Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Czy sztuczna inteligencja rozwija branżę medtech? Eksperci poszukają odpowiedzi podczas Made in Wroclaw 2021
Czy sztuczna inteligencja rozwija branżę medtech? Eksperci poszukają odpowiedzi podczas Mad

Medtech można określić jako niezwykle szeroki sektor rynku, zajmujący się tworzeniem technologii medycznych, które mogą być wykorzystywane do ratowania zdrowia i życia, ulepszania procesu leczenia, a nawet profilaktyki. To też niezwykle dynamicznie rozwijający się obszar oparty o innowacje, wśród których szczególną rolę odgrywa sztuczna inteligencja.

 

 

Polski sektor medtech rozwija się bardzo dynamicznie. Według raportu „Top Disruptors in Healthcare”, który ukazał się na początku 2021 r., aż 61% badanych firm z tej branży jest na etapie komercjalizacji lub rynkowej ekspansji! O wyzwaniach, jakie przed nimi stoją i tym, jak mogą one skorzystać na wdrażaniu w swoich produktach i usługach sztucznej inteligencji, będą rozmawiać uczestnicy bezpłatnej, hybrydowej konferencji biznesowej Made in Wroclaw 2021, która odbędzie się 20 października br.


Sektor AI dla branży medtech

Medtech coraz mocniej polega na sztucznej inteligencji. Według najnowszego raportu przygotowanego przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej pt. „Sektor AI w aglomeracji wrocławskiej 2021”, to właśnie ten obszar jest jednym z najważniejszych zastosowań technologii AI rozwijanych we Wrocławiu – aż 39% badanych firm wskazało, że w obszarze medtech oferuje swoim klientom rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją. – Praktycznie nie znam branży czy biznesu, który nie mógłby obecnie skorzystać na zastosowaniu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Problemem może tu być jedynie dość wysoki próg wejścia, ale równocześnie, kiedy jeszcze nie wszyscy z AI korzystają, to ogromna szansa na wyprzedzenie konkurencji – na lata. Zastosowanie sztucznej inteligencji w branży medtech oznacza przede wszystkim automatyzację wielu procesów, które do tej pory wymagały dużego zaangażowania ludzi, a co za tym idzie – przyspieszenie produkcji leków, szybszą diagnostykę czy efektywniejszą analizę ogromnych ilości danych pacjentów. AI sprawdza się również w skuteczniejszym szkoleniu kolejnych pokoleń specjalistów – wyjaśnia Tomasz Kowalczyk, CEO NeuroSYS.

Stosowanie sztucznej inteligencji w branży medtech może oznaczać zdobycie przewag konkurencyjnych, wiąże się też jednak z wyzwaniami. Trzeba pamiętać, że technologie medyczne oparte na AI muszą być docelowo zrozumiałe dla medyków, a nawet pacjentów. – Obecnie najważniejszym wyzwaniem jest rzetelne rozpropagowanie wiedzy na temat AI zarówno wśród medyków, jak i docelowo – wśród pacjentów. Medycy muszą dobrze zrozumieć, czym są algorytmy, bo bez tego nie będą w stanie z nich odpowiedzialnie korzystać, ani nie będą umieli wyjaśnić pacjentom, skąd wziął się ten czy inny wynik. Biorąc pod uwagę specyfikę pracy lekarza, to wyjątkowo trudne zadanie – komentuje dr Agnieszka Siennicka z Katedry Fizjologii i Patofizjologii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Aktualnie na rozwój branży medtech wpływa też sytuacja gospodarcza wywołana pandemią koronawirusa. – Rozwój sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego obejmuje niemal wszystkie dziedziny współczesnych gospodarek. Medtech należy do największych beneficjentów dokonującej się technologicznej transformacji – już przed pandemią branża osiągała najwyższy wynik, jeśli chodzi o ilość zgłoszonych patentów w Europejskim Urzędzie Patentowym (rok 2016 – 7,7 proc.). Polscy przedsiębiorcy i konstruktorzy plasują się w czołówce najzdolniejszych projektantów i twórców technologii medycznych. Mówimy tu m.in. o telemedycynie, która jest popierana przez blisko 90 proc. Polaków i której znaczenie będzie nieustannie rosnąć, szczególnie że 48 proc. polskich firm z branży medtech oceniło, iż pandemia ma niebagatelny wpływ na prowadzenie ich modeli biznesowych. Zdalna diagnostyka kardiologiczna, monitorowanie zdrowia pacjenta w czasie rzeczywistym dzięki technologiom z dziedziny sztucznej inteligencji oraz Internetu sprawiają, że idea smart zdrowia staje się dla wielu pacjentów namacalną rzeczywistością – dodaje Przemysław Ozga, redaktor naczelny Production Manager.


MedTech napędzany przez AI

W trakcie zbliżającej się konferencji Made In Wroclaw 2021 odbędzie się panel dyskusyjny pt. „MedTech napędzany przez AI”, w którym wezmą udział przedstawiciele NeuroSYS, Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, CancerCenter, Stermedica oraz Production Manager. – Opracowany przez nas raport dotyczący m.in. zastosowań AI pokazał, że medtech to obszar, który odgrywa istotną rolę w naszej gospodarce. Jego powiązanie ze sztuczną inteligencją sprawia, że dyskusji o tym sektorze rynku nie mogło zabraknąć na cyklicznie organizowanej konferencji Made in Wroclaw, na której w tym roku spotykamy się pod hasłem Driven by Intelligence – podsumowuje Ewa Sondej, kierownik zespołu ds. projektów rozwojowych w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Udział w konferencji Made in Wroclaw 2021 jest bezpłatny, wymagana jest jednak rejestracja. Oprócz panelu poświęconego branży medtech odbędą się w jego trakcie dyskusje o roli lidera i budowaniu zespołu w dobie sztucznej inteligencji, inteligentnych miastach oraz sektorze e-commerce. Made in Wroclaw 2021 organizowane jest przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i Miasto Wrocław. Patronat honorowy nad konferencją objęły: Coventry University, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Wyższa Szkoła Bankowa, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Wrocławska Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej Horyzont, AHK Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, zaś patronat medialny – portal Biotechnologia.pl. Wydarzenie organizowane jest we współpracy merytorycznej z ITCorner, SoDA i ABSL oraz kooperacji z Wolves Summit – eventem dla globalnej społeczności technologicznej, który odbędzie się we Wrocławiu w dniach 19-20 października 2021 r. 

KOMENTARZE
news

<Październik 2021>

pnwtśrczptsbnd
28
30
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
PORT for Health: Neuroscience
2021-10-13 do 2021-10-15
16
17
18
21
22
23
24
26
27
Impact’21
2021-10-27 do 2021-10-28
28
29
30
31
Newsletter