Powstanie 1882 – 1922
Wszystko rozpoczęło się w roku 1880, gdy urodzony w Brandenburgii Paul C. Beiersdorf, przeprowadził się do Hamburga, gdzie zakupił aptekę przy Mühlenstasse.
Wkrótce wybudował laboratorium i zaoferował swoje usługi lekarzom. Wkrótce po tym Paul C. Beiersdorf nawiązał współpracę z niemieckim dermatologiem, Paulem Gersonem Unna, uznanym autorytetem w zakresie dermatologii. W wyniku tej współpracy opracowano innowacyjny wówczas plaster leczniczy gutta-percha, który zgłoszono do rejestracji w niemieckim urzędzie patentowym. Dzień rejestracji tego patentu, 28 marca 1882 roku, przyjęto za datę powstania firmy Beiersdorf, której nazwa pochodzi od nazwiska jej założyciela.
Rok później Beiersdorf sprzedał aptekę, a laboratorium przeniósł do Altony, która obecnie jest częścią Hamburga, w pobliżu Eimsbüttel Od 1892 roku niezmiennie do dzisiaj znajduje się tam siedziba Koncernu Beiersdorf. W maju 1890 roku, Paul C. Beiersdorf wystawił na sprzedaż swoje laboratorium badawcze. Spośród trzech kandydatów, którzy złożyli ofertę kupna, wybrał najmłodszego, 27-letniego aptekarza dr Oscara Troplowitza, Żyda, polskiego pochodzenia. Oscar Troplowitz urodził się 18 stycznia 1863 roku w Gliwicach jako syn budowniczego. W roku 1888 uzyskał tytuł doktora filozofii i magistra sztuk wolnych na Uniwersytecie w Heidelbergu.
Po ukończeniu studiów i odbyciu służby wojskowej rozpoczął pracę u swojego wuja, Dr Gustawa Mankiewicza, w Hof-Apotheke w Poznaniu. To właśnie wuj namówił Troplowitza, aby ten nabył wystawione na sprzedaż laboratorium Beiersdorfa w Hamburgu. Cena firmy Beiersdorf & Co. wynosiła wówczas 60.000 marek. Według kontraktu, Troplowitz winien stawić się w firmie 1 sierpnia 1890 r. jako wspólnik, a następnie przejąć przedsiębiorstwo na własność do dnia 1 lipca 1891 r. Wkrótce po rozpoczęciu pracy w laboratorium Troplowitz doszedł do wniosku, że współpraca z Beiersdorfem nie będzie łatwa. 12 sierpnia złożył mu ofertę przejęcia firmy już z dniem 1 października 1890 r., za co gotów był zapłacić dodatkowe 10.000 marek. Beiersdorf przystał na tę propozycję.
W roku 1892 Troplowitz zakupił parcelę przy Hamburger Gebiet am Lockstedter Weg, obecnie Unnastrasse. W tym samym roku stanęły tam budynki fabryczne. Pionierski, jak na tamte czasy, charakter działalności Troplowitza przejawił się również w licznych świadczeniach społecznych, jakie oferował on swoim pracownikom. Między innymi zmniejszył tygodniowy czas pracy z 60 do 56 godzin, wypłacał pracownikom premie gwiazdkowe i urlopowe, pozwalał pracować kobietom ciężarnym, ale przydzielał je do lekkich prac. Dla matek karmiących wydzielił w zakładzie specjalny pokój.
Troplowitz znacznie rozbudował firmę i nadał rozmachu jej działalności przekształcając ją w wiodącą firmę markowych towarów, oferującą marki konsumenckie takie jak Labello, NIVEA i pasta do zębów Pebeco. Troplowitz był prawdziwym przedsiębiorcą: jego działania były zarówno pro-konsumenckie jak i pro-rynkowe. Jednocześnie, od samego początku myślał on w kategoriach międzynarodowych. Troplowitz śledził również uważnie ciągły naukowy rozwój swoich produktów.Kontynuował on rozpoczętą przez Paula C. Beiersdorfa współpracę z dermatologiem profesorem Paulem Gersonem Unna.
Dzięki rekomendacji prof. Unna, Troplowitz zatrudnił chemika dr Isaaca Lifschütza, którego osiągnięcia obejmowały odkrycie środka emulgującego o nazwie Eucerit. Okazał się on kluczem do opracowania receptury pierwszego na świecie kremu kosmetycznego NIVEA. Nazwa NIVEA pochodzi od łacińskiego słowa „nix, nivis”, które oznacza biały jak śnieg. Produkcję Kremu NIVEA, pierwszej na świecie stabilnej emulsji kosmetycznej, na skalę przemysłową rozpoczęto w grudniu 1911 r. Zanim wynaleziono krem NIVEA, kremy można było kupić tylko w aptekach i to wyłącznie na zamówienie. Były to bardzo nietrwałe emulsje, które szybko ulegały rozwarstwieniu.
W roku 1906 wspólnikiem Troplowitza został jego szwagier dr Otto Hanns Mankiewicz.Najważniejszym osiągnięciem Troplowitza i Mankiewicza było stworzenie marek, które cieszą się sławą do dziś, takich jak Labello (1909) i NIVEA (1911). Motywowani innowacją, stworzyli oni markowe towary charakteryzujące się konsekwentnie rzetelną jakością i oferujące rzeczywiste korzyści szerokiej gamie konsumentów. Troplowitz był przekonany, że koncepcja ta odniesie w przyszłości powodzenie. Dostrzegał on szczególnie ogromne możliwości oferowane przez kosmetyki pielęgnacyjne. Działania te stworzyły podstawy dla obecnej orientacji strategicznej Spółki. Śmierć Troplowitza i Mankiewicza w 1918 roku doprowadziła do przekształcenia się firmy najpierw w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą P.Beiersdorf & Co. GmbH, a w roku 1922 w spółkę akcyjną P.Beiersdorf & Co. AG.
Lata 1925 - 1946
Już w latach 20. firma rozpoczęła poszukiwania partnerów handlowych w Polsce. Zorganizowano niewielkie dostawy produktów z fabryki w Hamburgu do Polski oraz zarejestrowano wszystkie marki Beiersdorf w polskim urzędzie patentowym. 29 kwietnia 1925 roku zarejestrowano firmę pod nazwą Pebeco Wytwórnia Specyfików Beiersdorfa Spółka z o.o. w Katowicach. Przedmiotem jego działalności, jak zapisano w Rejestrze Handlowym, miało być wytwarzanie i sprzedaż specyfików Beiersdorfa, w szczególności specyfików Pebeco. NazwaPebeco wzięła swój początek od pierwszych liter spółki hamburskiej P. Beiersdorf & Co. Firma sprowadzała z Hamburga również inne wyroby Beiersdorfa, przede wszystkim plastry lecznicze i opatrunkowe.
Po czterech latach, 20 sierpnia 1929 roku, zarejestrowano kolejną spółkę w Polsce - Pebeco Polskie Wytwory Beiersdorfa Spółka Akcyjna Poznań. Natychmiast rozpoczęto przygotowania do budowy fabryki. Po dwóch latach oddano do użytku nowoczesną, jak na owe czasy fabrykę kosmetyków. Po uruchomieniu wytwórni poznańskiej, przedsiębiorstwo katowickie zlikwidowano. Dyrektorem został Maksymilian Małuszek, pełniący dotychczas tą funkcję w Katowicach. Pod budowę fabryki zakupiono parcelę przy ul. Chlebowej 6. Jej otwarcie odbyło się 31 marca 1931 roku. Oprócz produkcji kremów i past, fabryka prowadziła również wyrób plastrów leczniczych i opatrunkowych pod marką Leukoplast, Hansaplast, Poloniaplast i Wistaplast.
W latach 30. fabryka zatrudniała 130 osób i była jedną z największych fabryk Beiersdorfa. Ostateczny kształt fabryki nadano w latach 1937-39. Działania wojenne we wrześniu 1939 r. nie uszkodziły fabryki, a produkcja trwała nieprzerwanie przez okres wojny i okupacji.
Po zbombardowaniu fabryki w Hamburgu, na poznańskim przedsiębiorstwie spoczywał dodatkowy obowiązek: produkcja kosmetyków i materiałów opatrunkowych przeznaczonych dla armii niemieckiej. Budynki fabryki zostały zniszczone podczas walk wyzwoleńczych na początku 1945 r.
Na zniszczonych terenach fabryki wkrótce pojawili się pierwsi pracownicy, którzy zaczęli porządkować i odgruzowywać zakład, przeprowadzali podstawowe prace naprawcze, konserwowali urządzenia, które oparły się zniszczeniu. W takich warunkach rozpoczęto powojenną produkcję kosmetyków. Jeszcze w roku 1945 na rynku ukazały się pierwsze wyroby fabryki: krem NIVEA, olejek orzechowy, zasypki dla dzieci, pasty do zębów, wody do ust, wody kolońskie. Pod koniec roku 1946 rozpoczęto produkcję plastrów opatrunkowych: Leukoplast, Hansaplast oraz środków farmaceutycznych: Haematogen, Tussipect syrop i Tussipect krople. W roku 1945 wprowadzono przymusowy zarząd państwowy w przedsiębiorstwach przemysłowych.
Od Pebeco do NIVEA Polska Sp. z o.o. 1946 - 2007
W roku 1946 weszła w życie ustawa o nacjonalizacji, która objęła również Fabrykę Chemiczno-Farmaceutyczną PEBECO. W 1951 r. otrzymała ona nazwę Fabryka Kosmetyków LECHIA Przedsiębiorstwo Państwowe w Poznaniu. W latach 50. w Polsce panowała powszechna tendencja koncentracji produkcji, która w przypadku fabryki doprowadziła, w latach 1952-65, do przyłączenia kilku zakładów kosmetycznych działających na terenie Poznania: Stempniewicz, Żak, Heza, Falkiewicz oraz Poznańskie Zakłady Przemysłu Tłuszczowego (powstałe z firm Tukan i Blask).
W roku 1965 nazwę firmy zmieniono na Fabryka Mydła i Kosmetyków LECHIA. 1 stycznia 1970 roku Zjednoczenie Przemysłu Chemii Gospodarczej i wszystkie przedsiębiorstwa w nim zgrupowane dodały do swojej nazwy słowo POLLENA. Stąd przedsiębiorstwo zmieniło nazwę po raz kolejny na Fabryka Kosmetyków Pollena-Lechia Przedsiębiorstwo Państwowe w Poznaniu, która była właścicielem praw do znaku firmowego i marki NIVEA w Polsce.
Międzynarodowa NIVEA rozwijała się niezwykle dynamicznie na całym świecie, natomiast jej rozwój w Polsce przebiegał własnym, zgoła odmiennym torem. W wyniku tego doszło do specyficznej sytuacji, w której na świecie istniały dwie marki NIVEA: polska i międzynarodowa. Znak firmowy był ten sam, jednak asortyment kosmetyków był całkowicie odmienny. Beiersdorf AG z siedzibą w Hamburgu wnosił opłaty licencyjne za sprzedaż kosmetyków NIVEA na terenie Polski.
Sytuacja taka istniała aż do lat 90. gdy Pollena-Lechia objęta została Programem Powszechnej Prywatyzacji. Większość jej akcji należała do funduszu inwestycyjnego NFI Octava. We wrześniu 1997 r. NFI Octava, Pollena-Lechia oraz Beiersdorf AG podpisały umowę inwestycyjną, na mocy której Beiersdorf AG stał się udziałowcem spółki. W listopadzie 1997 roku nazwę firmy zmieniono na Beiersdorf-Lechia S.A. Od tej pory spółka stała się częścią koncernu Beiersdorf, a NIVEA w Polsce została włączona do międzynarodowej rodziny.
Szybko okazało się, że możliwości produkcyjne fabryki przy ul. Chlebowej były już niewystarczające, w związku z czym w roku 1998 podjęto decyzję o budowie nowej fabryki przy ul. Gnieźnieńskiej 32. Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę fabryki odbyło się w kwietniu 2000 roku, a jej otwarcie nastąpiło w październiku 2001 roku. Była to jedna z najnowocześniejszych fabryk Beiersdorfa na świecie. Roczna produkcja wynosiła ok. 6 tysięcy ton kremów i emulsji, co dało ok. 60 mln sztuk kosmetyków.
Przez ponad dwa lata firma Beiersdorf-Lechia S.A. działała przy ul. Chlebowej, gdzie mieściła się siedziba i administracja oraz przy ul. Gnieźnieńskiej, gdzie znajdowała się fabryka. Prace przy budowie nowego biurowca firmy rozpoczęto w marcu 2003 r. a w marcu 2004 r., po 73 latach, siedziba firmy została przeniesiona. W nowym budynku administracyjnym firmy pracowało 130 osób. Inwestycja nowego biurowca wyniosła ponad 20 mln złotych i została całkowicie sfinansowana ze środków własnych firmy. Na budowę fabryki kosmetyków przeznaczono ponad 100 mln złotych.
W 2004 roku Instytut Badania Opinii i Rynku Pentor przeprowadził na zlecenie Beiersdorf-Lechia S.A. badanie znajomości i wizerunku firmy. W kontekście uzyskanych wyników okazało się, że tylko 13% respondentów zna firmę Beiersdorf-Lechia, a wśród nich zaledwie 55% wie, że jest ona producentem kosmetyków marki NIVEA. Natomiast aż 94% respondentów wskazywało nazwę NIVEA Polska, jako najbardziej odpowiednią dla producenta kosmetyków marki NIVEA. Ponieważ to właśnie konsument wyznacza ścieżki rozwoju firmy, z dniem 1 lipca 2005 r. lider polskiego rynku kosmetycznego – zgodnie z sugestiami swoich odbiorców – zmienił nazwę na NIVEA Polska SA.
W grudniu 2006 roku Beiersdorf AG z siedzibą w Hamburgu staje się w 100% właścicielem polskiego oddziału NIVEA Polska S.A.
31.12.2007 zmienia formę prawną na spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przyjmując nazwę NIVEA Polska Sp. z o.o.
Lata 2007 - 2010
W 2007 roku zostało utworzone regionalne centrum logistyczne w Poznaniu dla regionu Północno-Wschodniej Europy. Partner logistyczny Beiersdorfa w Poznaniu zapewnia powierzchnię magazynową dla 35.000 miejsc paletowych dla tego projektu. To tutaj dostarczane są produkty ze wszystkich europejskich centrów produkcyjnych dla tego regionu a następnie dostarczane do filii Beiersdorfa w Rosji i na Ukrainie, a także do partnerów handlowych Beiersdorfa w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw.
Centrum logistyczne dostarcza także wszystkie usługi logistyczne jak planowanie promocji i jej produkcję, specjalne opakowania oraz etykietowanie produktów oraz wiele innych usług połączonych z dystrybucją produktów. Tygodniowo ok. 100 tirów wyjeżdża z centrum logistycznego w Poznaniu. Jedna przesyłka może być jednym pojedynczym kartonem aż do kilkunastu tirów. Produkty dostarczane są także bezpośrednio do klientów w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech.
Jesienią 2008r. NIVEA Polska rozpoczęła rozwój dystrybucji marki Eucerin w kanale farmaceutycznym. Eucerin to najdłużej istniejąca marka dermokosmetyczna na świecie, o ponad 100-letniej historii. Zapewnia kompleksową pielęgnację skóry szczególnie wymagającej, wrażliwej, czy z problemami dermatologicznymi. Produkty Eucerin zainspirowane są osiągnięciami z zakresu dermatologii estetycznej oraz dermatologii klinicznej. Preparaty marki Eucerin dostępne są wyłącznie w aptekach.
Specyfika marki i rynku wymagają innego podejścia niż w przypadku marek masowych, na których do tej pory koncentrowała się w Polsce nasza firma. Dlatego podjęta została decyzja o utworzeniu Działu Pharmacy, a w jego ramach struktur Marketingu, Sprzedaży i zespołu Przedstawicieli Medycznych.
W 2008 r. NIVEA Polska Sp. z o.o. rozbudowała zakład produkcyjny w Poznaniu i obecnie wytwarza najbardziej wyrafinowane produkty dermokosmetycznej marki Eucerin oraz artykuły pielęgnacyjne linii NIVEA Visage, NIVEA Body, NIVEA Baby, NIVEA Styling oraz NIVEA for Men. W 2010 r. wyprodukowano tutaj 8,6 tys. ton kremów i emulsji, czyli ponad 100 milionów sztuk, z czego 90% zostało wysłane do 34 krajów w Środkowej i Wschodniej Europie, Azji, Australii oraz Ameryki Południowej i Afryki.
1 stycznia 2009 roku poznański zakład produkcyjny, prowadzony do tej pory przez NIVEA Polska Sp. z o.o., został wydzielony jako osobny podmiot gospodarczy pod nazwą Beiersdorf Manufacturing Poznań Sp. z o.o. Działania te są zgodne ze strategią Łańcucha Dostaw Grupy Beiersdorf, która zakłada, że wszystkie centra produkcyjne tworzą osobne jednostki organizacyjne. Poprzez sieć Łańcucha Dostaw, firmy produkcyjne świadczą usługi na rzecz Beiersdorf na całym świecie. Beiersdorf Manufacturing Poznań sp. z o.o. podlega bezpośrednio pod zarząd Beiersdorf AG w Hamburgu.
27 października 2009 roku NIVEA Polska Sp. z o.o. otworzyła Przedszkole NIVEA dla dzieci pracowników NIVEA Polska, Beiersdorf Manufacturing Poznań oraz tesa tape.
Jest tam 5 kolorowych sal dydaktycznych do terapii zajęciowej i do rytmiki oraz duży hol. Przedszkole posiada kolorowy plac zabaw wyposażony w huśtawki, zjeżdżalnie, piaskownice, karuzele, drabinki i sprężynowce.
Godziny otwarcia przedszkola dostosowane są do godzin pracy naszych pracowników: od 8:00 do 18:00. Natomiast dla pracowników wcześniej rozpoczynających pracę zapewnione są dyżury już od 5:30.
Małgorzata Bielicka
Corporate Communications Manager
NIVEA Polska Sp. z o.o.
Tel: 061 8746-117
Tel. komórkowy: 601 268-536
KOMENTARZE