Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Preferencje młodych konsumentów w zakresie wyboru kosmetyków myjących
Preferencje młodych konsumentów w zakresie wyboru kosmetyków myjących

Jedną z grup preparatów kosmetycznych są środki przeznaczone do mycia skóry. Jest to grupa kosmetyków, na którą zawsze będzie zapotrzebowanie. Ponieważ od kilku lat pręży się w branży trend „eko”, również kosmetyki myjące starają się za nim nadążyć. Różne pokolenia jednak różnie odnoszą się do kwestii zakupowych oraz kierują się innymi wartościami, co zostało zbadane i przedstawione poniżej.

 

 

Jak się okazuje, młode osoby (w przedziale wiekowym 18-35 lat), wybierając kosmetyki, są coraz bardziej świadome tego, co kupują. Nadal bardzo istotne są marka oraz cena, lecz ważne stają się także skład i działanie kosmetyku, informacje o produkcji zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i dbałością o środowisko. Większość konsumentów, głównie kobiety, chętne są do zakupu nowych produktów, nie przywiązując się do jednej marki. Produkty do mycia ciała powinny mieć ładny, delikatny zapach, odpowiednią gęstość, powinny nawilżać skórę, odświeżać ją i odżywiać. Żele, mydła, płyny i inne kosmetyki przeznaczone do higieny osobistej są reklamowane we wszelkich mediach.  Według Karczewskiego [2002] higiena oznacza, że ​​związane z nią zdrowie i czystość powinny być utożsamiane z działaniem, którego celem jest utrzymanie i wzmocnienie zdrowia. Higiena osobista ma pozytywny wpływ nie tylko na zdrowie i rozwój człowieka, ale także na jego samopoczucie. Zapewnienie higieny nie jest jednak jedyną funkcją mycia ciała. Producenci kosmetyków myjących, biorąc pod uwagę stale rosnące wymagania konsumentów i silną konkurencję na rynku, wypuszczają ulepszone lub zupełnie nowe produkty o różnych pożądanych przez klientów cechach.

 

Przegląd kosmetyków myjących

Gama produktów do kąpieli przeznaczonych do utrzymania higieny ciała jest bardzo szeroka i obejmuje między innymi: mydła w kostkach (mydła tradycyjne), mydła w płynie, żele pod prysznic i sole do kąpieli. Mydła to sole sodowe lub rzadziej potasowe (szare mydła) wyższych kwasów tłuszczowych, najczęściej zawierające 12-20 atomów węgla w cząsteczce, np. kwasu palmitynowego, stearynowego, oleinowego lub laurynowego, które wytwarzane są w procesie zmydlania (hydrolizy) tłuszczów. Konsystencja mydła zależy od rodzaju kwasu tłuszczowego zastosowanego do jego produkcji. Dzięki dodaniu określonych składników aktywnych mydła mogą pełnić następujące funkcje: dezynfekujące, nawilżające, natłuszczające, dezodoryzujące, a nawet lecznicze. W zależności od ich funkcji i specyficznych właściwości można wyróżnić wiele rodzajów mydeł, w tym: mydła przeznaczone dla dzieci, kremowe, ochronne, perfumowane, przeciwtrądzikowe i inne. Mydła w płynie są detergentowymi roztworami pochodzenia syntetycznego. Są to zwykle silnie odtłuszczające sole sodowe siarczanu alkoholu laurylowego. W porównaniu z mydłami w kostce zawierają mniej fazy olejowej i więcej wody, są również nieco łagodniejsze dla skóry ze względu na niższe pH i dodatek składników łagodzących działanie surfaktantów. Preparaty te są często stosowane w miejscach publicznych ze względu na ich właściwości higieniczne i estetyczne.

Pomijając jego cenne właściwości użytkowe, termin „mydło” może wprowadzać konsumenta w błąd, ponieważ większość konsumentów nie zdaje sobie sprawy z tego, czym tak naprawdę jest mydło klasyczne. Mydła w płynie są jednak bardziej cenione przez konsumentów, ponieważ charakteryzuje ich wygodna aplikacja, atrakcyjne opakowanie, ładny zapach. Popularną grupą wśród kosmetyków myjących do ciała są żele pod prysznic, które mogą być przezroczyste lub lekko opalizujące. Preparaty te, oprócz usuwania brudu z powierzchni skóry, pełnią również inne funkcje, takie jak: nawilżanie, regeneracja, natłuszczanie skóry. Są często wybierane przez osoby prowadzące energiczny tryb życia oraz ceniące sobie bardziej higieniczne użytkowanie produktów. Termin „sól do kąpieli” odnosi się do perfumowanych i kolorowych soli zmiękczających wodę i ułatwiających rozprzestrzenianie się zapachu i barwników. Najczęściej stosowanymi solami do kąpieli są: naturalne sole morskie, uwodniony siarczan magnezu, wodorowęglan sodu i sól kuchenna – sole drobne i gruboziarniste. Dodatkowo w recepturze soli do kąpieli stosuje się środki powierzchniowo czynne, co skutkuje poprawieniem właściwości pieniących, myjących i zmiękczających wodę. Dodanie składników aktywnych lub nawilżających poprawia określone działanie na skórę.

 

Jakie są preferencje młodych konsumentów w zakresie kosmetyków myjących?

Wykonano zatem badania, których celem było sprawdzenie preferencji młodych konsumentów w zakresie wyboru preparatów do mycia ciała. Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu bezpośredniej ankiety. W badaniach wzięło udział 116 osób – kobiet i mężczyzn z powiatu małopolskiego. Badanie było w pełni anonimowe, a wybór respondentów przypadkowy. Ankieta zawierała 23 pytania, zarówno jedno- (17 pytań), jak i wielokrotnego wyboru (6 pytań). Pierwsze pięć pytań pozwoliło na zebranie ogólnych informacji o respondentach. Począwszy od pytania 6., konsumenci mogli wyrazić swoją opinię i preferencje dotyczące stosowanych przez nich środków do mycia ciała. Pierwsze pięć pytań w ankiecie dotyczyło płci, wieku, miejsca zamieszkania i poziomu wykształcenia respondentów oraz średniej kwoty, jaką wydają na kosmetyki miesięcznie. Ankietę wypełniły 74 kobiety (64%) i 42 mężczyzn (36%). Większość respondentów (85%) była w grupie wiekowej 18-25 lat, a pozostałe 15% – 26-35 lat. 

Jak wynikło z badań, większość młodych osób uważa się za świadomych konsumentów w zakresie branży kosmetycznej. Dla większości z nich kluczową rolę przy wyborze kosmetyków odgrywa cena i marka, ważna jest także opinia znajomych i rodziny. Bardzo istotny jest skład kosmetyku oraz świadomość tego, że został wyprodukowany w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Wygląd kosmetyków jest różnie oceniany przez nabywców kosmetyków do mycia i kąpieli i niekoniecznie jest ważny. Najczęściej wybieranym miejscem zakupu kosmetyków do mycia ciała jest apteka i drogeria. Najmniej popularna jest sprzedaż indywidualna i katalogowa. Najbardziej preferowaną przez respondentów metodą promocji jest obniżona cena danego produktu, podczas gdy bezpłatne próbki i kupony rabatowe są najmniej interesujące. Ponad połowa respondentów, zwłaszcza kobiet, wybiera produkty, śledząc najnowsze trendy. Jeśli chodzi o preferencje przy wyborze mydła w kostce, konsumenci najczęściej decydują się na zakup mydła toaletowego sodowego o dobrych właściwościach pieniących. Używając mydła w codziennej pielęgnacji, cenią sobie delikatny zapach, naturalny kolor i brak zawartości alergenów. Respondenci wybierają mydła, które są wygodne w użytkowaniu.

Zdecydowana większość respondentów preferuje prysznic zamiast kąpieli. Preferowanymi właściwościami żelu pod prysznic są delikatny zapach i odpowiednio wysoka gęstość, dzięki czemu żel jest postrzegany jako bardziej wydajny w użyciu. Jeśli chodzi o pożądany wpływ żelu na skórę, konsumenci oczekują, że będzie on miał właściwości nawilżające, odświeżające i odżywcze. Jeśli chodzi o opakowanie, najpopularniejszą wśród mężczyzn była zwykła butelka, natomiast w przypadku kobiet – butelka z pompką. Mniej niż połowa respondentów używa soli do kąpieli, co prawdopodobnie wynika z faktu, że jest ona używana do kąpieli w wannie, podczas gdy respondenci częściej biorą prysznic. Najczęściej wybieraną formą soli do kąpieli jest sól gruboziarnista i drobnoziarnista. Popularne są również kule do kąpieli, w przeciwieństwie do kostek do kąpieli i proszku. Większość konsumentów woli naturalne dodatki do soli, takie jak np. miód, mleko, olejki eteryczne. W przeciwieństwie do mydeł, w przypadku soli pożądany jest intensywny zapach.

Źródła

D. Gwiazdowska, K. Marchwińska, Cosmetic Products Development, Faculty of Commodity Science, Poznań University of Economics and Business, al. Niepodległości 10, 61-875 Poznań, ISBN 978-83-943304-8-4, 2017.

KOMENTARZE
news

<Listopad 2019>

pnwtśrczptsbnd
28
30
31
1
2
3
4
7
MEDmeetsTECH
2019-11-07 do 2019-11-07
9
40. Kongres i Targi LNE
2019-11-09 do 2019-11-10
10
11
15
16
17
22
24
27
28
Warsaw FOODHATON 2019
2019-11-28 do 2019-11-28
29
30
1
Newsletter