Syntetyczne odmiany lipidów pomocne w leczeniu chorób skóry
03.09.2007
Syntetyczne odmiany lipidów naturalnie występujących w skórze mogą okazać się użyteczne w leczeniu chorób skóry takich jak łuszczyca. Badania dotyczące tego zagadnienia ukazały się ostatnio w Journal of Lipid Research.

Grupa naukowców, prowadzona przez Jeung-Hoon Lee z Chungan National University w Daejon (Korea) testowała różne syntetyczne odmiany ceramidów, mogących wywierać istotny efekt na różnicowanie się komórek skóry.

Ceramidy stanowią podstawowy budulec cementu międzykomórkowego. Większość z nich zbudowana jest z dwóch cząsteczek kwasów tłuszczowych połączonych z sfingozyną. Są one niezbędne do funkcjonowania bariery skórnej, kontroli transportu wody i przeciwdziałania wnikaniu obcych substancji w głąb skóry. Ponadto, ceramidy odgrywają też istotną funkcję w sygnalingu komórkowym, szczególnie w proliferacji, różnicowaniu i apoptozie komórek. Właściwości te stanowią centrum zainteresowania koreańskich naukowców.

Grupa zbadała efekty syntetycznych pochodnych ceramidów na różnicowanie komórek ludzkiej skóry, prowadząc testy na kulturach komórkowych keratynocytów. Wyniki potwierdziły, że ceramidy mogą indukować różnicowanie keratynocytów.

Keratynocyty są głównym rodzajem komórek w ludzkiej skórze. Powstają w warstwie podstawnej, następnie przemieszczają się przez kolejne warstwy naskórka, aby w końcu dotrzeć na powierzchnię, gdzie tworzą skuteczna barierę przeciw substancjom zewnętrznym i nadmierną utratą wody. Zaburzenia tego procesu występują w chorobach takich jak łuszczyca, kiedy to nieprawidłowe różnicowanie keratynocytów prowadzi do proliferacji komórek docierających do szczytowej warstwy skóry. Komórki te nie ulegają złuszczeniu, co powoduje tworzenie się płatów na powierzchni skóry.

Grupa zbadała wiele syntetycznych pochodnych ceramidów (niektóre z długimi łańcuchami węglowymi inne z krótkimi), odkrywając, że ceramidy z krótkimi łańcuchami wywierają silniejszy efekt na różnicowanie komórek. Szczegóły mechanizmu zaangażowanego w ten proces są nieznane. Wiadomo jednak, że wzrost poziomu wewnątrzkomórkowego wapnia jest jednym z komponentów mechanizmu. Jego wyjaśnienie będzie celem kolejnych badań.

Wnioskiem płynącym z opublikowanego badania jest fakt, że „ cząsteczki tłuszczowe z krótkimi łańcuchami węglowymi wywierają silny efekt biologiczny na różnicowanie skóry poprzez wzrost wewnątrzkomórkowego poziomu wapnia, sugeruje to ze mogą być wykorzystane w leczeniu chorób skóry związanych z zaburzeniami różnicowania keratynocytów”.

Źródło: International Journal of Lipid Research  2007, vol. 48, str. 1936 – 1943