ADM (Archer Daniels Midland), jedna z największych na świecie firm zajmujących się przetwórstwem żywności, podpisała umowę z New Culture – start-upem rozwijającym sery bez udziału zwierząt, wykorzystującym precyzyjną fermentację (proces, podczas którego dzięki udziałowi mikroorganizmów powstają białka takie same, jak te odzwierzęce), w celu zaoferowania wspólnych usług w zakresie rozwoju produktu i komercjalizacji na dużą skalę. Umowa pomoże New Culture w zwiększeniu produkcji bezzwierzęcej kazeiny (kazeina jest białkiem, które nadaje serowi jego rozciągliwość i miękkość), ponieważ planuje ona wprowadzenie na rynek bezzwierzęcej mozzarelli w 2023 r. – Partnerstwo będzie również obejmować współpracę w celu przyspieszenia komercyjnego skalowania bezzwierzęcej kazeiny i produktów mlecznych New Culture. Globalne aktywa produkcyjne i doświadczenie ADM przyspieszą wysiłki New Culture w kierunku wprowadzenia bezzwierzęcej mozzarelli na amerykański rynek gastronomiczny, zaczynając od pizzerii w 2023 r. W miarę, jak New Culture będzie się rozwijać, zdolności produkcyjne ADM w zakresie fermentacji i mleczarstwa zostaną udostępnione, aby zaspokoić popyt na topliwy, ciągnący się ser New Culture – wskazuje w komunikacie spółka. Partnerstwo to jest ostatnią z wielu nowych inicjatyw podejmowanych przez giganta przetwórstwa spożywczego, który chce być partnerem dla start-upów produkujących alternatywne białka. Na początku tego miesiąca firma ogłosiła wspólne przedsięwzięcie z Asia Sustainable Foods Platform (spółką zależną singapurskiego konglomeratu Temasek) o nazwie ScaleUp Bio. Nowa firma będzie współpracować z singapurskim Instytutem Innowacji Żywnościowych i Biotechnologicznych (SIFBI) A*STAR w celu zapewnienia laboratorium do precyzyjnej fermentacji i usług skalowania. ScaleUp Bio zagwarantuje akces do 100-litrowych zbiorników fermentacyjnych do testowania i optymalizacji przyszłych produktów spożywczych oraz możliwości produkcji na dużą skalę dzięki dostępowi do nowego obiektu o pojemności fermentacyjnej 10 tys. litrów.
Transakcje New Culture i ScaleUp Bio są następstwem ogłoszenia przez ADM inwestycji o wartości 300 mln dol. w budowę alternatywnego centrum produkcyjnego w Decatur. Ten ruch nastąpił po przejęciu Sojaprotein w 2021 r. Firma twierdzi, że te dwie transakcje zwiększą jej zdolność produkcyjną alt-protein o 30%. Pchnięcie ADM w kierunku usług skalowania alt-protein jest częścią większego trendu dużych koncernów do budowania infrastruktury dla rosnącego przemysłu białek alternatywnych. Są na to konkretne przykłady. BioBrew, oddział ZX Ventures należący do piwnego giganta AB InBev, który zajmuje się zwiększaniem skali produkcji dla początkujących firm z branży alt-proteinowej, współpracuje z Every Company (dawniej Clara Foods), aby pomóc w zwiększeniu skali produkcji jaj pochodzących z precyzyjnej fermentacji. Bitburger, browar z siedzibą w Niemczech, zapewnia zdolność produkcyjną w zakresie precyzyjnej fermentacji oraz produkty uboczne jako wkład w rozwój białek pochodzących z grzybni firmy Mushlab, przeznaczonych do produkcji alternatywnych mięs. Zwiększone inwestycje dużych firm, takich jak ADM, AB InBev i Bitburger, to tylko początek wartej wiele miliardów budowy infrastruktury alt-proteinowej przez duże firmy spożywcze w nadchodzącej dekadzie. Good Food Institute oszacował, że potrzeba 27 mld dol., aby zaspokoić popyt tylko na mięso pochodzenia roślinnego do 2030 r. Suma ta będzie z pewnością znacznie wyższa, jeśli uwzględnimy inne warianty alt-protein wytwarzanych przy użyciu technik hodowli komórkowej i precyzyjnej fermentacji. Inwestycje te następują w momencie, gdy pojawia się nowa fala start-upów biomanufacturingu budujących zakłady produkcyjne nowej generacji i otrzymujących finansowanie.
KOMENTARZE