Czy Metformina może działać przeciwnowotworowo?
Metformina - znany lek przeciwcukrzycowy jest testowany w wielu badaniach klinicznych dotyczących leczenia nowotworów i wiele z tych badań potwierdziło, że aktywuje ona enzym AMPK, który hamuje rozwój raka. Jednak 13 stycznia 2014 r., wyniki badań, które ukazały się w National Academy of Sciences (PNAS) sugerują, że aktywacja szlaku AMPK może pobudzić komórki nowotworowe do wzrostu. Naukowcy ze szpitala dziecięcego w Cincinnati zalecają, aby przeprowadzić powtórne badania kliniczne i rozważyć ponownie ocenę wyników.

Naukowcy donoszą, że testy laboratoryjne pokazały, iż metformina zatrzymuje rozwój raka, ale nie przez aktywację AMPK. W badaniach obejmujących komórki nowotworowe glejaka mózgu, autorzy twierdzą, że metformina hamuje inną cząsteczkę o nazwie mTOR, która jest opisywana w przebiegu wielu innych nowotworów.

Metformina hamuje również działanie insuliny i czynników stymulujących wzrost insuliny. Powoduje to aktywację komórek rakowych niezależnie od AMPK.

Nasze badania kliniczne z udziałem metforminy powinny trwać dalej. Jest to bardzo ważny lek, jednak nie znamy do końca mechanizmu hamowania wzrostu komórek rakowych”- mówi dr Dasgupta. Dr Dasgupta wraz ze współpracownikami chcą dowiedzieć się jak działa metformina w procesie nowotworowym, szczególnie, że niektóre badania wskazują, że AMPK działa supresyjnie na guza a inne, że pobudza jego wzrost.

AMPK jest enzymem, który odgrywa rolę „czujnika energii” w komórce. Kontroluje wiele szlaków metabolicznych, które pozwalają na wykorzystanie energii w komórce i przetrwać w sytuacji stresu fizjologicznego.

Aby określić jak AMPK i metformina działają w kontekście raka, badacze przeprowadzili doświadczenie wykorzystując glejaka mózgu - nieuleczalny nowotwór. Wykorzystano  hodowlę komórek glejaka pobraną od ludzi i komórki glejaka przeszczepione myszom. Odkryto wysoką aktywność AMPK zarówno u ludzi, jak i u myszy.

Badacze następnie potraktowali  ludzkie komórki glejaka  metforminą i przeprowadzili serię badań genetycznych w celu ustalenia szlaków molekularnych, których używa się do zatrzymania wzrostu nowotworu. Te testy wykazały wyraźnie, że metformina bezpośrednio hamuje szlak mTOR i nowotwór przez promowanie oddziaływania dwóch cząsteczek zatrzymujących szlak.

Aby zweryfikować tezę, że aktywacja AMPK przez metofrminę nie powoduje hamowania wzrostu komórek nowotworowych, badacze potraktowali komórki glejaka białkiem A769662, które aktywuje AMPK i specyficznie się z nim wiąże. Leczenie nie spowodowało śmierci komórek glejaka. Dasgupta i wsp. będą kontynuować badania nad tym kontrowersyjnym tematem.

red. Katarzyna Pawłowska