Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Siła polskich marek kosmetycznych – wywiad z Prezesem firmy BARWA, Panią Małgorzatą Brożyną
Siła polskich marek kosmetycznych – wywiad z Prezesem firmy BARWA, Panią Małgorzatą Brożyną
Polskie kosmetyki cieszą się sporym uznaniem wśród konsumentów. Coraz częściej dla klientów ważna jest przede wszystkim jakość. Odpowiednia uwaga poświęcana stosowanym substancjom z pewnością się zatem opłaca. Ciągłe rozwijanie zaplecza laboratoryjnego, opracowanie nowych technologii i wdrażanie innowacyjnych receptur na rynek, zapewnia pozycję wśród czołowych marek kosmetyków. O sukcesie jednej z największych polskich firm kosmetycznych, tradycji, misji i przekonaniach, a także strategii marketingowej opowiada Prezes Zarządu firmy BARWA, Pani Małgorzata Brożyna.

Firma BARWA istnieje na polskim rynku już od 1949 roku. Jak zmienił się profil firmy na przestrzeni lat, co w tej chwili można znaleźć w Państwa ofercie?

Firma Barwa założona w 1949 roku, początkowo działająca pod nazwą Wytwórnia Artykułów Chemiczno-Gospodarczych  Spółdzielnia Pracy Barwa, w pierwszych latach działalności bazowała na produkcji pasty do butów, benzyny do zapalniczek i kredy krawieckiej. Po czterech latach do oferty zostały wprowadzone farby do włosów na bazie naturalnych barwników oraz ozdoby choinkowe, które swoich odbiorców znalazły m.in. w Kanadzie, Niemczech i Francji. Okres świetności firmy przypadł na lata 70-te, kiedy Barwa postawiła na produkcję mydła – jednego z najbardziej pożądanych artykułów tamtych czasów. Poza najpopularniejszym mydłem szarym, produkowano wiele rodzajów mydeł specjalnych, skierowanych do szerokiego kręgu odbiorców o bardzo różnych upodobaniach i potrzebach. W połowie lat 80-tych, Barwa uruchomiła produkcję kosmetyków, która trwa nieprzerwalnie do dnia dzisiejszego i jest głównym profilem działalności firmy.

 

Państwa Spółka zajmuje się opracowywaniem innowacyjnych receptur. Jakiego typu substancje powstają i jakie badania są aktualnie prowadzone?

Obecnie prowadzimy badania mające na celu ciągłe udoskonalanie naszego obecnego asortymentu oraz prowadzone są prace nad nowościami na rok 2014. Staramy się czerpać inspiracje z tradycji i natury w połączeniu z najnowszymi osiągnięciami współczesnej technologii. Przykładem serii kosmetyków, które zostały wprowadzone na nasz rynek w myśl tej ideologii jest najnowsza linia Barwy Harmonii.

 

Państwa produkty dostosowane są do potrzeb polskiego konsumenta. Na co zatem zwracacie Państwo szczególną uwagę przy tworzeniu nowych receptur?

Aby były odpowiedzią na oczekiwania i pragnienia klienta. W tym celu prowadzimy badania konsumenckie, zarówno przed wdrożeniem kosmetyku na rynek, jak również w trakcie cyklu życia produktu, aby jak najszybciej reagować na zmiany i potrzeby zachodzące na rynku. Drugim aspektem na który zwracamy szczególną uwagę to normy bezpieczeństwa i jakość produktów spełniająca światowe standardy.

 

Czy Państwa produkty są konkurencyjne w stosunku do popularnych marek na rynku? W jakim stopniu i z czego to wynika?

Mamy w sowim portfolio marki, które łączą w sobie wysoką jakość i korzystną cenę, dlatego bez obaw konkurują z liderami rynkowymi. Dążymy jednak do tego, aby nasze kosmetyki nie tylko miały ugruntowaną pozycję na rynku, ale również były liderami w swojej kategorii.Przykładem takiego produktu jest matujący krem antybakteryjny Siarkowa Moc, który otrzymał jedną z najważniejszych nagród przyznawanych przez konsumentów – Kosmetyk Wszech Czasów.

 

Jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem klientów? Jaka według Państwa jest tego przyczyna?

Z naszej oferty największą popularnością cieszy się linia kosmetyków antytrądzikowych Siarkowa Moc, która w swojej gamie ma bardzo szeroką ofertę produktową (od mydła w kostce do szamponu przeciwłojotokowego). Jest to linia o bardzo silnej pozycji na rynku i dużej świadomości konsumenckiej nie tylko wśród nastolatek, ale również osób po 30-tym roku życia borykających się z problemami cery. W tej kategorii wygrywamy zdecydowanie skutecznością działania, co jak wiadomo, w tym segmencie produktów jest dla klientów najważniejszą determinantą zakupu.

 

Jak wygląda strategia marketingowa Państwa firmy? W jaki sposób pozyskujecie nowych klientów?

Spójna strategia marketingowa jest dużym wyzwaniem dla firmy z tak szerokim portfolio jak Barwa. Aby jak najlepiej realizować postawione cele słuchamy potrzeb klienta i staramy się zaoferować mu produkt, który odpowiada jego oczekiwaniom. Staramy się poznać jego zwyczaje zakupowe, pragnienia i upodobania. W pewnych kwestiach zdajemy się jednak na intuicję i doświadczenie, tak było w przypadku wejścia w rynek luksusowych mydeł z serii Barwy Harmonii, które okazały się strzałem w dziesiątkę.

 

Czy  współpracujecie Państwo z ośrodkami naukowymi i specjalistami?  Na jakim podłożu jest to współpraca i jakie korzyści przynosi?

Posiadamy własne laboratorium badawczo-rozwojowe, w którym powstają autorskie receptury naszych produktów. Dział badań i rozwoju zatrudnia specjalistów z kilku dziedzin naukowych – kosmetologa, technologa i chemika, którzy uzupełniając się wiedzą tworzą kreatywny i specjalistyczny zespół. Każdy kosmetyk po opracowaniu receptury jest przekazywany zewnętrznym ośrodkom badawczym w celu przeprowadzenia badań dermatologicznych i aplikacyjnych, a od 11 lipca 2013 w związku z nowym rozporządzeniem kosmetycznym jest także zlecane wykonanie raportu bezpieczeństwa każdego produktu.

 

Państwa firma prowadzi również działalność zagraniczną czy jesteście ukierunkowani głównie na rynki krajowe? Widzą  Państwo przyszłość marki na rynkach światowych?

W obecnej chwili skupiamy się na penetracji  rynku krajowego. Przed nami jeszcze wiele pracy, aby na stałe wejść do czołówki polskich marek kosmetycznych i taki jest nasz cel na najbliższe lata. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że polskie kosmetyki mają silnie ugruntowaną pozycję w Europie, dlatego nie wykluczamy rozwoju w tym kierunku.

 

Jakie są plany oraz strategia firmy na najbliższy czas? Czy planujecie Państwo dalszy rozwój i poszerzenie oferty produktowej?

Nasza strategia w najbliższym czasie będzie polegać na ugruntowaniu naszej pozycji na rynku  i rozwoju marek oraz produktów z naszego portfolio.  Obecnie pracujemy nad nowościami, które będziemy wdrażać w przyszłym roku. W realizacji postawionych celów  będziemy wspierać nasze marki działaniami z obszaru Social Media i Public Relations oraz intensywną kampanią reklamową realizowaną w prasie, internecie i telewizji.


W opracowywaniu nowoczesnych produktów czerpiecie Państwo wiedzę z zakresu kosmetologii. Czy kosmetolog może liczyć na zatrudnienie w Państwa firmie?

Tak, jak najbardziej. Obecnie w naszym zespole pracują dwie osoby, które ukończyły taki kierunek studiów.Wiedza i doświadczenie kosmetologów daje nam szersze spojrzenie na tworzone produkty, dzięki czemu mamy jeszcze lepsze propozycje dla naszych klientów.

 

Red. Ewa Drzazga i portal biotechnologa.pl dziękują za udzielenie wywiadu.

 

 

KOMENTARZE
Newsletter