Wybudowane kosztem ok. 80 mln zł instalacje będą mogły wyprodukować 100 tys. ton estrów metylowych kwasów tłuszczowych oraz 12 tys. ton gliceryny technicznej rocznie.
Całość procesu inwestycyjnego nadzorowała specjalnie w tym celu powołana spółka - LOTOS Biopaliwa – członek Krajowej Izby Biopaliw. W budowie instalacji do produkcji FAME (z ang. Fatty Acid Methyl Ester) udział wzięły takie firmy, jak MAN Ferrostaal, Prochem i LOTOS Serwis. Pochodzący z Czechowic-Dziedzic biokomponent używany będzie jako dodatek do oleju napędowego i produkcji paliwa popularnie zwanego biodieslem. W celu dostosowania się do wymogów uchwalonego przez rząd Narodowego Celu Wskaźnikowego, dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach, Grupa LOTOS wybudowała również instalację do magazynowania i dozowania estrów do olejów napędowych. - Inwestycja Grupy LOTOS na Śląsku powstała z myślą o zaspokojeniu przede wszystkim potrzeb polskiego rynku – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Dziś Grupa LOTOS włącza się do gry o rynek biopaliw. Nie boimy się konkurencji. Po pierwsze dlatego, że mamy spore doświadczenie w produkcji biopaliw. Już od 1997 roku sprzedajemy paliwa z dodatkiem bioetanolu. Po drugie dzięki zaawansowanej technologii produkcji, o którą zadbano podczas projektowania i budowy fabryki FAME, biokomponent z Czechowic-Dziedzic będzie najwyższej jakości produktem na rynku. Pod koniec ubiegłego roku spółka LOTOS Biopaliwa uzyskała od Wojewody Śląskiego pozwolenie zintegrowane. W tym czasie zaczęto również proces rekrutacji dziewiętnastoosobowej załogi do obsługi fabryki. W lutym tego roku rozpoczęły się szkolenia wewnętrzne nowych pracowników. Część z nich odbyła także specjalistyczne kursy w Niemczech. Spółka posiada też inne niezbędne decyzje administracyjne umożliwiające produkcję biokomponentu. - Pod koniec kwietnia rozpoczęliśmy rozruch instalacji – mówi Marek Lesisz, prezes LOTOS Biopaliwa. – Wszystkie urządzenia i obsługujący je pracownicy zdały egzamin, dlatego dziś z dumą możemy poinformować, że rozpoczynamy produkcję biokomponentu FAME. Aby zapewnić stabilne dostawy surowca do produkcji FAME spółka LOTOS Biopaliwa już w ubiegłym roku zawarła umowy z firmą Komagra i Zakładami Tłuszczowymi "Kruszwica" dotyczące dostaw surowego oleju rzepakowego. Kontrakty obowiązywać będą do 2012 r. Osiągnięcie Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli minimalnego udziału biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw zużywanych w transporcie w ciągu roku, Grupa LOTOS osiągnie poprzez produkcję oleju napędowego i benzyny z udziałem biokomponentów w wielkości do 5% oraz skierowanie do sprzedaży m.in. 100% biopaliwa produkowanego w nowo otwartej fabryce biokomponentu FAME w Czechowicach-Dziedzicach. Taka strategia pozwoli na sprostanie wymogom prawnym i jednocześnie wpłynie optymalnie na ekonomię produkcji i sprzedaży biopaliw przez Grupę LOTOS. Warto przypomnieć, że wykorzystanie estrów kwasu tłuszczowego w napędzaniu silników, nie jest ani nowym, ani też rewolucyjnym rozwiązaniem. Już u podstaw konstrukcji silnika Rudolfa Diesla, legły założenia, iż jego wynalazek napędzany będzie właśnie paliwem wytwarzanym na bazie olejów roślinnych. Punktem wyjścia tych rozważań była bliskość upraw rzepaku i łatwość ich przerobu.Całość procesu inwestycyjnego nadzorowała specjalnie w tym celu powołana spółka - LOTOS Biopaliwa – członek Krajowej Izby Biopaliw. W budowie instalacji do produkcji FAME (z ang. Fatty Acid Methyl Ester) udział wzięły takie firmy, jak MAN Ferrostaal, Prochem i LOTOS Serwis. Pochodzący z Czechowic-Dziedzic biokomponent używany będzie jako dodatek do oleju napędowego i produkcji paliwa popularnie zwanego biodieslem. W celu dostosowania się do wymogów uchwalonego przez rząd Narodowego Celu Wskaźnikowego, dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach, Grupa LOTOS wybudowała również instalację do magazynowania i dozowania estrów do olejów napędowych. - Inwestycja Grupy LOTOS na Śląsku powstała z myślą o zaspokojeniu przede wszystkim potrzeb polskiego rynku – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Dziś Grupa LOTOS włącza się do gry o rynek biopaliw. Nie boimy się konkurencji. Po pierwsze dlatego, że mamy spore doświadczenie w produkcji biopaliw. Już od 1997 roku sprzedajemy paliwa z dodatkiem bioetanolu. Po drugie dzięki zaawansowanej technologii produkcji, o którą zadbano podczas projektowania i budowy fabryki FAME, biokomponent z Czechowic-Dziedzic będzie najwyższej jakości produktem na rynku. Pod koniec ubiegłego roku spółka LOTOS Biopaliwa uzyskała od Wojewody Śląskiego pozwolenie zintegrowane. W tym czasie zaczęto również proces rekrutacji dziewiętnastoosobowej załogi do obsługi fabryki. W lutym tego roku rozpoczęły się szkolenia wewnętrzne nowych pracowników. Część z nich odbyła także specjalistyczne kursy w Niemczech. Spółka posiada też inne niezbędne decyzje administracyjne umożliwiające produkcję biokomponentu. - Pod koniec kwietnia rozpoczęliśmy rozruch instalacji – mówi Marek Lesisz, prezes LOTOS Biopaliwa. – Wszystkie urządzenia i obsługujący je pracownicy zdały egzamin, dlatego dziś z dumą możemy poinformować, że rozpoczynamy produkcję biokomponentu FAME. Aby zapewnić stabilne dostawy surowca do produkcji FAME spółka LOTOS Biopaliwa już w ubiegłym roku zawarła umowy z firmą Komagra i Zakładami Tłuszczowymi "Kruszwica" dotyczące dostaw surowego oleju rzepakowego. Kontrakty obowiązywać będą do 2012 r. Osiągnięcie Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli minimalnego udziału biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw zużywanych w transporcie w ciągu roku, Grupa LOTOS osiągnie poprzez produkcję oleju napędowego i benzyny z udziałem biokomponentów w wielkości do 5% oraz skierowanie do sprzedaży m.in. 100% biopaliwa produkowanego w nowo otwartej fabryce biokomponentu FAME w Czechowicach-Dziedzicach. Taka strategia pozwoli na sprostanie wymogom prawnym i jednocześnie wpłynie optymalnie na ekonomię produkcji i sprzedaży biopaliw przez Grupę LOTOS. Warto przypomnieć, że wykorzystanie estrów kwasu tłuszczowego w napędzaniu silników, nie jest ani nowym, ani też rewolucyjnym rozwiązaniem. Już u podstaw konstrukcji silnika Rudolfa Diesla, legły założenia, iż jego wynalazek napędzany będzie właśnie paliwem wytwarzanym na bazie olejów roślinnych. Punktem wyjścia tych rozważań była bliskość upraw rzepaku i łatwość ich przerobu.
Źródło: LOTOS
KOMENTARZE