Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Kosmetyczni.pl skończyli 20 lat
Kosmetyczni.pl skończyli 20 lat

5 września br. do Józefowa pod Warszawą na zaproszenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego zawitało ponad 270 gości z firm kosmetycznych, instytucji państwowych i unijnych oraz zaprzyjaźnionych organizacji, by świętować 20. urodziny największej nad Wisłą organizacji kosmetycznej. Był czas na wspomnienia, ale przede wszystkim na rzetelny przegląd bieżących projektów, a nawet – dalekowzroczne spojrzenie w przyszłość branży.

Fot. PZPK

 

Jubileusz Kosmetycznych.pl otworzyła prezes Wanda Stypułkowska i Henryk Orfinger, jeden z założycieli organizacji: – Byłem, jestem i będę marzycielem – tak mówił o sobie wieloletni lider Związku. To właśnie z jego marzenia i marzenia 14 innych firm 20 lat temu powstał Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, który wraz z dołączaniem kolejnych przedsiębiorstw rozwija się i umacnia swoją pozycję. Właśnie społeczność – różnorodna, a zarazem potrafiąca wskazać wspólne cele i działać ramię w ramię dla ich osiągnięcia – jest dzisiaj największą siłą organizacji, co podkreślała europosłanka Elżbieta Łukacijewska w nagraniu skierowanym specjalnie do uczestników konferencji. Mówiła o tym także Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Kosmetycznych.pl, wskazując, dlaczego dla organizacji, liczącej dziś ponad 240 firm członkowskich, jest to tak ważne: – Na początku naszej drogi pracowaliśmy nad jednym aktem prawnym. Dziś pracujemy symultanicznie nad około setką dokumentów, strategii, polityk. Tylko wspólnie jesteśmy w stanie zrobić to tak, by branża kosmetyczna zyskała na nich jak najwięcej.

Od pierwszych chwil spotkania czuć było dobrą energię, bo przecież ostatnia tak duża konferencja, gromadząca firmy członkowskie, odbyła się w zupełnie innej rzeczywistości. – Świętujemy 20-lecie istnienia Związku w absolutnie wyjątkowym momencie politycznym, społecznym, ekonomicznym. W cieniu COVID-u, wojny, kryzysu gospodarczego i ostatnio także katastrofy ekologicznej. Gdy ponad dwa lata temu widzieliśmy się po raz ostatni w szerokim gronie, świat wyglądał i działał zupełnie inaczej. Wydawało nam się, że wiemy, czego należy się spodziewać. Teraz wiemy, że mieliśmy rację – tylko nam się wydawało – mówiła Wanda Stypułkowska, prezes Związku.

Duża dawka aktualnej wiedzy o branży

Tak najlepiej można podsumować wszystkie bloki tematyczne konferencji. Od rana do późnego popołudnia dyskusja toczyła się wokół trzech głównych wątków. W pierwszym panelu moderator i zaproszeni goście diagnozowali, jak ewoluował sektor przez ostatnie 20 lat. Wiele czasu poświęcono dyskusji nad wyzwaniami, z którymi firmy mierzyły się na początku istnienia organizacji. Małgorzata Wenerska-Craps, radca minister i szefowa Wydziału Ekonomiczno-Handlowego w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej, podkreślała jednak, że dyplomaci będą zabiegać w Brukseli, by nowe legislacje dla przemysłu kosmetycznego nie były legislacjami absurdalnymi. Należy przy tym liczyć się z tym, że jeżeli projekt rewizji rozporządzenia kosmetycznego ukaże się do końca 2022 r., w instytucjach unijnych będzie ogromna presja, by zakończyć prace jeszcze w tej kadencji, a to oznacza dla branży kosmetycznej, że czasu na negocjacje będzie niewiele. Budujący był jednak fakt, że wszystkie firmy, biorące udział w tym panelu – zarówno małe, jak i średnie czy duże – zadeklarowały gotowość do działania. – Braliśmy przecież udział we wszystkich etapach prac legislacyjnych, a w konsultacjach celowanych uczestniczyła największa liczba polskich MŚP – członków związku. Stąd to właśnie my, Kosmetyczni.pl, mamy mandat do mówienia o wpływie projektowanych zmian na polskich sektor – podsumowywała Blanka Chmurzyńska-Brown.

W panelu drugim królował wątek niezbędności kosmetyków (ang. essentiality), który w debacie publicznej pojawił się za sprawą Komisji Europejskiej i budzi wiele kontrowersji w branży. Atutem tej części spotkania była możliwość zadania bezpośredniego pytania przedstawicielowi Komisji Hansowi Ingelsowi z Dyrekcji Generalnej. Skorzystali z niej zarówno paneliści, jak i uczestnicy konferencji. Ważny głos w dyskusji zabrał też John Chave, dyrektor generalny Cosmetics Europe, prezentując wyniki paneuropejskiego badania postrzegania kosmetyków przez konsumentów w codziennym życiu. Chave podczas debaty przypomniał także o tym, że osią dyskusji o kosmetykach powinny być przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa. Rozmowy w tej części spotkania wykraczały jednak poza aspekty regulacyjne, dzięki obecności europosłanki Janiny Ochojskiej, która opowiadała o niezbędności z perspektywy niesienia pomocy humanitarnej. Prof. Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, przygotował wystąpienie poświęcone sposobom opowiadania i rozumienia tematu bezpieczeństwa i niezbędności, natomiast Agnieszka Gościniewicz, podopieczna Fundacji Piękniejsze Życie, pacjentka onkologiczna, przywołała perspektywę kobiet zmagających się z rakiem, oceniając niezbędność kosmetyków z tej jakże innej, emocjonalnej perspektywy. Złapała tym wszystkich za serce, uświadamiając, jak wielką rolę odgrywają kosmetyki, przywracając poczucie godności i kobiecości i dodając siły do walki z chorobą.

Ostatni blok tematyczny poświęcono hasłu transparentności w prowadzeniu biznesu kosmetycznego. Tę część otworzyło nagranie przygotowane specjalnie dla uczestników konferencji przez europosłankę Różę Gräfin von Thun und Hohenstein i Andrew McDougall, dyrektor działu Beauty and Personal Care w firmie Mintel, wyłącznego partnera konferencji. Andrew opowiedział o zmianach w zachowaniach konsumenckich, postrzeganiu piękna i ocenach działań przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch dekad, a także o dzisiejszych i przyszłych trendach kosmetycznych: – Standardy urody nie są trwałe i ciągle się zmieniają. Wizja piękna jednej osoby różni się od wizji innej. Dzięki mediom społecznościowym widzimy teraz piękno w wielu różnych światłach. Grupy osób, które wcześniej nie miały głosu, teraz to robią i walczą z tradycyjnymi kanonami piękna o bardziej wierne przedstawienie wszystkich typów ciała i urody, które istnieją na świecie. W ciągu najbliższych kilku lat firma Mintel spodziewa się, że konsumenci będą naciskać na firmy, by te podejmowały skuteczniejsze działania w kwestiach takich jak zmiana klimatu, przy osiąganiu jednoczesnych wyraźnych i namacalnych wskaźników dotyczących etyki i zrównoważonego rozwoju. Temat ten rozwinęła w swojej prelekcji także Marta Marczak, ekspertka ds. brandingu, doradzająca firmom w procesach zmiany oraz prelegenci, wśród których zasiadła m.in. Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, szefowie małych i dużych firm kosmetycznych oraz Agnieszka Plencler, prezes Forum Konsumentów. Z tą ostatnią wszyscy zgodzili się co do tego, że bez zaangażowania konsumentów i ich świadomych wyborów zmiana otaczającej nas rzeczywistości nie zajdzie szybko, a kolejne unijne dyrektywy nie gwarantują sukcesu.

Kosmetyczni.pl czynią dobro przy każdej okazji

Ponieważ 5 września to także Międzynarodowy Dzień Dobroczynności, obecni podczas konferencji i gali wieczornej goście Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego chętnie włączyli się w zbiórkę na rzecz Fundacji Piękniejsze Życie – polskiej edycji projektu Look Good Feel Better, która w ubiegłym roku obchodziła 15-lecie działalności. – Zależało nam, by wykorzystać tę datę, to spotkanie licznie zgromadzonych gości do zrobienia dobrych rzeczy. Postanowiliśmy więc, że wieczorna gala nabierze charytatywnego charakteru. To ważne, bo z powodu problemów związanych z pandemią COVID-19 działania fundacji były przez kilka miesięcy zawieszone. Mamy nadzieję, że to da impuls do ich reaktywacji – powiedziała Blanka Chmurzyńska-Brown.

Plany Związku – co dalej? 

Przed branżą wiele decyzji do podjęcia i kolejne wyzwania. 20 lat doświadczenie działa jednak na pewno na korzyść organizacji i firm, które do niej należą. Dziś Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego to mocna marka i w Polsce, i na świecie. To brand, który zdaniem Blanki Chmurzyńskiej-Brown, ma zdefiniowane cele i wie, jaką wartość przedstawia dla firm z branży kosmetycznej: – Jesteśmy starsi, bardziej doświadczeni i silniejsi niż podczas ostatniego dużego jubileuszu naszej organizacji. Od tego czasu przyłączyło się do nas prawie 100 nowych firm członkowskich – to największa dynamika w historii Kosmetycznych.pl, we wcześniejszych okresach nie rośliśmy tak szybko. Z tego powodu dla wielu firm członkowskich 20. urodziny były pierwszą szansą spotkania na żywo z władzami i zespołem Związku. Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim za obecność i zaangażowanie w tworzenie tego wydarzenia. 

KOMENTARZE
news

<Lipiec 2025>

pnwtśrczptsbnd
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
Newsletter