Miniaturowy mikroskop przełomem w leczeniu chorych na guza mózgu
Chirurg w trakcie skomplikowanej operacji usuwania guza mózgu stoi przed trudnym wyborem - z jednej strony chce go w całości wyciąć, a z drugiej pozostawić jak najwięcej zdrowej tkanki. Stosowanie metod takich jak tomografia komputerowa czy rezonans magnetyczny często nie pomaga w precyzyjnym wyznaczeniu granic guza. Amerykańscy inżynierowie opracowali miniaturowy mikroskop, który umożliwi chirurgom odróżnienie komórek zdrowych od nowotworowych.

W styczniu tego roku naukowcy z University of Washington na łamach “Biomedical Optics Express” opublikowali rezultaty badań, które doprowadziły do opracowania miniaturowego mikroskopu wielkości długopisu (miniature micro-electro-mechanical systems - MEMS). Umożliwia on wykrywanie zmian patologicznych na poziomie komórkowym.

Urządzenie to ma pomóc chirurgom w dokładnym określeniu miejsca cięcia tkanki objętej nowotworem, bez szkody dla reszty organu. Co więcej, może ono również stanowić nową metodę diagnostyczną i w niektórych przypadkach zastąpić np. biopsję. To nowatorskie urządzenie zapewnia uzyskanie obrazu wysokiej jakości szybciej niż pozwalają na to inne, już dostępne technologie. W artykule naukowcy dowodzą, że miniaturowy mikroskop ma wystarczającą rozdzielczość, aby umożliwić wyjątkowo szczegółowe zobrazowanie komórek. Zdjęcia tkanek otrzymane z jego wykorzystaniem są porównywalne z wynikami uzyskiwanymi w procesie kilkudniowej, standardowej obróbki materiału w laboratorium. Pierwsze testy praktyczne urządzenia przeprowadzone zostaną już w przyszłym roku. Naukowcy mają nadzieję, że mikroskop zostanie wprowadzony do rutynowego użytku już za około 2 do 4 lat.

Urządzenie to powstało we współpracy z Memorial Sloan Kettering Cancer Center, Stanford University i Barrow Neurological Institute. Badania były ufundowane przez National Institutes of Health, National Institute of Dental and Craniofacial Research oraz National Cancer Institute.

Miniaturowy mikroskop to nie jest jedyny obiecujący pomysł, który powstał w głowach pracowników University of Washington. Dwa lata temu (10 lutego 2014 r.) świat obiegła informacja o amerykańskich chirurgach, którzy pierwszy raz podczas operacji wykorzystali specjalne gogle (fluorescence goggle system), umożliwiające odróżnienie tkanki zdrowej od nowotworowej. Operacja odbyła się w Siteman Cancer Center. Usunięty został węzeł chłonny 67-letniej Karen Clodfelter, chorującej na raka piersi. Komórki nowotworowe były zabarwione wstrzykniętym wcześniej do organizmu pacjentki niebieskim barwnikiem, a gogle umożliwiały jego detekcję. Fachowy opis urządzenia został umieszczony na łamach „Journal of Biomedical Optics”.

C. Yin, A.K. Glaser, S. Y. Leigh, Y. Chen, L. Wei, P. C. S. Pillai, M. C. Rosenberg, S. Abeytunge, G. Peterson, C. Glazowski, N. Sanai, M. J. Mandella, M. Rajadhyaksha, and J. T. C. Liu, Miniature in vivo MEMS-based line-scanned dual-axis confocal microscope for point-of-care pathology, Biomedical Optics Express Vol. 7, Issue 2, pp. 251-263 (2016)

Liu Y, Njuguna R, Matthews T, Akers WJ, Sudlow GP, Mondal S, Tang R, Gruev V, Achilefu S. Near-infrared fluorescence goggle system with complementary metal-oxide-semiconductor imaging sensor and see-through display. J Biomed Opt. 2013 Oct;18(10):101303.