycznego to również nie lada wyzwanie. Produkt kosmetyczny powinien być oznakowany w sposób widoczny i czytelny metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznakowania. A na samej etykiecie powinny znaleźć się takie informacje jak:

▪ nazwa produktu oraz funkcja,

▪ imię i nazwisko/firma oraz adres osoby odpowiedzialnej,

▪ kraj pochodzenia,

▪ ilość nominalna produktu,

▪ wykaz składników (INCI),

▪ termin trwałości,

▪ ostrzeżenia i środki ostrożności,

▪ nr partii lub inne dane, które umożliwią zidentyfikować partię,

▪ sposób użycia.

Komunikacja produktu kosmetycznego nie może zawierać elementów sugerujących właściwości, których produkt nie posiada. Stosowane deklaracje muszą być:

▪ zgodne z przepisami,

▪ prawdziwe,

▪ poparte dowodami,

▪ zgodne ze stanem faktycznym,

▪ uczciwe,

▪ umożliwiające podjęcie świadomej decyzji.

Bezpieczeństwo produktu kosmetycznego

Każdy kosmetyk musi przejść szereg badań i analiz, które potwierdzą ich bezpieczeństwo, skuteczność oraz zgodność z przepisami prawnymi. Kluczowymi badaniami są:

  • Testy stabilności i kompatybilności pozwalające upewnić się, że produkt zachowuje swoje właściwości w przewidywanym okresie ważności i w warunkach przechowywania
  •  Badania mikrobiologiczne zapewniające, że produkt jest wolny od niebezpiecznych drobnoustrojów (bakterii, pleśni) oraz że ma odpowiednią ochronę przed zanieczyszczeniami
  • Niezwykle ważna jest również kompatybilność produktu kosmetycznego z opakowaniem. Źle dobrane opakowanie może nie tylko obniżyć skuteczność produktu, ale także spowodować reakcje chemiczne lub fizyczne, które zagrażają zdrowiu konsumentów. Dobrze dobrane opakowanie chroni kosmetyk przed: utlenianiem (kontakt z powietrzem), promieniowaniem UV (które może np. rozkładać składniki aktywne), wilgocią i zanieczyszczeniami zewnętrznymi.

Każdy produkt kosmetyczny wprowadzany na rynek musi być bezpieczny dla zdrowia ludzi w normalnych lub dających się przewidzieć warunkach stosowania. Bezpieczeństwo produktu kosmetycznego potwierdza ocena bezpieczeństwa wykonana i przedstawiona w postaci Raportu Bezpieczeństwa.

Gdy kosmetyk jest już gotowy nie można go ot tak sprzedawać! Przed nami jeszcze kilka kroków!

Osoba Odpowiedzialna

Dla każdego produktu kosmetycznego wprowadzanego do obrotu musi zostać ustanowiona Osoba Odpowiedzialna. Może nią być producent, dystrybutor lub importer. Osoba Odpowiedzialna zapewnia, ze produkt jest bezpieczny, zgodny z prawem i ma wszystkie niezbędne dokumenty (zapewnia do nich dostęp). Odpowiada za jego deklaracje, komunikacje. Osoba Odpowiedzialna i Dystrybutor mają również obowiązek informowania o działaniach niepożądanych

Dokumentacja produktu

Osoba odpowiedzialna wprowadzająca produkt kosmetyczny do obrotu ma obowiązek udostępniania dokumentacji, produktu kosmetycznego do kontroli ze strony kompetentnych organów (Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Inspekcji Handlowej). Co zawiera dokumentacja produktu?

  • opis produktu kosmetycznego, który umożliwi jego identyfikację
  • raport bezpieczeństwa produktu kosmetycznego
  • opis metody produkcji zgodnej z dobrą praktyką produkcji
  • udokumentowane wyniki badań działania produktu kosmetycznego (jeżeli produkt deklaruje jakieś konkretne działanie)
  • dane dotyczące wszelkich testów na zwierzętach przeprowadzonych przez producenta, jego przedstawicieli lub dostawców w czasie opracowywania lub dokonywania oceny wpływu produktu kosmetycznego lub jego składnika na bezpieczeństwo zdrowia ludzi

Portalu Notyfikacji Produktów Kosmetycznych (CPNP)

Każdy produkt kosmetyczny musi zostać zostać zgłoszony do europejskiej bazy internetowej – Cosmetic Products Notification Portal (CPNP). Robi to Osoba Odpowiedzialna.

A jeżeli dodatkowo jesteśmy producentem tych kosmetyków:

  • W celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi, wytwarzanie wyrobów kosmetycznych musi odbywać się zgodnie z dobrą praktyką produkcji GMP
  • Wytwórca produktu kosmetycznego ma obowiązek złożyć do właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego (właściwego ze względu na siedzibę zakładu wytwarzającego produkty kosmetyczne) wniosek o wpis do wykazu zakładów.

--------------------------
Potrzebujesz wsparcia? Sprawdź nasze szkolenia i webinary:
Pełny harmonogram

To ci się przyda!
23.01 | SZKOLENIE | Przegląd zmian legislacyjnych w przemyśle kosmetycznym i okołokosmetycznym – co nas czeka w 2025 roku?

24.01 | WEBINAR | Kluczowe badania produktów kosmetycznych przed ich wprowadzeniem na rynek

27.01 | SZKOLENIE | Kosmetyk od A do Z – wprowadzanie na rynek, oznakowanie, deklaracje

28.01 | SZKOLENIE | Kosmetyk, wyrób medyczny, suplement, a może lek – co prawo mówi o Twoim nowym produkcie?

29.01 | SZKOLENIE | Badania mikrobiologiczne jako kluczowy aspekt bezpieczeństwa kosmetyków

31.01 | WEBINAR | GPSR (General Product Safety Regulation), czyli Rozporządzenie o Ogólnym Bezpieczeństwie Produktów a branża kosmetyczna

03.02 | SZKOLENIE | GMP w branży kosmetycznej

05.02 | SZKOLENIE ONLINE | Sprawozdania w systemie BDO dla przemysłu kosmetycznego

17.02 | WEBINAR | Rozporządzenie EUDR w sprawie wylesiania a branża kosmetyczna

19.02 | SZKOLENIE | Zmiany w Rozporządzeniu CLP – co musisz wiedzieć?

26.02 | SZKOLENIE | Ocena bezpieczeństwa kosmetyków teoria + praktyka

27.03 SZKOLENIE | Ocena bezpieczeństwa kosmetyków dla Matki i Dziecka

KOMENTARZE
Newsletter