Czulsze testy wykrywające wirusa HPV
25.10.2007
Już wkrótce mogą się pojawić bardziej dokładne testy na wykrywanie wirusów. Te, które są używane obecnie, polegają na powielaniu wirusowego DNA do momentu, aż zostanie możliwy do wykrycia, co związane jest z częstym ryzykiem pojawiania się błędów.
Naukowcy z Iowa State University, wykorzystując do badań wirusa brodawczaka ludzkiego, który może powodować raka szyjki macicy, znaleźli sposób na wykrywanie już pojedynczej wirusowej cząstki DNA.
W przeprowadzonym doświadczeniu, grupa naukowców wykorzystała próbkę pochodzącą z wymazu z szyjki macicy, którą umieściła na szkiełku pokrytym wieloma sekwencjami DNA - częściowo komplementarnymi do DNA wirusa HPV. W wyniku tego, każda cząsteczka DNA wirusa została związana. Następnie do próbki dodano inne sekwencje, które oprócz wykazywania komplementarności do DNA wirusa HPV, związane były z fluorescencyjną cząsteczką. W ten sposób, poprzez identyfikację niewielkich miejsc emitujących światło, metoda wykrywania wirusa HPV zwiększyła się od 10 do 50 razy, dając szanse na wczesne wykrycie zakażenia.

www.newscientist.com