Etap zbierania pomysłów stanowi pewnego rodzaju burzę mózgów. Ma na celu utworzenie konceptu na podstawie badań rynkowych, cen, potrzeb klientów. Konieczne jest również wzięcie pod uwagę rynku docelowego (profilu klienta, dla którego tworzony jest produkt), aby lepiej zrozumieć jego potrzeby, dostosować cechy produktu i jego wstępną cenę. Należy rozważyć też obecne produkty w portfolio tak, aby już na tym etapie odrzucić pomysły, które są powieleniem innego produktu, będącego odpowiedzią na podobne potrzeby konsumentów. Oczywiście wcześniej dokładnie powinno się określić zamierzone funkcje produktu. Zachęcające jest również wykonanie analizy SWOT, czyli analizy szans i zagrożeń, słabych i mocnych stron. Może ona upewnić nas w tym, że idziemy w dobrą stronę lub też odrzucić pomysł, który może okazać się nierentowny.
Po zakończonym procesie generowania pomysłów czas na zdefiniowanie produktu. Należy wówczas określić wszystkie jego cechy. Do tworzenia całego konceptu produktu nie warto podchodzić po macoszemu, ponieważ to on definiuje kolejne etapy projektowania. Koncept produktu można oprzeć o różne cechy, takie jak docelowa grupa konsumentów, np. kobiety po 40-stce lub nastolatki. Innym wyróżnikiem może być działanie produktu, np. przeciwzmarszczkowe lub przeciwtrądzikowe. Na tym etapie należy również wykonać analizę biznesową, określić kanały sprzedaży, strategię marketingową, mapę drogową produktu, potrzeby klientów, do których celowany jest produkt, a także realne wskaźniki sukcesu.
Trzeci etap to tworzenie prototypu, czyli minimalnie rentownego produktu. Jest to podstawowa wersja realizacji pomysłu, którą następnie udoskonala się i dopieszcza.
Kolejnym etapem jest wstępne projektowanie, które na bazie utworzonego prototypu ma na celu coraz większe zbliżenie się do finalnej wersji produktu. Należy wówczas zamówić niezbędne materiały, mieć stały kontakt z interesariuszami, a na koniec zebrać informacje zwrotne o produkcie. Ważną częścią jest stałe monitorowanie. Pozwala ono na optymalizację procesu, ograniczenie ryzyka, szybką reakcję w potrzebie, a także tworzenie potencjału przewagi nad konkurencją.
Kolejnym etapem jest weryfikacja i testowanie po to, aby udoskonalić produkt, wprowadzić ewentualne zmiany i przejść do komercjalizacji.
KOMENTARZE