Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Jak pokazać licealistom szerszą perspektywę w dziedzinie LifeScience? Przegląd programów stażowych
Jak pokazać licealistom szerszą perspektywę w dziedzinie LifeScience? Przegląd programów st

Przy wyborze wymarzonego kierunku studiów często myślimy o opcjach A, B, C, tak na wszelki wypadek. Racjonalne podejście nakazuje uwzględnić każdy możliwy scenariusz. Czy można mieć pewność, że moje studia będą spełnieniem upragnionej pasji życiowej? Jakie są programy edukacyjne umożliwiające licealistom spróbowanie swoich sił w ich przyszłym zawodzie? 

 

 

Rozpoczął się kolejny rok szkolny, co dla wielu licealistów oznacza bezlitośnie zbliżającą się maturę i jeden z pierwszych poważnych wyborów życiowych – studia. Aby złagodzić narastające napięcie, warto pomyśleć o celu, mianowicie o zainteresowaniu i pasji, które będą się materializować w przyszłym zawodzie. Często zauroczenie naukami przyrodniczymi kieruje młodych na ścieżkę medycyny lub szeroko pojętych nauk LifeScience. Które z nich są lepsze? Odpowiedź w każdym przypadku będzie zindywidualizowana. Niemniej jednak możliwość zobaczenia, jak wygląda praca w obu obszarach, może mocno wpłynąć na ostateczne podjęcie decyzji. Czy przeciętny uczeń miałby taką okazję bez tzw. znajomości, wpływu rodziców? Poniżej naświetlamy dostępne opcje dla młodych ludzi z wielkimi marzeniami!

Na początku warto zaznaczyć, że z powodów administracyjnych łatwiej jest dostać się na kierunki dydaktyczne prowadzone w jednostkach naukowych niż typowo medycznych czy przemysłowych. Z punktu widzenia zbierania doświadczenia bardzo cenne są programy umożliwiające wizyty studyjne w zakładach przemysłowych, firmach itp. Dają one szeroki wgląd w różne dziedziny LifeScience, a przecież paradoksalnie – im więcej informacji, tym łatwiej można sprecyzować przyszły kierunek. 

Program ZDOLNI  Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oferuje możliwość uczestniczenia w obozach naukowych (Serock, Opatów), specjalistycznych warsztatach naukowych, realizacji staży, udziału w seminariach. W czasie rekrutacji nie są wymagane udział w olimpiadach i oceny celujące. Ważna jest wypowiedź kandydata – czym się interesuje i jak chce rozwijać tę pasję? Mile widziane są opracowania, rekomendacje. Zakwalifikowani stypendyści pod koniec edycji sporządzają sprawozdania roczne.

ADAMED SmartUP organizuje letni dwutygodniowy obóz naukowy w Warszawie, na którym jest wyłanianych 10 laureatów programu stypendialnego oraz kursu mentoringowego. W ramach ADAMED SmartUP Academy prowadzone są warsztaty na uczelniach w Warszawie (PW), Krakowie (UJ) i Lublinie (KUL). Zapisy są bezpłatne, ilość dostępnych miejsc wynosi 8-12 osób. Ponadto na stronie w zakładce Wiedza są zamieszczone podcasty naukowe o ciekawej tematyce oraz lista instytucji organizujących kursy dla młodzieży.

Uniwersytet Dzieci posiada ciekawą ofertę edukacyjną dostosowaną do wieku ucznia. Grupy dydaktyczne są podzielone na kategorie wiekowe: 6-7, 8-9, 10-11 oraz 12-14 lat. Proponowane są zajęcia w formie wykładów oraz praktyczne w laboratorium. Minimalna ilość osób do otwarcia specjalizacji to 12 dzieci. Można się ubiegać o stypendium bądź przekazać darowiznę na rzecz zasilenia funduszu. 

Uniwersytet Dziecięcy UMK z kolei organizuje zajęcia wykładowo-warsztatowe dla czterech grup wiekowych. Warty uwagi jest Uniwersytet Młodych oferujący cztery profile w grupach 12-20 osób w bieżącym roku akademickim: chemię, weterynarię, kryminalistykę i matematykę. 

Informacje podsumowujące dotyczące wyżej wymienionych programów przedstawiamy w poniższej tabeli: 

Program

Program ZDOLNI

ADAMED SmartUP

Uniwersytet Dzieci

Uniwersytet Dziecięcy UMK

Wiek

po ukończeniu V klasy (dla szkół muzycznych po ukończeniu VII klasy)

14-18 lat

6-14 lat, dzieci 12-14 lat wybierają dwie specjalizacje

Grupa MINI: 5-6 lat

Uniwersytet Dziecięcy: 7-9, 10-12 lat

Uniwersytet Młodych: 13-18 lat

Dziedziny programu

nauka i sztuka

fizyka, chemia, biologia

specjalizacje artystyczne, badawcze, techniczne, społeczne

nauka i sztuka

Rekrutacja 2024/2025

do 15 lipca 2024 r.

warto sprawdzać na bieżąco na stronie; od 2019 r. rekrutacja zaczyna się we wrześniu

od września br.

do 15 września 2024 r.

Rok akademicki

od listopada

obóz letni w lipcu oraz warsztaty w ciągu roku akademickiego

wrzesień-czerwiec

październik-czerwiec

Tryb zajęć

stacjonarne

stacjonarne

stacjonarne i zdalne

stacjonarne

Roczna ilość uczestników

500 osób

50 osób

od 17 lat istnienia placówki z oferty edukacyjnej skorzystało 38 tys. uczniów

w 13 edycjach uczestniczyło 5,4 tys. uczniów

Profil uczestnika

utalentowana młodzież, chcąca rozwijać swoje pasje

najzdolniejsza młodzież

bez szczególnych wymagań

bez szczególnych wymagań

Koszt udziału

bezpłatny

bezpłatny

1400-3200 zł

500-1800 zł

Strona

fundusz.org

adamedsmartup.pl

uniwersytetdzieci.pl

ud.umk.pl

Rok założenia instytucji

1983

2013

2007

2010

Miejsce

zajęcia stacjonarne odbywają się głównie w Warszawie, niektóre warsztaty i seminaria w Łodzi i Krakowie

Warszawa

Warszawa, Kraków, Wrocław

Toruń

 

Kolejną ambitną możliwością jest samodzielne zgłoszenie się na staż w instytucjach naukowych. Najczęściej jest to możliwe po zapoznaniu się z tematyką badawczą, co zakłada udział ucznia w wyżej opisanych programach. Z doświadczenia wynika, że instytuty lub uczelnie są dobrze nastawione na realizację staży i praktyk, ponieważ mają to wpisane w swoją misję popularyzacji nauki. Dowodem na to jest duże zaangażowanie w przeprowadzanie corocznych Festiwali Nauki. Przynosi to dużo satysfakcji okupionej nieraz trudem dokładnego przygotowania porywających eksperymentów dla młodych widzów.

Bardzo ważna jest otwartość kierownika jednostki na przyjęcie młodzieży. Z jego punktu widzenia niezbędne jest oddelegowanie pracownika, który będzie opiekunem praktyk dla licealisty. Wymagana jest formalizacja warunków współpracy na podstawie umowy zawartej z rodzicami (lub opiekunami prawnymi), którzy reprezentują niepełnoletniego ucznia. Pierwszym punktem jest ustalenie planu badawczego, a następnie szkolenie BHP. Najczęściej to właśnie wiek licealistów utrudnia wprowadzenie zainteresowanych do laboratorium, ale jeśli z obu stron jest dobre nastawienie i motywacja, da się te mury zburzyć.

Czasem słyszymy: „Bo za moich czasów nie było takich możliwości”... Dlaczego w zasadzie musimy wciąż porównywać czasy, w jakich przyszło nam się wychowywać i dorastać? Czyż nie napełnia radością fakt, że właśnie teraz uczniowie mogą bezkompromisowo zacząć spełniać swoje marzenia i pasje?

Źródła

Fot. https://pixabay.com/pl/illustrations/ai-generowane-ucze%C5%84-klasa-szko%C5%82a-8664313/

KOMENTARZE
Newsletter