„Wprowadzenie na rynek licznych, nowatorskich produktów, przy wsparciu ukierunkowanych działań reklamowych, okazało się sukcesem. W kategoriach regionalnych, najsilniejszy wzrost ponownie odnotowano w Europie Wschodniej, Ameryce Łacińskiej oraz regionie Azji i Pacyfiku”
W pierwszym kwartale 2006 roku firma Henkel odnotowała sprzedaż w wysokości 3,048 mld euro, osiągając 11,4% wzrost. Wzrost organiczny, tzn. wzrost skorygowany o kursy walutowe i inwestycje/dezinwestycje, osiągnął bardzo obiecujący poziom 5,9%. Przyczyniły się do tego wszystkie działy biznesowe firmy, przy szczególnie dużym wsparciu Działu Klejów Konsumenckich i dla Profesjonalistów oraz Henkel Technologies. Przy poziomie 295 mln euro, zysk operacyjny (EBIT) był o 11,7% wyższy, niż w odpowiednim okresie ubiegłego roku. W przypadku Działu Środków Piorących i Czystości, sprzedaż działu artykułów spożywczych firmy Dial Corporation, spowodowała wzrost zysku operacyjnego o 16 mln euro. Większa część tej kwoty została ponownie zainwestowana na rynku. Zwrot ze sprzedaży (EBIT) wyniósł 9,7%, osiągając poziom zbliżony do ubiegłorocznego. Zwrot kapitału zaangażowanego (ROCE) wzrósł o 1,0 pp do poziomu 13,1%. Ze względu na spadek wartości inwestycji Henkla w Lion Corporation of Japan, dochód z udziałów spadł z około 17 do 13 mln euro. Wydatki odsetkowe netto wykazały spadek z (-)56 mln do (-)47 mln euro, głównie dzięki braku płatności odsetkowych od wysokokuponowych obligacji Dial and Sovereign, które figurowały w danych za ubiegły rok oraz ze względu na zmiany w sposobie uznawania strat aktuarialnych. W ogólnym rozrachunku wartość pozycji finansowych wzrosła z (-)39 mln euro do (-)34 mln euro. Ze względu na opłaty podatkowe, związane ze sprzedażą Dial’s Armour Foods, stawka opodatkowania wzrosła z 25,7% do 29,1%. Dochody netto za kwartał, po odliczeniu należności na rzecz udziałowców mniejszościowych, wyniosły 181 mln euro, czyli o 9,7% więcej, niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Zysk w przeliczeniu na jedną akcję uprzywilejowaną wzrósł odpowiednio o 9,7% do poziomu 1,27 euro. Wyniki w sektorze przedsiębiorstw Przy poziomie 1,009 mld euro, sprzedaż Działu Środków Piorących i Czystości była o 5,4% wyższa niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Tempo organicznego wzrostu wyniosło 2,6%. Zysk operacyjny wzrósł o 6,1%, osiągając poziom 114 mln euro. Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i Azji, przy jednoczesnym wzroście udziałów rynkowych w każdym z tych regionów. W segmencie środków piorących skoncentrowano się na działaniach związanych z produktem Persil („Anti Grey”) oraz Purex („Whitening”), przez zastosowanie wspólnych koncepcji i rozwoju technologii dla obu tych marek w największych regionach. Ponadto Purex po raz pierwszy otrzymał na rynku amerykańskim wsparcie w postaci reklam telewizyjnych. Szczególnie wysokie tempo wzrostu odnotowano w segmencie środków czystości. Zdecydowanie najbardziej przyczyniły się do tego wyniki osiągnięte w Ameryce Północnej, a zwłaszcza produkcja odświeżaczy do powietrza. Na Bliskim Wschodzie osiągnięto znaczny wzrost udziałów rynkowych w kategorii środków do zmywania naczyń. Sprzedaż Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych była o 8,1% wyższa niż w odpowiednim okresie ubiegłego roku, osiągając poziom 642 mln euro. Tempo organicznego wzrostu wyniosło 4,8%. Zysk operacyjny wzrósł o 8,3%, do poziomu 74 mln euro. Szczególnie dobre wyniki osiągnięto w Europie Zachodniej. W Niemczech tempo wzrostu było wyższe od średniego, podobnie jak w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. W sektorze środków do pielęgnacji włosów odnotowano bardzo dobre wyniki i wzrost udziałów rynkowych. Poza sukcesami w rozwoju innowacyjnych produktów w segmencie farb do włosów, dobre wyniki przyniosły także skoncentrowane działania w segmencie stylizacji, w tym odnowienie serii produktów Taft i wprowadzenie nowej linii Taft Complete. Segment środków do pielęgnacji ciała także odnotował dobre wyniki. Żele pod prysznic Fa Yogurt utrzymały swoją popularność, sukcesem zakończyło się też wprowadzenie na rynek żeli i dezodorantów z linii Fa Asia Spa. Podobnie kształtowały się wyniki osiągane przez ten asortyment produktów w Ameryce Północnej, gdzie do wzrostu sprzedaży przyczyniło się wprowadzenie żelu pod prysznic i mydła Dial for Men. W sektorze środków do pielęgnacji skóry wprowadzono nową linię produktów przeciwdziałających starzeniu - Diadermine Global Action 9. W sektorze środków higieny jamy ustnej odnotowano dalsze sukcesy na skutek wprowadzenia na rynek pasty Theramed SOS Sensitive. Sektor środków fryzjerskich, wraz z odświeżoną serią farb do włosów Igora Royal, odnotował wyniki powyżej przeciętnej. Sprzedaż w Dziale Klejów Konsumenckich i dla Profesjonalistów wzrosła o 20,8%, osiągając poziom 448 mln euro. Sprzedaż w Dziale Henkel Technologies wzrosła o 17,1%, do poziomu 887 mln euro. Henkel potwierdza swoją prognozę sprzedaży i zysków na 2006 rok. Firma oczekuje poprawy warunków rynkowych, która będzie skutkować niewielkim wzrostem sprzedaży i tempem wzrostu wyższym od średniej rynkowej. W 2006 roku Henkel zamierza osiągnąć tempo wzrostu organicznego sprzedaży rzędu 3 do 4% (po korekcie ze względu na kursy wymiany oraz inwestycje/dezinwestycje). O 10% planowany jest wzrost zysku operacyjnego (EBIT, po skorygowaniu o kursy walutowe) i o tyle wzrost dochodu na jedną akcję uprzywilejowaną (EPS).
KOMENTARZE