Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Jak pielęgnować skórę dojrzałą? Przegląd składników aktywnych
Jak pielęgnować skórę dojrzałą? Przegląd składników aktywnych

Jeżeli chcemy, aby nasza skóra wyglądała młodo, należy dbać o nią przez całe życie. Jak? Odpowiednia pielęgnacja to podstawa, a w niej bardzo ważny jest dobór właściwych kosmetyków. Skóra zaczyna starzeć się od 30. roku życia, od tego czasu możemy mówić o „skórze dojrzałej”. Składników mających dobroczynny wpływ na skórę dojrzałą jest bardzo dużo. Wśród nich wymienić należy: witaminy E, C, A, flawonoidy czy ceramidy.

 

 

Zasady skutecznej pielęgnacji skóry:

* stosowanie odpowiednich kosmetyków – filtry UV, dobre nawilżenie, umiejętne dobranie substancji aktywnych,

* rozsądne korzystanie ze słońca,

* ochrona przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych – słońce, wiatr, mróz,

* unikanie stresu,

* unikanie papierosów i alkoholu,

* unikanie częstego przebywania w pomieszczeniach klimatyzowanych.

 

Jakich składników poszukiwać w kosmetykach?

Stosowanie odpowiednich kosmetyków to podstawa. Powinny być one dostosowane do rodzaju skóry i wieku. Kupując kosmetyk, warto zwracać uwagę przede wszystkim na jego skład i to, jakie składniki aktywne zawiera. A jakie najlepiej sprawdzą się w przypadku skóry dojrzałej?

Witamina E – bezcenny składnik w pielęgnacji skóry dojrzałej

Nazywana witaminą młodości, zapewnia bardzo dobrą ochronę przeciwrodnikową. Hamuje utlenianie lipidów cementu międzykomórkowego, chroni błony fosfolipidowe, które bardzo łatwo ulegają uszkodzeniu pod wpływem działania wolnych rodników, zapobiega stanom zapalnym (szczególnie istotne dla osób starszych), wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, poprawia mikrokrążenie i koloryt skóry.

Witamina C – królowa młodości

Jest to związek hydrofilowy, a więc sam z siebie w skórę wnikać nie będzie. Producenci kupują go w formie zlipofilizowanej. Witamina C bardzo efektywnie neutralizuje wolne rodniki i aktywne formy tlenu, świetnie wspomaga syntezę kolagenu (odpowiednia ilość tej witaminy jest w ogóle niezbędna do syntezy kolagenu), poprawia jędrność skóry, wzmacnia ją i spłyca zmarszczki. Wzmacnia również ścianki naczyń krwionośnych, poprawia ukrwienie skóry. Nasz organizm potrafi regenerować witaminę C, a witamina C regeneruje witaminę E, dlatego bardzo często obie te witaminy są ze sobą łączone. – Witaminy C i E to nic nowego, są mało nośne marketingowo, dlatego dużo się o nich nie mówi, ale naprawdę działają. Ich cena jest niska, a więc można je spotkać nawet w najtańszych kosmetykach – mówi Anna Oborska, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego.

Witamina A  (retinol) – substancja o udowodnionym działaniu

Znana i stosowana od bardzo dawna. Aktywność witaminy A wykazuje retinol, retinal i kwas retinowy. Oprócz retinolu – który łatwo ulega utlenianiu w kosmetykach – stosuje się również jego pochodne – octan i palmitynian. Sam retinol to jeden z najbardziej cenionych składników wśród producentów kosmetyków, a wszystko to za sprawą jego wyjątkowej skuteczności. Witamina A reguluje procesy odnowy naskórka – przyspiesza procesy proliferacji w warstwie podstawnej naskórka i w ten sposób stymuluje skórę do szybszej odnowy. Zapewnia skuteczną ochronę przeciwrodnikową (neutralizuje wolne rodniki). Ponadto, stanowi naturalny filtr przeciwsłoneczny – zmniejsza negatywne skutki działania promieniowania ultrafioletowego.

Wszechobecne flawonoidy

Jest to bardzo szeroka grupa substancji, która praktycznie jest wszędzie, prawie w każdej zielonej roślinie, a więc codziennie je spożywamy, jedząc np. cebulę czy soję. Sam flawonoid jest tak zbudowany, że potrafi bardzo efektywnie wyłapywać wolne rodniki, chroni lipidy błon komórkowych przed utlenianiem, hamuje aktywność enzymów kolagenazy i elastazy, które rozkładają kolagen i elastynę. Ponadto, chroni witaminę C przed utlenianiem.

Niedoceniana soja

Jest to roślina często niedoceniana w Polsce, a nawet w Europie. Soję w dużej ilości jedzą np. Chińczycy i Japończycy i u tych populacji obserwuje się (potwierdzają to badania) rzadsze występowanie raka piersi i słabsze dolegliwości związane z menopauzą – nie wiadomo do końca, czy wpływ na to ma genetyka, czy duża ilość izoflawonów występujących w soi. Co więcej, soja zawiera dużo białek, lipidów i soli mineralnych, a także witamin (w tym witaminę B).

Ceramidy

Występują naturalnie w warstwie rogowej naskórka i są podstawowym składnikiem cementu międzykomórkowego. Stanowią nieprzepuszczalną powłokę dla wody, wpływają na elastyczność skóry i utrzymanie jej stałej temperatury. Niestety wraz z dojrzewaniem skóry, jest ich coraz mniej, ich synteza jest upośledzona, a po ukończeniu 40. roku życia zanika. Dlatego tak bardzo ważne jest to, aby dostarczać je z zewnątrz. Dlaczego? Świetnie wnikają w naskórek, uzupełniają braki w cemencie międzykomórkowym, a uszczelniając go, hamują utratę wody z organizmu. Wadą jest ich cena – niestety dość wysoka, stąd kosmetyki zawierające ceramidy są droższe od pozostałych. W składzie występują pod nazwą: sphingolipids lub glycosylceramides (INCI).

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT)

O nich bardzo dużo się mówi, nawet w kontekście diety, gdyż ich działanie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niedobór NNKT powoduje m.in. choroby skóry i niedostatek wody w organizmie. Nie są wytwarzane przez organizm ludzki, a więc możemy je tylko dostarczać z zewnątrz. Występują głównie w tłuszczach zwierząt wodnych i tłuszczach roślinnych. Dla skóry bardzo ważne są: kwas linolowy, a-linolowy oraz y-linolowy. NNKT dostarczać należy poprzez kosmetyki, ale przede wszystkim – żywność.

Tekst powstał na podstawie wykładu wygłoszonego przez Annę Oborską.

Źródło: 

KOMENTARZE
news

<Październik 2021>

pnwtśrczptsbnd
28
30
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
PORT for Health: Neuroscience
2021-10-13 do 2021-10-15
16
17
18
21
22
23
24
26
27
Impact’21
2021-10-27 do 2021-10-28
28
29
30
31
Newsletter