Nano-organożel potencjalny składnik kosmetyków
07.07.2006
Wyniki badań przeprowadzonych w USA zasugerowały, że pewien enzym, w obecności oliwy z oliwek, może konwertować cukry do nano-organożelu- potencjalnej substancji doprowadzającej do powstania nowego systemu wprowadzającego dodatkowe składniki.

Naukowcy w swoich badaniach używali enzymu (lipaza B), wyekstrahowanego z grzybni Candida antarctica (CALB) i zauważyli, że jest on zdolny do formowania estrów trehalozy, cukry, naturalnie występującego w grzybach, miodzie, homarach oraz krewetkach. Ester trehalozy sam przekształca się następnie w trójwymiarowe włókno o wielkości 10-50 nm. Jeśli włókna plączą się bardzo duża ilość rozpuszczalnika zostaje pochłaniana (nawet do 10,000 cząsteczek). Organożele maja ogromny potencjał aplikacyjny w przemyśle spożywczym i kosmetycznym, w których trehaloza jest używana obecnie rutynowo. Zdolność do powstawania długo łańcuchowych estrów trehalozy do oliwy z oliwek w obecności enzymu wskazują na potencjalną możliwość wykorzystania oliwy jako dodatku w kosmetykach, a także w żywności. Profesor Jonathan Dordick, Renesselaer Polytechnic Institute w Nowym Yorku, testował estry trehalozy w obecności wielu rozpuszczalników, wliczając w to acetonitryl, acetone, izopropanol, a także oliwe z oliwek. Z perspektywy przemysłu spożywczego najbardziej interesującym rozpuszczalnikiem była oliwa z oliwek i użycie jej w formowaniu żelu. Dezintegracja żelu może nastąpić po ponownym użyciu enzymu lub przy udziale naturalnie występujących enzymów w układzie pokarmowym człowieka. To odkrycie otwiera możliwości umieszczania tłuszczów właściwych, składników odżywczych w żelu trehalozowym. Będą one bowiem uwalniane poprzez ponowne użycie enzymu. Naukowcy sprawdzają obecnie inne cukry jak sacharoza, maltoza, laktoza, ale żel formuje się jedynie w obecności trehalozy. Odkrycie to jest ważne ze względu na możliwość wykorzystania naturalnie występującego enzymu do wytwarzania funkcjonalnych organożeli, a także do rewersji procesu i rozpadu żelu w jego elementy. Badania były objęte patronatem National Science Foundation.

Źródło: www.cosmeticsdesign-europe.com