Prostszy i szybszy sposób wytwarzania rekombinowanych białek!
04.06.2013

Prostszy i szybszy sposób wytwarzania transformowanych bakterii używanych w procesach biotechnologicznych został opracowany przez naukowców z Uniwersytetu w Adelaide (Australia). Nowa metoda nazwana została z ang. clonetegration (połączenie słów cloning and integration jednoczesne klonowanie i włączanie materiału genetycznego) i opublikowana została w czasopiśmie ACS Synthetic Biology.

Kierowany przez dr Keith Shearwin z University's School of Molecular and Biomedical Sciences, zespół zaproponował nową metodę ułatwiającą namnażanie bakterii rekombinowanych stosowanych w celach terapeutycznych np. do produkcji leków np. insuliny i innych produktów biotechnologicznych.

Rekombinowane bakterie są wytwarzane poprzez włączanie dodatkowych obcych kopii materiału genetycznego do ich własnego DNA. W swoich badaniach naukowcy wykorzystali Escherichia coli, w celu wytworzenia pożądanego produktu.

"Na przykład, nowe geny odpowiedzialny za produkcje konkretnego białka, lub nawet geny odpowiedzialne za całe szlaki metaboliczne są wprowadzane do chromosomu bakterii. Tak zrekombinowane bakterie zdolne są do produkcji związków lub białek, których normalnie nie wytwarzają. Insulina jest typowym przykładem terapeutycznego produktu wytwarzanego w ten sposób."

"Istniejące procesy włączania nowych genów są jednak długotrwałe, trwają nawet do kilku dni, a nawet tygodni. Nasz nowy proces może być zakończone w ciągu jednej nocy" mówi dr Shearwin.

Rys.1. Schemat procesy clonetegracji. pOSIP - wektor hybrydowy (One-Step Integration Plasmid). pE-FLP - plazmid umożliwiający proste jednoetapowe wycięcie modułu integracyjnego z  pOSIP.

Clonetegracja, to nowy sposób włączania DNA do chromosomów prokariotycznych. W porównaniu do istniejących technik, clonetegracja znacząco zmniejsza czas i wysiłek potrzebny do włączenia jednego lub wielu fragmentów DNA. Dodatkowo clonetegracja ułatwia klonowanie i ekspresję elementów genetycznych, które są niemożliwe do propagowania w ramach typowych transformacji za pomocą wektorów plazmidowych. W związku z czym clonetegracja umożliwia przeprowadzenie wielu rund replikacji na tych samych bakteriach i jednocześnie umożliwia włączenie kilku genów, w różnych miejscach.

"To będzie cenna technika ułatwiająca wytwarzanie za pomocą inżynierii genetycznej sekwencji, które są trudne do klonowania. Pozwoli ona również na szybszą budowę syntetycznych układów biologicznych" podsumowuje dr Shearwin.

Anita Kunikowska