Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Szczególny okres dla spółki Nepentes
09.09.2010
Na początku roku w całej Europie Środkowo-Wschodniej nastąpiło największe od ponad 10 lat spowolnienie tempa rozwoju rynku farmaceutycznego i OTC.
Drugim istotnym wydarzeniem, które z kolei nastąpiło w trakcie drugiego kwartału było ogłoszenie przez Sanofi-Aventis, jednego z największych koncernów farmaceutycznych na świecie, wezwania do sprzedaży wszystkich akcji Nepentes. Wezwanie zakończyło się w sierpniu pełnym sukcesem. Wezwanie i jego warunki spotkały się z pozytywną rekomendacją Zarządu Nepentes, który uznał, że zaproponowana cena jest atrakcyjna dla dotychczasowych akcjonariuszy. Ponadto, pozyskanie tak znamienitego inwestora dla spółki będzie dalej wspierać jej dynamiczny rozwój na rynku polskim i regionalnym, a także przyśpieszy proces globalizacji wybranych produktów. Należy podkreślić, że pomimo osłabienia dynamiki wzrostu rynku w pierwszym półroczu 2010 roku, mamy duże sukcesy w umacnianiu pozycji rynkowej głównych produktów Nepentes, rozwoju eksportu oraz rozwoju sprzedaży leków na receptę. Poziom sprzedaży w pierwszym półroczu nieznacznie odbiega od przychodów w tym samym okresie roku ubiegłego. Bardzo zadowoleni jesteśmy z uzyskania wyższej rentowności brutto na sprzedaży, która pokazuje dobre przygotowanie spółki Nepentes do zmieniających się w ostatnim czasie warunków ekonomiczno-rynkowych.

Konsekwentnie zwiększamy sprzedaż i udziały rynkowe produktów Nepentes na głównych rynkach zagranicznych. Sprzedaż eksportowa w całych przychodach Nepentes w pierwszym półroczu stanowi już ponad 17% i w porównaniu do pierwszego półrocza 2009 roku zwiększyła się o 10,9%.

Na rynku polskim dużym sukcesem okazało się wprowadzenie z końcem czwartego kwartału 2009 roku leków dermatologicznych do portfolio spółki. W pierwszym półroczu 2010 roku szczególnie istotny dla sprzedaży leków oferowanych przez Nepentes był pierwszy kwartał. W tym okresie zakończyliśmy budowę dystrybucji numerycznej polegającej na dotarciu do jak najszerszego panelu aptek w celu zapewnienia dostępności produktów w każdej postaci i wielkości opakowania. W skali pierwszego półrocza 2010 roku został odnotowany przychód ze sprzedaży leków na poziomie ponad 2 mln PLN. Konsekwentnie zwiększamy także sprzedaż produktów własnych Nepentes, która wzrosła w pierwszym półroczu o 7,2%. Nasze preparaty zajmują pozycje liderów lub najlepiej sprzedających się produktów w odpowiadających im kategoriach rynkowych.

Wyniki finansowe
W pierwszym półroczu 2010 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży Nepentes wyniosły ponad 64,5 mln PLN utrzymując się na poziomie zbliżonym do pierwszego półrocza 2009 roku. Zysk operacyjny osiągnął 10,5 mln PLN i był niższy od wyniku operacyjnego w tym samym okresie 2009 roku o 14,5%, a zysk netto wyniósł 8,4 mln PLN i był niższy w porównaniu do pierwszego półrocza 2009 roku o 24,7%. Na wypracowane wyniki w pierwszym półroczu istotny wpływ miały dwa podstawowe czynniki. Po pierwsze na niższy wynik wpłynęło zakończenie inwestycji w Chociwiu i związane z tym koszty utrzymania dwóch fabryk wraz z kosztami przeniesienia produkcji. Po drugie, dynamika rynku w pierwszym półroczu 2010 roku była zdecydowanie niższa niż pierwotnie zakładano. Zwracamy uwagę na zwiększenie w pierwszym półroczu marży brutto na sprzedaży do poziomu 56,2% wobec 55,6% uzyskanej w tym samym okresie rok wcześniej. Marże operacyjna i netto w pierwszym półroczu pozostały na wysokim dwucyfrowym poziomie i wynoszą odpowiednio 16,2% i 12,9%. Wybrane skonsolidowane dane finansowe w tys. PLN.

Eksport
Pomimo pogorszenia się sytuacji ekonomicznej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej konsekwentnie zwiększamy sprzedaż i udziały rynkowe produktów Nepentes na głównych rynkach eksportowych. W całych przychodach Nepentes w pierwszym półroczu 2010 roku sprzedaż eksportowa stanowi już ponad 17% i w porównaniu do pierwszego półrocza 2009 roku zwiększyła się o 10,9%. Bardzo dobre wyniki osiąga eksport produktów Emolium do Rosji, które zostały dobrze przyjęte na rynku rosyjskim. W pierwszym półroczu sprzedaż do Rosji wyniosła 2,3 mln PLN i bezpośrednio kontrybuowała do zysku spółki. W Bułgarii kategoria preparatów na przeziębienie stanowi blisko ¼ rynku OTC i znajdują się wśród niej Propolki, których sprzedaż wzrosła w pierwszym półroczu 2010 o 11% w porównaniu do pierwszego półrocza 2009. To uplasowało Propolki z 5% udziałem ilościowym i 4% udziałem wartościowym wśród konkurentów. W Rumunii, po pół roku od wprowadzenia do sprzedaży, produkt Infacol zamknął drugi kwartał z udziałem 7,9% w kategorii preparatów na kolkę.

Na Litwie pierwsze półrocze 2010 względem analogicznego okresu 2009 wykazuje spadek rynku preparatów na ból gardła. Liderzy rynkowi drastycznie tracili swoją pozycję rynkową, m.in. na rzecz preparatu Propolki. Wartość sprzedaży Propolek w pierwszym półroczu 2010 roku względem pierwszego półrocza 2009 wzrosła o 26,3%. Propolki powiększyły swoje udziały na koniec pierwszego półrocza 2010 do 8% pod względem ilościowym (6,3% w 1H 2009) i do 14,9% pod względem wartościowym (11,3% w 1H 2009).

Dane rynkowe
Rynek dermokosmetyczny
Całkowity rynek dermokosmetyczny według nowej definicji IMS Health obejmuje wszystkie produkty w sprzedaży aptecznej zarejestrowane jako „kosmetyki” (również emolienty). W tym nowym ujęciu wartość sprzedaży aptecznej w pierwszym półroczu 2010 roku jest porównywalna z analogicznym okresem 2009 roku, wykazując niewielki 1% spadek i osiągając wartość 727,2 mln PLN.

Rynek OTC
Rynek OTC w pierwszym półroczu 2010 roku odnotował niewielki wzrost w ujęciu wartościowym o 1,3% w stosunku do analogicznego okresu 2009. Wartość rynku OTC w pierwszym półroczu 2010 roku wyniosła ponad 2,7 mld PLN. Po słabszym pierwszym kwartale, spowodowanym brakiem typowego sezonu infekcyjnego, drugi kwartał wykazuje już zdecydowane ożywienie powracając do stałego trendu. Rynek leków dermatologicznych Rynek leków dermatologicznych według danych IMS wykazuje w pierwszym półroczu 2010 roku wzrost w stosunku do pierwszego półrocza 2009 o blisko 4% osiągając wartość 320 mln PLN. Kategorie leków dermatologicznych, wśród których obecne są produkty Nepentes wykazują wzrost swojej wartości. Leki z oferty Nepentes zostały skutecznie uplasowane wśród bezpośredniej konkurencji odnoszącej się do substancji aktywnych, osiągając wysokie udziały rynkowe. Potwierdza to skuteczność przyjętej strategii rozwoju portfolio leków dermatologicznych w ofercie Nepentes. Preparaty Nepentes zajmują pozycje liderów lub najlepiej sprzedających się produktów w odpowiadających im kategoriach rynkowych. W ujęciu półrocznym:
Emolium pozostaje liderem na rynku emolientów z udziałami 27,8%,
Iwostin zajmuje czwartą pozycję w kategorii preparatów dermokosmetycznych z udziałami 6,1%. Ponadto, w czerwcu Iwostin zajął trzecią pozycję na rynku z udziałami 6,5% w sprzedaży aptecznej ogółem.

Efekty tego spowolnienia są odczuwalne do dnia dzisiejszego i wymagają szczególnych działań w obszarze marketingu, zarządzania portfelem produktów i rozwoju nowych rynków sprzedaży. W pozostałych kategoriach, pomimo trudnej sytuacji na rynku OTC, kluczowe marki dystrybuowane przez Nepentes utrzymały swoje wysokie pozycje rynkowe.
Sudocrem nadal jest preparatem najchętniej wybieranym przez pacjenta i liderem segmentu produktów do pielęgnacji około pieluszkowej i odnotowuje wzrost udziałów rynkowych w pierwszym półroczu 2010 do poziomu 32,3%.
Marimer utrzymał drugą pozycję na rynku roztworów wody morskiej z udziałem 24,3%.

Łukasz Butruk
Członek Zarządu

Michał Wierzchowski
Kontakt dla inwestorów
KOMENTARZE
news

<Wrzesień 2025>

pnwtśrczptsbnd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
Newsletter