Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Jak zdobyć fundusze na rozwój projektu? Może crowdfunding?
Hasło crowdfunding pojawia się coraz częściej w kontekście finansowania projektów, pomysłów na startup, ale czy wiecie, czym on jest? Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, jest alternatywą dla tradycyjnych metod pozyskiwania funduszy na rozwój projektu, takich jak venture capital (VC), granty, kredyty w bankach. Crowdfunding to swego rodzaju mechanizm pozwalający twórcom na przedstawienie swojego pomysłu „tłumowi” (crowd), a społeczeństwu ocenienie go i sfinansowanie (funding), po czym zostanie on wdrożony w życie. Dodatkowym atutem crowdfundingu jest to, że pomysł jest weryfikowany przez potencjalnych użytkowników. W ten sposób od razu otrzymujemy feedback, czy oferowana usługa lub produkt znajdzie popyt na rynku.

W raporcie dotyczącym polskich startupów ("Polskie Startupy. Raport 2017") crowdfunding znalazł się na liście potencjalnych źródeł zdobycia finansowania. Pomimo tego, że procentowy udział na rynku jest niewielki, w ciągu ostatnich lat crowdfunding staje się coraz bardziej popularny. Największą platformą crowdfundingową w Polsce jest beesfund.com, poza tym działają jeszcze inne strony tego typu m.in. wspolnyprojekt.pl, polakpotrafi.pl, wspieram.to.

Wyróżniamy dwa rodzaje crowdfundingu - nieudziałowy i udziałowy. Zbiórka społecznościowa, która polega na wsparciu finansowym projektu, w zamian za co inwestujący otrzymuje „prezent” (może to być np. zniżka, voucher lub próbka produktu), jest nazywana mianem crowdfundingu nieudziałowego. Drugi rodzaj crowdfundingu to tzw. equity crowdfunding. W tym przypadku każda osoba wspierająca projekt staje się współudziałowcem firmy. Inwestując pieniądze, otrzymuje akcje. Aby stać się akcjonariuszem, nie trzeba posiadać „wielu zer na koncie”. Ceny akcji w projektach ogłoszonych np. na beesfund.com wahają się w granicach kilkudziesięciu złotych. Taka kwota jest w zasięgu ręki praktycznie każdego. Zaletą emisji akcji jest to, że każdy, kto zdecyduje się na ich zakup, staje się udziałowcem, a zarazem ambasadorem projektu. Inwestorom zależy na tym, aby biznes kręcił się jak najlepiej, ponieważ oni będą partycypować w zyskach. Stają się nie tylko wiernymi klientami, ale przede wszystkim chodzącą reklamą.

Pewnie zastanawiacie się, czy projekty biotechnologiczne mają szansę na crowdfunding? Odpowiedz jest prosta – tak! I mamy na to dowody. Dwa projekty z branży LifeScience z sukcesem zakończyły emisje akcji na platformie beesfund.com, trzecia wkrótce ogłosi emisję akcji.

 

Cydrownia

Cydrownia jest jednym z pierwszych graczy na rynku cydrowym w Polsce. Produkują trzy główne produkty: Cider Inn (lider segmentu premium), Dzik Polski Cydr (lider cydru w KEG-ach) i Cydr Grójecki. Emisja akcji Cydrowni trwała 90 dni. W tym czasie 335 akcjonariuszy zakupiło 13 400 akcji wartych 402 000 zł. Każdy akcjonariusz otrzymał indywidualny certyfikat akcji. Dodatkowo, w zależności od ilości zakupionych akcji inwestorzy mogli otrzymać:

- cydr,

- zaproszenie na walną degustację,

- kartę klubu (ze zniżką),

- zestaw kolekcjonerski (szklanki, podkładki).

Zbiórka była prowadzona na rzecz rozwoju sieci dystrybucyjnej Cydrowni. Celem było ustawienie 1 000 specjalnych „Regałów – Przewodników Cydrowych”, dzięki którym cydr będzie bardziej widoczny dla konsumenta i więcej osób skusi się na jego zakup. Popularność cydru wśród konsumentów stale rośnie. Cydrownia przewiduje, że w 2017 roku nastąpi podwojenie wielkości produkcji. W przyszłości nie wyklucza także eksportu cydru do innych państw.

 

 

Inne Beczki

Inne Beczki to mikro-browar z ogromnym potencjałem. 9,09% akcji wartych 400 000 zł zakupiło 757 inwestorów, którzy stali się właścicielami browaru i najlepszymi ambasadorami marki, to dzięki nim biznes kwitnie. Pieniądze zebrane podczas emisji akcji zostały przeznaczone na budowę małego browaru, który ma umożliwić warzenie 60-80 hl piwa miesięcznie. Piwa z Innych Beczek można się napić w firmowym lokalu w Warszawie. Dzięki dobrze zorganizowanej sprzedaży i dystrybucji piwa można znaleźć w licznych multitapach i dobrych lokalach w całej Polsce, a także… w Szwecji.

Inne Beczki nie są pierwszym browarem, który postawił na crowdfunding. W Wielkiej Brytanii browar Brew Dog w podobny sposób uzbierał ponad 15 mln funtów, a browar Stone Brewing z Kalifornii - ponad 2.5 miliona dolarów.

 

Stara Mleczarnia

Wkrótce ruszy emisja akcji Starej Mleczarni, producenta ekologicznych serów długodojrzewających. Na Europejskich Targach Produktów Regionalnych w Zakopanem ser „Kaszubski Chłop” od Ser Farm (właściciela Starej Mleczarni) znalazł się na podium w kategorii „Produkty regionalne pochodzenia zwierzęcego”. Coraz większa świadomość w zakresie jakości żywności oraz moda na produkty regionalne sprawia, że sery kaszubskie mają bardzo duże szanse na sukces.

 

Equity crowdfunding i crowdfunding są bardzo dobrym sposobem na zdobycie funduszy na rozwój biznesu. Projekty z branży LifeScience jak najbardziej mogą znaleźć się w gronie emitentów akcji. Jedynym minusem jest fakt, że zebranie pieniędzy na ryzykowny, długotrwały projekt lub projekt wymagający bardzo dużych nakładów finansowych może być naprawdę trudne. W takim przypadku lepiej sprawdzi się VC lub pomoc anioła biznesu.

Przykłady Cydrowni i Innych Beczek pokazują, że zastrzyk gotówki dla istniejących, małych projektów napędza ich rozwój, pozwala zaznaczyć swoją obecność na rynku polskim, ale i zagranicznym. W Polsce crowdfunding dopiero raczkuje. Czas pokaże, czy na stałe zadomowi się na naszym rynku i jaki będzie jego w nim udział. 

KOMENTARZE
news

<Grudzień 2019>

pnwtśrczptsbnd
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
Newsletter