Aspiryna przydatna w obserwacji zakażenia bakteryjnego
14.11.2007
Metoda opublikowana w tym tygodniu w Nature Methods opisuje użycie aspiryny do włączania ekspresji bakteryjnych genów wewnątrz zainfekowanej komórki gospodarza. metoda ta pozwala w prosty i efektywny sposób śledzić interakcje między gospodarzem a patogenem. Bakterie wykazują ekspresję licznych genów związanych z ich zjadliwością i predyspozycją do infekowania wrażliwych komórek gospodarza. Geny te ulęgają ekspresji w różnym czasie i mają różnorodne efekty wpływające na wirulencje drobnoustrojów. Badanie w jaki sposób do tego dochodzi przez wiele lat było niemożliwe ze względu na brak odpowiednich metod do selektywnego modulowania ekspresji genów bakterii. Eduardo Santero i wsp. opisali, jak kontrola ekspresji genów może zostać połączona z inkorporacją kwasu acetylosalicylowego do komórek bakteryjnych. Jako podstawę zastosowali manipulację na komórkach Salmonella tak by przetwarzały obojętny związek w toksyczną jego formę za pomocą enzym wprowadzonego do komórki. Po infekcji myszy zmieniona formą Salmonella wykazali, że podawanie aspiryny pozwalało na włączanie genu wprowadzonego do zakażonych komórek i uśmiercenia ich. Ta prezentacja nowej metody wskazuje, że metoda może znaleźć szerokie zastosowanie w badaniach zależności ważnych w interakcjach między patogenem i gospodarzem.

Nature Methods