W Polpharmie cyfryzacja dotyczy kluczowych obszarów: digital organization, digital operations (produkcja), digital product oraz digital market. Cyfrowa zmiana dotyczy każdego pracownika. Cel jest jeden – zwiększenie efektywności biznesowej firmy, a przede wszystkim ułatwienie codziennych zadań poszczególnych osób.
– Udowadniamy, że technologia potrafi skutecznie wspierać i automatyzować nasze działania a także zmieniać nawyki i sposób pracy we wszystkich kluczowych dla nas obszarach biznesowych. Oczywiście jej optymalne wykorzystanie zawsze jest wynikiem współpracy, wysiłku i wizji wielu osób oraz właściwego przygotowania pracowników do zmiany – mówi Łukasz Krause, Dyrektor IT Grupy Polpharma.
W kilkutysięcznym zespole Polpharmy, w 6 oddziałach w Polsce zatrudnienie znajdują przedstawiciele wielu pokoleń, w tym baby boomers (16 proc.), generacja X (53 proc.), generacja Y (29 proc.) oraz generacja Z/C (2 proc.). Aby wszystkim zapewnić równe możliwości współpracy w cyfrowym środowisku, w Polpharmie działa zespół Digital Community, który odpowiada w firmie za inspirowanie, promowanie i wspomaganie kolejnych rozwiązań cyfrowych oraz uczenie innych pracowników, w jaki sposób mogą efektywnie korzystać z technologii.
Odpowiednio realizowana komunikacja, szkolenia, rekomendacje właściwych rozwiązań oraz wsparcie kadry menadżerskiej sprawiają, że usługi Microsoft w realny sposób przekładają się na pracę nie tylko poszczególnych osób, ale także całych działów. Microsoft Teams to technologia, z której obecnie korzysta w Polpharmie (w Polsce) ponad 3 tys. osób. Efektywność komunikacji zapewnia zespołowi wspólna wirtualna przestrzeń, która okazuje się być szczególnie przydatna, zarówno do organizacji spotkań, zarządzania projektami i dokumentami, jak i do pracy zdalnej i mobilnej. Pracownicy Polpharmy do mniej formalnej komunikacji między oddziałami w różnych krajach wykorzystują narzędzie Yammer. Z wewnętrznej sieci społecznościowej korzysta dzisiaj prawie 5 tys. osób z trzech państw.
Za cyfrową zmianę w Polpharmie odpowiada nieformalny, niehierarchiczny, wirtualny zespół ambasadorów, powołany z inicjatywy Tomasz Staszelisa, Dyrektora ds. Cyfryzacji Grupy Polpharma. – Celem Polpharma Digital Community jest tworzenie kontekstu dla digitalizacji, czyli podnoszenie świadomości, promocja, inspirowanie pracowników i rekomendacje odpowiednich rozwiązań cyfrowych w biznesie. Ujmując rzecz praktycznie, taki styl oddziaływania sprawia, że poszczególni pracownicy oraz ich działy nie tylko myślą i mówią o digitalizacji, ale też aplikują odpowiednie cyfrowe rozwiązania do obszarów, za które są odpowiedzialni – podkreśla Tomasz Staszelis.
Przyszłość, która dzieje się teraz
Produkcja to obszar, w którym technologicznie dzieje się najwięcej. Można tutaj wskazać cztery kluczowe technologie: Przemysłowy Internet Rzeczy (IoT), Przetwarzanie w Chmurze, Sztuczna Inteligencja (Artificial Intelligence) oraz Rozszerzona Rzeczywistość (Augmented Reality). Ta ostatnia wykorzystywana jest przez inżynierów Polpharmy do budowy cyfrowego modelu maszyny tzw. cyfrowego bliźniaka i przeprowadzania szkoleń dla nowych pracowników, monitorowania stanu pracy urządzeń lub przezbrajania linii produkcyjnych.
Zastosowanie tych technologii w fabrykach Polpharmy to efekt pracy techników, inżynierów oraz ekspertów w dziedzinie farmacji, którzy wspierani są technologią oraz rozwiązaniami cyfrowymi z platformy Microsoft Azure. W zakładzie Polfy Warszawa, należącej do Grupy Polpharma, pracownicy wykorzystują rozwiązania IoT i angażują algorytmy sztucznej inteligencji do monitorowania kluczowych parametrów technologicznych. Technologia Blokchain znalazła zastosowanie podczas cyfryzacji procesów związanych z nadzorem nad ekspozycją pracowników na czynniki szkodliwe i mutagenne.
– Dzięki połączeniu Internetu Rzeczy (IoT) z systemami technologicznymi i wykorzystaniu algorytmów nauczania maszynowego tworzymy cyfrowy model linii produkcyjnej. Uzyskujemy tak znacznie więcej możliwości kontroli jakości produkcji i skracamy czas wdrażania nowych leków. Jest to niezwykle ważne dla całości procesu innowacji wprowadzanego w firmie Polpharma – zaznacza Tomasz Kozar, Cloud Technology Strategist w Microsoft Polska.
Jednym z czynników wyróżniających Polpharmę w kontekście transformacji cyfrowej jest jej zaplanowana długoterminowo realizacja. Zmiany nie mają charakteru incydentalnego, ale są wprowadzane z myślą o efektach w przyszłości.
KOMENTARZE